A német Bundesmarine-hez tartozó 11 felszíni egység közül legfeljebb a 4 újabb F125 Baden-Würtemberg, vagy a 3 kisebb F124 Sachsen osztályba tartozó egységeket lehetne elküldeni, a korábbi F123 Brandenburgok kis méretükből fakadó korlátok miatt nem igazán alkalmasak egy ilyen feladatra. Az amúgy kitűnő képességű Typ212 tengeralattjárók hagyományos meghajtásuk és méretük miatt védelmi célokra alkalmasak.
Méretében következő flotta a spanyol. Az olasz Cavourhoz hasonló kialakítású és méretű
Juan Carlos I 26 000 tonnás könnyű repülőgép-hordozóként is alkalmazható,
jelenleg 11-12 Harrier szolgál rajta szintén az F-35-ösök megérkeztéig. Két kisebb partra szállító hajó mellett 11 fregatt alkotja a spanyol flottát, de itt is csak a modernebbek, az Álvaro Bazán osztály 5 hajója alkalmas nagyobb távolságokban végzett műveletekre. A 2 hagyományos meghajtású tengeralattjáró az összes többihez hasonlóan nem igazán alkalmas erőkivetítésre.
A listát a dán flotta 5 modern és romboló méretű fregattja, a holland flotta 4 hasonló méretű és erejű hajója egészíti ki. Nem vettem számításba a 3000 tonna körüli európai fregattokat, amelyekből további 10 áll görög, 2 belga, 4 portugál és 2 lengyel szolgálatban. Norvégia nem EU-tag, Svédország, Horvátország és Finnország korvettjei nem alkalmasak nyílt vízi bevetésekre.
Európa menni Ázsia?
Mindent összevetve: az európai hadiflotta ideális esetben (!) 1 repülőgép-hordozót (42 repülőgép), 2 könnyű hordozót (kb. 40 repülőgép), nagyobb távolságon bevethető rombolóból vagy ezzel egyértékű, politikai okokból fregattnak nevezett egységet összesen 48-at tud felmutatni. Kísérő hajóból (kisebb fregattból) 36 darab áll szolgálatban, amiket, ha nagyon muszáj, fel lehet egy kiküldött kötelékben vonultatni. Rakétás cirkálóból egy sem akad.
Ezek persze a nyers számok.
Egy 4 tagú hajóosztályból általában 1-2 egység bevethető
(a többit felújítják, karbantartják, javítják, modernizálják stb.) így nagyjából a felsorolt európai hajók fele-negyede alkalmas azonnali bevetésre.
Fentiek értelmében, és az európai biztonság érezhető csökkenése nélkül nehezen elképzelhető, hogy egy 4-6 rombolót/fregattot plusz 1-3 ellátóhajót tartalmazó köteléknél nagyobb erőt tudna Borrell úr küldeni. Ez ugye továbbra is a legjobb forgatókönyv – és Macron elnök ellenkezéséről, a német katonai eszközök közismerten „magas” hadrafoghatóságáról, és a szomszédunkban zajló háborúról akkor még nem is beszéltünk.
Csak összehasonlításképpen:
az USA a francia De Gaulle-nál legalább kétszer erősebb hordozókból 11-et tart rendszerben,
a 16 darab Ticonderoga rakétás cirkálóhoz hasonló egységből eggyel sem rendelkezik Európa, a 70 darab Arleigh Burke rakétás romboló egyenként 30-50 %-kal nagyobb, mint európai társai, ráadásul 48 nukleáris vadásztengeralattjáró hajózik a csillagos-sávos lobogó alatt.
A fő ellenfél Kína 3 repülőgép hordozót, 12 nukleáris vadász tengeralattjárót, partjai védelmében 50 hagyományos meghajtású tengeralattjárót, 3 rakétás cirkálót, 50 rombolót és 43 fregattot tud bevetni. A 45 haditengerészeti bombázón és 300 vadászbombázón túl.
A következtetést, hogy mekkora hatást gyakorolna egy „ilyen hatalmas” európai flottatüntetés, nem nehéz levonni, ugyanis a szemben álló felek erejéhez mérten az összeurópai flotta szerepe legfeljebb szimbolikusnak minősíthető.
Nyitóképen: a francia Charles de Gaulle, Franciaország és az EU egyetlen nukleáris meghajtású repülőgép-hordozója (fotó: Wikipedia)