Nicolas Cage az a sátánista sorozatgyilkos, aki senkit sem bánt – Longlegs – A rém filmkritika

Nicolas Cage, ha nem is maga a sátán, de kellően ördögi az év legfelkapottabb thriller/horrorfilmjében, ami persze a családokat támadja.

De minimum néhány igazán elcseszett karakter, akiket hallva és látva nem tudjuk, hogy sírjunk-e vagy nevessünk. A Stephen King novellájából készült A majom ilyenekkel és bizarr halálesetekkel van tele.
Fura ez az Osgood Perkins. Számomra már a Longlegs – A rém is határesetnek bizonyult, de A majom után biztosra veszem, hogy az ifjabb Perkins túl nagy dózist fogyasztott apja Psycho-hagyatékából, majd az elméje valahol a Bates-motel felett, a dombon álló ház ablakában rekedt, ahol fura filmeket készítve segítségért kiabál. Mert ép ésszel fel sem fogható mindaz, amit a Stephen King rövid sztorijából tovább szőtt történet bemutat. De ne siessünk előre, hiszen azért bőven akadnak itt bemutatásra váró események.
Adva vagyon az ikerpár, Hal és Bill, kiknek pilótaként dolgozó édesapját csak pár percig látjuk, mikor véres ruhában igen gyorsan meg akar szabadulni egy doboló majom-bábutól, amely állítása szerint, ha dobol, valaki halálát okozza. Erre egyből bizonyítékot is kapunk, majd kiderül, hogy az apa eltűnt, az iskolás gyerekek azonban megöröklik a majmot, ami igen hamar a fejükre nő, hogy még több balesetnek tűnő halálesetet okozzon. Bill azonban annyit piszkálja öccsét, hogy Hal a majom titkára fényt derítve testvére halálát kívánja,
a gonosz viszont nem teljesít kívánságokat, ellenben mindig életet követel, aminek hála a fiúk anyja válik a következő áldozattá.
Mindezt az első 10-20 percben bemutatja a film, majd a novella sztorijának teljesen búcsút intve ugrunk annyit az időben, hogy megismerjük a felnőtt Hal-t, aki éppen korábbi kapcsolatából származó fiával szeretne jó viszont ápolni, amiben nemcsak Elijah Wood, avagy Zsákos Frodó egy elfuserált alteregója akadályozza, de nagyjából 20 év távolságából egyszer csak felbukkan Hal régen látott testvére, vele együtt pedig az elátkozott majom is, amivel újabb és újabb halálesetek következnek be.
Ezt is ajánljuk a témában
Nicolas Cage, ha nem is maga a sátán, de kellően ördögi az év legfelkapottabb thriller/horrorfilmjében, ami persze a családokat támadja.
Láttam olyan véleményt, hogy Osgood Perkins filmje mennyire szórakoztató és szimplán élvezni kell. És persze, biztosan megvan az a réteg, amelyik bármin a hasát fogva nevetgél, hiszen egy időben és bizonyos életkorban a böfögős poénok is nagyon nagy sikert arattak, de a mozifilmeknél illene egy bizonyos határt betartani. A majom nagyjából első 10 percében, a bébicsősz temetése alatt bukkan fel a fiatal pap, aki a garázsban füvet szívó tinik stílusában kommunikál és viselkedik teljesen szürreálisan, majd a gyerekek anyja ad elő a halálról egy olyan morbid beszédet, ami után egy normális embernek ketté áll a füle.
De szinte végig olyan karakterekkel és dialógusokkal van tele a film, mintha csak átkerültem volna egy alternatív dimenzióba, ahol a Ne légy barom, a Feketék fehéren és a Horrorra akadva vált a hollywoodi sztenderddé.
Hogy egy ilyen produkciót a producer James Wan és a stúdió hogy engedett át, az egyszerre nagyon jó kérdés és kimondottan ijesztő, hiszen ezek szerint arrafelé úgy gondolják, hogy erre van igény. Ha pedig valóban erre van igény, az komoly aggódásra ad okot. Pedig valahol a mélyben A majom egy jó horrorfilm lehetett volna, morbid koncepcióval és kimondottan merész, véres halálesetekkel, de vígjátéknak nem elég vicces, inkább csak szánalmas, ráadásul túl komor. Horrorként ezzel szemben komolyan vehetetlen. Ez amúgy senkinek sem tűnt fel?
Stephen King novellájából Osgood Perkins készített filmet
Jópofa kikacsintások (Stephen King történetekre utaló nevek) ide, Végső állomás-hatás és hangulat amoda, ez egy tragikomédia, de nem a jó értelemben. 2013-ban, a Seth Rogen-féle, egyesek által a vígjátékok megváltójaként üdvözölt, ultra igénytelen és gusztustalan Itt a vége után is kifejtettem, hogy remélem, nem ez a vígjátékok jövője, és akkor szerencsére nem sikerült a bányászbéka segge alá vinni a minőséget. Osgood Perkins filmje annyira azért nem primitív, mint az említett hulladék volt, de már közeledik hozzá, így ezúttal is csak reménykedni tudok, hogy amikor ismét a normalitás felé teszünk határozott lépéseket, a mozi nem telik meg ehhez hasonló produkciókkal.
A fényképezés szép, technikailag nehéz belekötni a végeredménybe, de attól, mert díszes, színes, csillogó papírba csomagolják, a szar még szar marad.
A 98 perces A majom 2025. február 27-től nézhető meg a magyar mozikban, megtekintése 18 éven aluliaknak nem ajánlott.
Nyitókép: Prorom
Ezt is ajánljuk a témában
Sok mással együtt a televíziózás sem mindig volt olyan, mint manapság: többek között az olimpiát sem nézhettük élőben. Aztán 1972. szeptember 5-én minden megváltozott.