Mark Regnerus a texasi állami egyetemi hálózat zászlóshajójának, a University of Texas at Austinnak a szociológia professzora, 1999-ben és 2001-ben is elnyerte az Amerikai Szociológiai Társaság díját, 2007-2020 közt pedig négy kötetét (Paul Sullinsnak meg egy kötetét) adta ki az Oxford University Press, aminél nevesebb kiadót aligha kívánhatna magának egy tudós (ez a világ legnagyobb és második legrégebbi egyetemi tudományos kiadója).
Nem állítom, hogy nem lehet vitatni a munkájukat, kutatásaikat; azt viszont állítom, hogy a Szivárványcsalád Alapítvány szerzői által emlegetett tudományos konszenzust is lehet tudományos igénnyel vitatni.
A folyóiratok tudományos minőségbiztosítása, melynek ellenőrzése a szociológiában ma nagyon divatos tudománymetria nemes szándéka, nagyszerű dolog, ám a tudománymetria túlzott formalizmusa könnyen kikezdhető, ráadásul nem csak Regnerus és Sullins esendő emberek, esendő tudósok, hanem a vakon lektoráló lektorok és a mégoly bebiztosított folyóiratok szerkesztői is.
*
2. A Szivárványcsalád Alapítvány szerint „Szilvay Gergely azzal zárja az írását, hogy az azonos jogokért küzdő mozgalmat el fogja érni a végzete, és végignézzük majd a bukását. Szerintünk a történelem mást mutat. A világ megy előre. Még akkor is, ha ezt néhányan nehezen fogadják el.”
Ez a mondat úgyszintén vagy rosszindulatú csúsztatás, vagy szövegértési problémák eredménye: e megjegyzésem ugyanis nem az „azonos jogokért küzdő mozgalomra” vonatkozott, hanem a posztmodern kritikai elméletek akadémiai divatjára, mely ma mainstream az LMBTQ-mozgalomban, az LMBTQ-mozgalom csak ezért került bele az adott mondatba.
A történelem egyébként nem mutat semmit, a történelemnek nincs iránya, arra megy, amerre irányítjuk, akárcsak a világ.
A szövegből sugárzó, naiv haladáshitet viszont már elég kevesen vallják magukénak. Tessék történelemfilozófiát olvasni, hiszen az a tudomány is tudomány.
*
3. „Pár emberöltővel ezelőtt voltak, akik tudományosnak álcázott cikkekben bizonygatták: a rabszolgaság valójában a feketék érdeke. Hangosan kikeltek az ellen, hogy a nők a férfiakkal azonos jogokat kapjanak. Érveltek az ellen, hogy különböző bőrszínű emberek házasságot köthessenek. Élesen támadták, hogy egy szűk elit helyett minél több ember szavazhasson.”
Valóban, voltak ilyen „tudományosnak álcázott cikkek” és vélemények. Érdekes egyébként, hogy például Josiah C. Nott sebész (1804-1873) úgy volt a feketék „alsóbbrendűségének” egyik teoretikusa, hogy közben azóta is jelentős sárgaláz-kutatóként tartják számon. (A melegházasság és a „fajközi házasság” tiltásának párhuzamba állításának téves mivoltáról egy komplett fejezetet írtam 2016-os könyvemben: A melegházasságról – Kritika a klasszikus gondolkodás fényében. Századvég, 2016.)
Épp az alapítvány példái kapcsán szokták emlegetni „a kor tudományos színvonalát”, meg hogy a rasszizmus eme teoretikusai „hatalmi pozíciójukat tudományosnak álcázott érvekkel igyekeztek alátámasztani”, s hogy a kor tudományát sajnálatos módon „áthatotta a korszellem”. Mindez igaz is. Csak hát épp ez az: ha minden kor tudományosságán meglátszik a korszellem, és mindig vannak akadémiai divatok (akár a korszellemmel szemben is), akkor még az is előfordulhat, hogy
az LMBTQ-szemlélet és a kritikai elméletek is idővel múló korszellemnek és akadémiai divatnak fognak bizonyulni,
akárcsak a rabszolgaság, a szegregáció és a fajközi házasság tiltásának egykori, tudományosnak szánt magyarázatai.
Fun fact: Paul Sullins és felesége három gyermeke közül kettő adoptált, s a három gyermek közt van fekete is. Az egykor a rabszolgaságot alátámasztani hivatott érvek pedig ma épp az LMBTQ-párti kritikai elméletek területén bukkantak fel újra, ugyan a rasszizmus elleni küzdelem szándékával, de indirekt igazolva az egykori rabszolgaságpártiakat. Mondom, lehet szólni a nyugati elvtársaknak a tudománytalan teóriák felújítása miatt.
