Hosszú évek óta foglalkozom harcművészettel, ismerem az érzést, amikor megütnek: hiába a legjobb barátod, zsigerből visszatámadsz. Kicsit megszédülsz és közben felmegy a pumpa.
Nehéz szavakkal, ideológiai nyomulással elérni azt a hatást, amit egy lecsúszott ütéssel, rúgással egyszerű. A sorozatok (leszámítva egypár igazán jót, amiknek az aránya csökken) megugrották a mércét. A Warrior második évadának hetedik része közben konkrétan úgy éreztem, mintha pofoznának. És igen: a szőrös, kegyetlen, fehér henteseknek drukkoltam a biszexuális, kínai nyilvánosház-tulajdonosnő ellen. Azt kívántam, hogy verjék ki belőle a szart is.
Íme, így születik a „rasszizmus” 2021-ben. Így válik agresszív állat a volt Nigéria-drukkerekből.
Mert az ismételgetéssel – a homoszexuális szál bekúszásával minden egyes sorozatban az első évad kb. második részében, a bőrszínekkel való zsonglőrködéssel, ugyanannak a primitív világnézetnek a szajkózásával – csak azt a dühöt fokozzák, ami abból fakad, hogy hülyének néznek.
Mivel a radikális ideológusok és intézőembereik manapság nem irthatják ki a fél világot,
megalázóbb eszközhöz nyúlnak: idomítanak.
Az aránytalanság kiszúrja a szemünket: ha valaki nem egy kisebbség tagja, sok esetben képtelen becsatlakozni a filmek belső valóságába, a „művészet” nem szervesül. Csak egy szintig lehet azonosulni olyan identitásokkal, amiket nem érzel magadénak: a szint után jön a kopp és a semmi.
Nem a heideggeri Semmi, hanem a legsivárabb, hétköznapi, falkaparós semmi: az értéktelenség érzete.
Nincs forrása a filmekből áradó gondolatiságnak, egyedül a katatóniás hisztéria (valamiféle tömeghisztéria, mint a középkori haláltánc vagy a röhögőgörcs), ami az Egyesült Államok utcáiról, a demokrata városi tanácsokból és az egyetemi kampuszokról származik. Bonyolítják, hogy mélyebbre menjen, de nem megy mélyebbre, mert így működik az ideológia – horizontálisan, nem vertikálisan.
Ha az egyre sematikusabb sorozatok mégis jól futnak, annak egyetlen oka az lehet, hogy az idomítás, egyre szélesebb körökben, lassan beérik.