amiért egyedül és sikeresen viszi Tímár gazdaságát. És mivel nem volt szerelmes belé soha, ezért nem némán tűr, ellenben valóban hálás Tímárnak, amiért megmentette őt.
Van még itt más is ám. A diákok – gyerekek – ugyanis egyáltalán nem csak az iskolában olvasott művekből alkotnak képet a nemi szerepekről. Bizonyára ez is hozzájárul a képalkotáshoz, de még csak a legerősebb hatásnak sem mondanám, az ugyanis a környezet: hogy mit látnak otthon és mit látnak a haverok közt. Naiv értelmiségi elképzelés, hogy a gyerekek olvasmányaikból fognak informálódni a nemi szerepekről.
Amennyiben pedig olvasmányaikból is, annyiban Jókainál jóval erősebb hatású lesz az éppen aktuális tinisorozat, játszódjon a suliban, legyen vámpíros vagy varázslós. Jókait nem szokás szeretni, érthető módon: egy iskolásnak lassú, hosszú és régies, főleg Az arany ember. Ha még szeretnék, akkor még érthető lenne az „aggodalom”, de hát még csak nem is szeretik, és miért tennénk magunkévá egy olyan regény alakjainak nemi szerepeit, amelyet nem szeretünk (vagy nem szerettünk)?
Régen híve voltam a kötelező olvasmányok listájának – és az egész oktatás – korszerűsítésének, de ma már óvatosabb vagyok.
Nem való a gyereknek Jókai? Való igaz. De mi való neki a kötelezők közül? Hiszen az irodalomóra a felnőttirodalomról szól. Valójában
az egész oktatás a felnőttek tudományait akarja megtanítani a gyereknek, beletölteni a fejébe, egy 18-19. századi, felvilágosult tudáseszmény alapján.