*
4. „A Mandiner szerzője négy további tudóst is megemlít a cikkében (Robert P. George, Pierre Manent, Patrick Lee, John Finnis), akiket ő – ha jól értjük – szaktekintélynek tart a témában. Ez a nevekkel teletömött mondat kicsit megtévesztő, mert azt hihetnénk, hogy ezt a területet kutató tudósokról van szó. A felsorolt szakértők között azonban filozófus, politikai filozófus és jogfilozófus is van. Mindannyian elvi és világnézeti okokból ellenzik, hogy az azonos nemű párok gyermeket vállaljanak. Még ha nem is értünk egyet, de el tudjuk fogadni, ha valaki így gondolkodik.”
Nos, az LMBTQ-kérdéskörnek, beleértve az örökbefogadást is, nem csak szociológiai, hanem filozófiai, politikafilozófiai és jogfilozófiai vetülete is van. Ugyan a szociológiai kutatások eredményei informálhatják ezen területek tudósait, de nem determinálhatják őket. Kutatásmódszertana pedig nem csak a szociológiának van (Isten áldjon, Earl Babbie), hanem ezen területeknek is.
Az általam felsorolt tudósok pedig mind foglalkoztak az LMBTQ-kérdéskörrel vagy valamely aspektusával
(ha nem is szigorúan az örökbefogadáséval), azaz kutatták azt. Szóval nincs szó semmiféle félrevezetésről.
Mutatok pár példát:
John Finnis: Law, Morality and "Sexual Orientation".
John Finnis: Natural Law and Natural Rights, Clarendon Press of Oxford University, 1980.
Patrick Lee-Robert P. George: Body-Self Dualism in Contemporary Ethics and Politics. Cambridge University Press, 2007.
Robert P. George-Sherif Girgis-Ryan T. Anderson: What Is Marriage?: Man and Woman: A Defense. Encounter Books, 2012. (Eredetileg tanulmányként megjelent a Harvard Journal of Law and Public Policyban).
Patrick Lee-Robert P. George: Conjugal Union: What Marriage Is and Why It Matters. Cambridge University Press, 2014.
Pierre Manent: Natural Law and Human Rights. University of Notre Dame Press, 2020.
Még sorolhatnám a példákat. Való igaz, hogy ezek a szerzők „elvi és világnézeti” okokból kritizálják az LMBTQ-mozgalmat, csakhogy itt aztán végképp nincs olyan, hogy „a tudomány az tudomány”, ugyanis szinte minden álláspontot ki lehet fejteni tudományos igénnyel – magyarán nincs egy, kizárólagosan érvényes tudományos álláspont.
A kérdés inkább az, melyik világnézet és magyarázat áll közelebb az emberi természet és a kozmosz törvényeihez, valóságához. Ezügyben azonban aligha lesz valaha is egyetértés. Viszont
az LMBQ-mozgalom és vitapartnereim álláspontja épp ugyanúgy „elvi és világnézeti”, korántsem „objektív” vagy „semleges”.
Végképp nem objektív dolog az „emberi jogok” tudománya, hiszen hogy mi emberi jog és mi nem az, az teljes mértékben világnézeti kérdés. Más kérdés, hogy úgymond igaza van-e egy adott világnézeti álláspontnak (vagy tudományos kutatásnak) egy-egy kérdésben vagy a világ értelmezésében, de világnézeteken kívüli objektivitás és semlegesség nem létezik (tessék Michael Freedent, a vezető kortárs ideológiakutatót olvasni, ő tudományosan azt állítja, hogy világnézetmentesség nem létezik. Márpedig a politikaelmélet tudománya is tudomány).
Mutatok erre egy példát az alapítvány Facebook-posztjából: mint megjegyzik, szerintük „Paul Sullins két olyan szervezetben is vezető tisztséget visel, amely az azonos nemű párok jogai ellen küzd. Mark Regnerus kutatását pedig két melegellenes szervezet finanszírozta, hogy aztán az eredményeit felhasználhassák. 785 ezer dollárt fizettek érte.” Egy korábbi posztban Sullinst nemes egyszerűséggel homofóbnak nevezték.
