Felszívódott az orosz óriás-tengeralattjáró, sokan aggódnak
2022. október 04. 16:01
Sokan vannak frászban, hogy eltűnt a világ legnagyobb és egyik legújabb, orosz tengeralattjárója a kikötőből. De miért ilyen izgalmas, hogy a Belgorod eltűnt a NATO szeme elől, miközben van másik 65 tengeralattjáróra is az oroszoknak?
Eltűnt a NATO-radarok szeme elől, azaz kifuthatott bázisáról a Belgorod nevű orosz tengeralattjáró – olvasható a világsajtóban, ami amiatt aggódik, hogy a hajó „nukleáris cunamit” hordoz a fedélzetén.
De milyen atomtöltettel futott ki a Belgorod, és miért olyan extra hír, hogy a 66 orosz tengeralattjáróból kifutott egy? Azért, mert
a Belgorod a legnagyobb orosz tengeralattjáró, és meglehetősen speciális is.
Az orosz tengeri flotta 66 tengeralattjárót üzemeltet. Ebből 12 ballisztikus rakétákat hordozó nukleáris meghajtású tengeralattjáró (SSBN), melyek négy osztályba tartoznak: Tájfun, Delta III, Delta IV és Borej. A Tájfun a világ legnagyobb tengeralattjáró-osztálya: 175 méter hosszú és 23 méter széles, 48 ezer tonna. A vadászat a Vörös Októberre című film főszereplője egy Tájfun. (A második legnagyobb a Borej, a harmadik pedig az amerikai Ohio.) A rakétahordozó tengeralattjárókból (SSGN) tíz van az oroszoknak (Oscar II és Yasen osztályok); nukleáris támadó tengeralattjáróból (SSN) 15 van hadrendben (Sierra II, Viktor III és Akula osztályok); sima támadótengeralattjáróból (SSK) 21 (Kilo, Kilo javított és Lada osztályok); a végül a különleges célú tengeralattjárókból van 8 (egy volt Delta III, egy volt Delta IV, volt Oscar II, Sarov, Paltusz és Kasalot osztályok).
Nos,
a Belgorod e nyolc különleges célú tengeralattjáró egyike,
mégpedig az, amelyiket egy Oscar II típusból alakítottak át. Az Oscar II típushoz tartozó, nukleáris meghajtású rakétahordozó tengeralattjárókat 1975-től gyártják napjainkig, eddig 14 készült el belőle, bár négyet már nyugdíjaztak.
A Belgorodot 2012-ben kezdték el építeni, 184 méter hosszú és 15 méter széles, és így ez a világ legnagyobb tengeralattjárója. A Szevmas orosz hajóépítő cég gyártotta, állomáshelye is azonos a cég székhelyével, azaz Severodvinszkben dekkol, ha nincs a tengeren.
A Belgorod testvérhajója volt a 2000-ben elsüllyedt Kurszk.
Aljára van csatolva egy Paltusz minitengeralattjáró, és egyben a fegyverzetéhez tartozik a a húsz méter hosszú Poszeidón nukleáris rakéta, ami a hírek szerint ezer méter mélyre tud ereszkedni és 10 ezer kilométert tud megtenni a víz alatt, célja pedig az lehet, hogy part menti fegyverzeteket semmisítsen meg – vélhetőleg Amerika csendes-óceáni partjai mentén. Ebből a Poszeidón-rakétából egyszerre hatot tud magával vinni a Belgorod.
A tengeralattjárók általában 100-300 méter mélyre tudnak leereszkedni a víz alá, ám a Paltusz mélytengeri tengeralattjáró, a Belgorod csatolmánya 1200 méter mélyre is le tud menni. Állítólag részben a 2000-2500 méter mélyre leereszkedni képes Losarik osztály problémái miatt fejlesztették ki, az egyik Losarik 2019-es kigyulladása ugyanakkor hátráltatta a Belgorod-projektet. A Paltusz egy tenger aljára telepíthető nukleáris generátort hordoz (ATGU Shelf), amit főleg az Északi-tengeren használhatnak, ugyanis az oroszok annak hajózhatósága és a tengeren való kereskedelem elősegítése érdekében állítólag telekommunikációs rendszert építenek ki arrafelé.
Ugyanakkor a legutóbbi időkben, 2020-21-ben még a hírek szerint tesztelték az egész Belgorod-rendszert.
A hajóért eredetileg 100 millió rubelt fizetett az orosz védelmi minisztérium, de a költségek túllépték ezt,
és ekkor kötelezték a kivitelező céget, hogy a további költségeket gazdálkodja ki. A Belgorod csak 2021. június 25-én hagyta el először a kikötőt, így valószínűleg még mindig tesztüzemmódban van.
A Belgorodot elvileg a Fehér és a Jeges-tengeren tesztelik, aztán akár a Csendes-óceánon is bevethetik. Egyesek szerint most is csak a Kara-tengerre ment tesztelésre.
A szakértők szerint viszont a Belgorod és a Poszeidón teljesen új fejezetet jelent a tengeri hadviselésben. Ugyanakkor mások szerint nem kell túlértékelni sem az oroszok legújabb tengeralattjáróját.
Az amerikaiaknak egyébként nagyságrendre hasonló mennyiségű tengeralattjárójuk van, ott a Los Angeles és a Ohio osztályok a legjelentősebbek. Az amerikaiaktól ugyanakkor távol áll az oroszok megalomániája e téren.
Kissé szenzációhajhász cikk, egy hír wikipedia-ról vett adatokkal feldúsítva.
1.) A tengeralattjárók a tengeren (azaz a tengerben) szoktak tartózkodni. Az USA és az UK tengeralattjárói is.
2.) Az amerikai SOSUS rendszer feladata a tengeralattjárók nyomonkövetése. Az oroszok valószínűleg ugyanúgy tudják követni az USA tengeralattjáróit. Szóval elég kicsi az esély arra, hogy legalább nagyjából nem tudják merre van.
Pánikkeltés szaga van.