Hosszú időre lehet még szükség, mire ez megvalósul?
Összehangolt munkával rövid idő alatt is fel lehet építeni egy borvidéket – elég, ha Új-Zélandra vagy Ausztriára tekintünk. A mi borvidékünk nagyon bonyolult – ez az alaptézis –, természetes tehát, hogy minden borász kicsit másképp látja a világot. A saját véleményünket, gondolkodásmódunkat próbáljuk kitartóan megvalósítani, miközben bennünk van a polihisztor faktor. A borászatban nem egy-két években gondolkozunk, hanem távlati dimenziókban. Eltelik tíz-húsz év is, mire lecsapódik, hogy egy gondolat egyáltalán jó volt-e. Nehezebb a helyzet, ha nem tudjuk meghatározni az útirányt, és csak csapongunk össze-vissza. Vannak utak, amelyeken elindultunk – a szamorodni és az aszú mellett a száraz furmint vagy akár a pezsgő –, de fontos kérdés, hogyan tudjuk desztinálni ezeket a termékeket a világpiacon. Úgy látom, a számunkra működő piaci szegmens megtalálása jelenti most a kihívást mind az édes, mind a száraz borainknál.

Fontos, hogy globális piacban gondolkodjunk?
Tokaj fő értékesítési terepe egyértelműen a külföld lesz, hiszen a magyar piac több oknál fogva sem alkalmas a tokaji borok nagymennyiségű befogadására. Egyik a közízlés, másik az árszint, a harmadik pedig az aszú körül kialakult képzelt érték-fogalom.
Ha valaki kap egy üveg aszút, felteszi a szekrény tetejére és vár vagy 20 évet...
Viccesen hangzik, de ez így van. Egy paradigma, amely gyakorlatilag kivégezte a magyar aszúfogyasztást. Magyarország nem trendalkotó, ahogy a borvidékünk sem – nem is lehetne a maga ötezer hektárjával –; tehát mi vagy az egyediséggel próbáljuk megtalálni a vevőket, mint ahogy eddig is tettük, vagy a trendeket követve a lepattanót próbáljuk meg összegyűjteni. Utóbbi azért veszélyes, mert nem tudjuk, hány évente fog fordulni a világ, és vele a trend.
Most éppen úgy tűnik, mintha fordulna?
A Covid-helyzet sok dolgot összekavart. Ami pár évvel ezelőtt világosan látható volt, ma homályos. De az, hogy csak ülünk, és várunk valamire, biztosan nem fog működni. Akár a pezsgővel, a szamorodnival, a késői szürettel vagy a száraz furminttal, meg kell találnunk azt, ami a világ éppen aktuális ízlésébe beleilleszthető, és jó ár-érték arányban a piacra helyezhető. A minőség ma már alapvető tényező, egy bizonyos szint alatt nem lehet labdába rúgni.
Nagy potenciált látok a borvidékben, de még nem használjuk ki eléggé a zseniális adottságainkat.
Elképzelhetetlen sebességre kell kapcsolnunk, mint az Űrgolyhókban...
Ha már szóba került a járványhelyzet: ez most hogyan befolyásolja az értékesítést?
A korábbi évekhez képest teljesen átalakult. Az év elején tapasztalt sokk után lassan, de elkezdtek visszaépülni a dolgok, bár a gasztronómia kiesése igen fájdalmas. Áprilisban tragikus volt a helyzet, azóta szerencsére a hazai kereskedők is magukra találtak. De egyértelmű, hogy a külföldi piacok jobban és gyorsabban reagáltak. Az első pofon után elkezdtünk dolgozni az online jelenlétünkön – itt még kiaknázatlan lehetőségeink vannak. A világ változását napi szinten követni komoly energiabefektetést igényel. A hazai és a külföldi kereskedelmi csatornák mellett sikerült kialakítanunk egy harmadik lábat is az online kereskedelemmel. A vásárlók szokásai változnak. Egy részük a szupermarketbe jár, ahol minden címkén pillangó, bambi, nyuszika van…
Vagy kacsa?
Igen, erre mindjárt visszatérünk. A vásárlók egy másik része pedig már nem szeret boltba járni, inkább interneten vásárol. Tehát a kacsa. Aki ismer, tudja, hogy a visszafogott, elegáns címkék híve vagyok, és igyekszem, hogy a boraim is ilyenek legyenek. A kereskedőmmel elkezdtünk gondolkodni egy új borkategórián és ehhez tartozó dizájnon – ma fontosak a pasztellszínek, és hogy legyen a címkén valami vicces –; majd öt hónappal és öt címketervezővel később eljutottunk a kacsához, Marty McFly-hoz. Egy augusztusi reggelen, a csopaki strandon találkoztunk, én pedig lőttem róla egy képet, így került a címkére. Dolgoztunk azért rajta egy hónapot, miközben egy teljesen új brandet hoztunk létre. Kihívás volt ebben a tőlem új, bisztróboros stílusban megtartani a saját jegyeimet, miközben a kommunikációban a fajta és az évjárat helyett a Balassa nevet helyeztük előtérbe. Fontosnak érzem, hogy
az új arculattal azt is kifejezzük az emberek felé: ez egy apokalipszis utáni bor.
Most már el merem mondani, nem igazán hittem a sikerében, de úgy tűnik, működik: a népszerűsége minden várakozásomat felülmúlta.

