amit egyrészt az Európában egyik legmagasabb, 16%-os minimálbér emelés másrészt a jelenleg is nagyon feszes munkaerőpiac indokol. Az eddigi bérmegállapodások közül számos cég a fluktuáció megelőzése miatt 16%-nál nagyobb éves átlagkereset emelkedésre is lehetőséget biztosít. Pl. a kecskeméti Mercedes az összes aktív dolgozójának megemeli az alapbérét: január 1-jétől 17 százalékkal, majd egy második lépcsőben augusztus 1-jétől további 7 százalékkal, de az Aldi is 30-40%-os béremelést jelentett be.
Számos munkáltató úgy emeli az átlagkeresetet, hogy csak egy része realizálódik az alapbér emeléssel, s nagyobb arányt jelentenek az egyéb rendszeres és nem rendszeres kereseti elemek (bónuszok, pótlékok, nyereségrészesedések, jutalmak, rezsi- és egyéb költséghozzájárulások, stb.), ahogy a fenti példák is mutatják. Az állam pedig a nettó kereset emelkedéséhez az adókedvezményeken keresztül járul hozzá. Pl. a 25 év alattiak kedvezményhatárának növelése, a 30 év alatti anyák kedvezményének bevezetése, stb. Vannak olyan uniós országok, ahol épp a kedvezmények csökkentésével illetve adóterhek emelésével súlytják a munkavállalókat és az önfoglalkoztatókat. Ilyen például Románia is.
A keresetek összemérése véleményem szerint már jobb módszer a társadalom anyagi jólétének vizsgálatára, mint az egy főre jutó GDP, de ne felejtsük el, hogy keresete csak a foglalkoztatottaknak van., illetve hazánkban egy átlagos háztartás esetében jóval nagyobb mértékűek a nem pénzért vásárolt javak, mint Nyugat-Európában máshol.
3. A magyar életszínvonal javulását a szegénység vagy társadalmi kirekesztődés kockázatával élők arányának jelentős csökkenése igazolja
A fent említett anomáliák kiküszöbölésére a kilencvenes évek elején kezdtek kifejleszteni egy komplex mutatót, amit az uniós tagállamok közel húsz éve egységesen használnak. Ez a társadalmon belül azoknak az arányát méri, akik szegénység vagy társadalmi kirekesztődés kockázatával élnek. Ahogy ebben az írásunkban is kifejtettük, az Eurostat legfrissebb, 2020-as adatai alapján