Nos, a világnézeti keretezés, narratíva itt bukik ki: aki bármilyen megalapozottan, érvekkel is kritizálja a melegmozgalmat, az homofóbnak és melegellenesnek nyilváníttatik (ha nincsenek érvei, irracionális homofób, ha vannak, akkor racionalizálja a homofóbiát – a kör bezárult). Ez körülbelül olyan, mintha a keresztény teológiát kritizáló filozófusokat keresztényellenesnek és krisztofóbnak neveznénk, és ilyen alapon minden érvüket illegitimnek nyilvánítanánk, a konzervativizmust kritizálókat konzervatofóbnak neveznénk, s így tovább. (Daphné Patainak, a feminizmust sokat kutató amerikai irodalomprofesszornak, akivel interjút is csináltunk, van egy nagyszerű könyve, az a címe, hogy Heterofóbia). Mindezzel kapcsolatban én azt mondanám:
az LMBTQ-mozgalom nemes egyszerűséggel kritikafóbiával küzd.
.Az egyenlőség nem tudományos és nem semleges, hanem ideológiailag vezérelt politikai cél. Az igazságosság pedig nem azonos az egyenlőséggel. Az alapítvány elképzelésével ellentétben, miszerint „a szeretet teszi egy családot családdá”, a család mivoltnak vannak objektív kritériumai is, a szeretet előtt. A szeretet fontos, de pusztán a szeretet nem teszi együtt élők egy csoportját családdá, nem bármi család, amit hirtelen annak nevezünk, a különféle családmodellek pedig korántsem egyenlőek. Nők nem tudják helyettesíteni az apákat, férfiak nem tudják helyettesíteni az anyákat, a nemi szerepek és ebből fakadóan a szülői szerepek jelentős mértékben biológiailag meghatározottak. Mindez tudományosan bizonyított (még ha azt a szociológusok és gendertudósok nem fogadják el, akkor is). Nem egyenlő dolgoknak pedig nem járnak egyenlő jogok. Nem heteró embertársaink ezzel együtt viszont teljes jogú tagjai a társadalomnak, minden joguk megvan, ami mindenki másnak, és ami jár.
A tudományos objektivitás és a történelmi fejlődéshit beszédmódja pedig maga is egy világnézetet, világlátást tükröző narratíva. Azon szemléletnek, ami szerint kizárólag empirikusan mérhető adatokból tudunk használható következtetéseket levonni, megvan a maga neve: nominalizmus (illetve szcientizmus).
Tudom, hogy a szociológiára ez nagyon is jellemző. Bár az is igaz, hogy a lektorált, magas presztízsű szociológiai folyóiratok (például a Replika) tele vannak marxista bullshittel, olyan tanulmányokkal, melyek pár oldalon át elemzik az előző kétszáz évet vagy épp a „kapitalista élvezetökonómiát” a történelmi materializmus szempontjából. Elvégre a tudomány az tudomány, a marxizmus meg ugye tudományos világnézetnek tartja magát. (Félreértés ne essék: nem állítom, hogy vitapartnereim marxisták.)
A tudományos eredmények fontosak, de nem vitathatatlanok
(pluralizmus, ugye), a tudomány fontos aspektusa a vitathatóság, hogy minden kérdés feltehető újra, a lezárt dossziék újranyithatóak (vagy hát: nincsenek lezárt dossziék), s ezalól a a szociológia és az LMBTQ-mozgalom sem kivétel (utóbbi amúgy is minden korábbi tudományos álláspontot megkérdőjelezett, most mit vár a sajátjával kapcsolatban?). Az örökbefogadás kérdésköre ráadásul tágabb, sok részletkérdést felölelő vitának egy szelete, abba ágyazódik, s ez a vita végső soron arról szól, hogy mi az ember – magyarán ez egy antropológiai vita.
Anthony Kennedy, az amerikai Legfelsőbb Bíróság bírája jelentette ki 2015. áprilisában, amikor a melegházasság esetleges (nem sokkal később megvalósult) szövetségi szintű elfogadását tárgyalta a testület: az azonos nemű párok érthető kívánalma, hogy ismerjék el emberi méltóságukat, és engedjék azt kiteljesedni. Ám a házasság klasszikus definíciója legalább ezredéves, a társadalomtudományok pedig túl újak ahhoz, hogy készpénznek vegyük minden megállapításukat.
Tisztességesebb azt mondani: nem feltétlen vesszük figyelembe a társadalomtudomány amúgy is ellentmondásos eredményeit, s elismerjük tudásunk töredékességét („we should not consult at all the social science on this, because it’s too new”, valamint „it’s only fair for us to say, well, we’re not going to consult social science”).
Anthony Kennedy jogtudósként nem tudományellenes, pusztán ugyanazt az egészséges, középutas szkepticizmust képviseli, amit Regnerus, vagy épp én. Ennyit erről.