A baloldalon az elmúlt években újra
különböző divatirányzatok söpörnek végig
a mainstream világmédiától egészen a magyar ugar ellenzéki bozótosáig, valamint a kocsmák és könyvtárak mélyéig, ami a legszembetűnőbben (és a legröhejesebben) a vélt vagy valós, de mindenképpen jelentéktelen identitások bálványimádásában csúcsosodik ki.
Egy történet 2019-ből, a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárból: sorban álltunk a pénztárnál, a büfé mellett, hosszú volt a sor. Előttem egy lány meg egy fiú beszélgetett, diákok lehettek, húsz év körüliek, ismerkedtek: félig randi, félig véletlen. A nagy semmiről beszéltek egy ideig, aztán a fiú egyszer csak azt mondta:
– Amúgy én nem vagyok magyar.
Nagyjából erre kaptam föl a fejemet, mert nyilvánvaló volt, hogy de igen. A lány is furcsállotta a dolgot. A beszélgetés csöppet leegyszerűsítve a következőképpen zajlott.
– Hogyhogy nem vagy magyar? – kérdezte a lány. – Magyarul beszélsz, a Mikszáth téren élnek a szüleid.
– Nem is tudom – mondta a fiú. – Szar ez az egész. Nem tudok azonosulni vele. Valójában skandináv vagyok.
– Viccelsz? – kérdezte a lány.
– Nem – mondta a fiú.
Látszott is, hogy nem viccel. Elégedetten, intelligensen mosolygott és a könyvtár üvegburáját bámulta. Fikarcnyi rossz szándék sem volt benne, leszámítva a látens öngyűlöletet. Áradt belőle a szabadság és az O1G. Amikor nagyjából ötödször ismételte el, hogy ő nem magyar, akkor nem bírtam tovább. (Talán azért, mert akkoriban olvastam Danyiil Harmsz abszurd történetét az identitás teljes megsemmisüléséről, A 10-es számú kék füzet című irodalmi remeket, és nehéz volt szembesülni a pusztulással hús-vér emberek között.)
Megszólítottam az álskandináv srácot.
– Én valójában teknősbéka vagyok – mondtam.
Mindketten gyanakodva néztek hátrafelé.
– Csak vicceltem – tettem hozzá gyorsan, mert konfliktuskerülő is vagyok.
Aztán jót nevettünk, és egy pillanatra magam is elhittem, hogy a mosoly országában élek.
Pedig a helyzet már rég nem vicces. A konkrét esetben az álskandináv diák csupán követte az importált divatot, ennyi történt. Ő „csupán” kiürült belül és elvesztett egy olyan alapértéket, ami alanyi jogon járt volna neki, ha el nem rabolják tőle. Mert nem lehet máshogy mondani:
lépésről lépésre elrabolják tőled a természetes kötődést az otthonod, a környezeted, a hazád iránt,