Balassa kacsája
Tehát, valahogy így képzeljük el a piramis alját?
Ez nem egy olcsó bor, ennek ellenére semelyik borommal nem értem még el hasonló dolgokat. De Tokaj-Hegyalja nem ennyire egyértelmű. A borvidéki termelés egy igen szűk szegmensét adjuk a hasonlóan gondolkodó borászokkal. Borvidéki szinten a piramis alja nem a 2850 forint lesz, hanem egy kategóriával lejjebb, nagyjából 700 és 1200 forint között.
Ha Tokajról beszélünk, gyakran előkerül a háromszáz éves dűlőklasszifikációnk. Van ma értelme erről beszélnünk?
Ha a termékpiramis felső részét nézzük, akkor fontos lenne a klasszifikáció, ha az alsó részét, akkor felesleges. Adottság és nagy érték, hogy a klasszifikációval világelsők voltunk az 1700-as években. Büszkék vagyunk rá, és ezt az értéket tovább kell vinnünk. Először azonban sok mindenben egyetértésre kell jutnunk, meg kell fogalmaznunk a jelenlegi kategóriáinkat. Csak ezután lehet klasszifikációról beszélni, amin persze a klímaváltozás még csavar egyet. Annak idején a végtermék felől klasszifikáltak, ez a mostani heterogén termékszerkezetnél szinte lehetetlen. Úgy gondolom,
a szociális, piaci és klimatikus környezet jelenleg nem alkalmas a dűlőklasszifikáció megalkotására,
mivel lényegesen stabilabb körülmények és sokkal több tudás szükségeltetik hozzá.
A klímaváltozással kapcsolatban kirajzolódik valami az elmúlt húsz évből?
Jó lenne, ha erre tiszta és határozott választ tudnék adni. Hektikus a változás, amelyet bizonyos években érzünk, máskor nem. A kétezres évek elején nyugodtan vártunk a szürettel október közepén, ezt az utóbbi pár évben már nem tehetjük meg. A furmint érzékeny fajta, az év sikere napokon, órákon múlik. Tokaj-Hegyalja egyik fontos titka, hogyan tudjuk nyakon csípni a legjobb minőséget a szürettel. Méréseink alapján az elmúlt tíz évben több mint egy fokot emelkedett az átlaghőmérséklet, ami elég komoly tényező. Mindez teljesen új környezetet teremt.
Az alkalmazkodás kérdése biztosan foglalkoztatja a tokaji borász közösséget is. Látszik már valamilyen stratégia?
A borvidék komplexitásából adódik, hogy ami a Szent Tamás felső részén egy öt-tíz éves kutatási időszak alatt eredményként felmerül, az egy másik dűlőben, például a Betsekben már nem alkalmazható. A saját területemen végzett kísérleteimből is kitűnik az az elképesztő változatosság, amely egyszerre jelent előnyt és hátrányt. Minél többet kutatunk, és minél több eredményhez jutunk, annál bonyolultabb lesz a mátrix, és annál több dolgot nem értünk. Rengeteg a bejövő paraméter –
a borvidék megértéséhez talán szuperszámítógépre lenne szükség...
Nem lehet a klímaváltozást homogén módon értelmezni. De reagálni kell rá, például új fajták bevezetésével, amelyek alkalmasabbak a megváltozott környezeti tényezőkhöz. Ez már elkezdődött a világ komoly borvidékein, szerintem nekünk is szükséges fejlődnünk.
Az aszú és a száraz bor arányában változik valami?
Nehéz megmondani, de aszút egyébként is csak a zseniális évjáratokban készítek – tízévente két-három ilyen évjárat van –, szamorodnit egy kicsit gyakrabban. Tokajban olyan édes bor készülhet, amilyen a világon máshol nem, ezért úgy vélem, ezt csak magas minőségben szabad letenni az asztalra. Most a piramisunk alakja csúcsra kicsit nehéz, ezért arányaiban mindenképpen át kell alakítani a jelenlegi struktúrát.

Húsz év tapasztalattal az ember már akaratlanul is példaképpé válhat a fiatal kollégák előtt. Hogy éli meg ezt a felelősséget?
Ha fiatal, tehetséges borásszal beszélgetek, a legelső dolog, amit igyekszem belesulykolni, hogy mindig önmaga gondolatait valósítsa meg – így tud kiteljesedni, és a borvidéket is ez viszi előre. A tehetséges fiatal borászok reményteli lendületében, energiájában a tizenöt évvel ezelőtti önmagunkat látjuk.
Az ember néha fejjel megy a falnak – így működünk.
Saját magunktól kell megtanulnunk a határokat. A borvidék bonyolultsága miatt nehéz bárkit is követni: mindenkinek a saját példaképévé kell válnia. Ez a siker titka. Persze, kell az inspiráció nagyszerű borok vagy borászok formájában, mert itt a tanulás soha nem ér véget.
Mi a távlati célja a Balassa birtokkal kapcsolatban?
Az elmúlt húsz évben ugyanazt hirdetem a munkámmal: a dűlőszelektált száraz bort, az édes bort és az aszút. A dűlőim közül egyesek kiugró minőséget tudnak: évjárathatástól függetlenül olyan információt adnak a borhoz, ami szenzációs. Közülük is messze kimagaslik a Szent Tamás, ahol most egy öthektáros birtok kialakításába fektetek rengeteg energiát. Ez lenne pályafutásom egyik fő műve. A másik fontos cél, alkalmazkodva az átalakuló világhoz, a „bisztróbor” tökéletes megalkotása, amely mind gazdaságilag, mind a fogyasztók igényit tekintve meg tudja alapozni a borvidék jövőjét a következő húsz évre.
***
Eddigi Pincesor-portrécikkeink:
Légli Ottó (Balatonboglár)
Sebestyén Csilla és Sebestyén Csaba (Szekszárd)
Jásdi István (Csopak)
Gilvesy Róbert (Szent György-hegy)
Gál Tibor (Eger)
Bock József és Bock Valér (Villány)
Bárdos Sarolta (Tokaj - Bodrogkeresztúr)
Horváth Zoltán (Mohács)