És a helyzet az, hogy ezt a láthatás, a látogatás, vagy épp egy akár tök jó fej mostohaszülő belépése sem tudja pótolni, maximum enyhíteni. (Kell szakirodalom? Tessék: D'Onofrio, Brian – Emery, Robert 2019: Parental divorce or separation and children's mental health. World Psychiatry. 18. évf. 1. sz. február, 100–101.; Laumann-Billings, L. – Emery, Robert 2000: Distress among young adults from divorced families. Journal of family psychology, 14. évf. 4. sz. 671‐87.)
A szivárványcsaládok által nevelt gyermekek sokszoros potenciális nehézségeiről több tanulmány is szól (és a fő ok nem valamiféle társadalmi stigma). A mozaikcsaládok szervezési nehézségei és érzelmi gubancai sem piskóták (ilyet is ismerek). Sotirios Sarantakos 174 iskolás gyermek képességeit vizsgálta meg húsz területen. A legjobban a házas különnemű párok, legrosszabbul a melegpárok által nevelt gyermekek teljesítettek. (Sarantakos, Sotirios 1996: Children in Three Contexts: Family, Education, and Social Development. Children Australia, 21., 1996/3., 23–31.)
Szóval én elhiszem, hogy van többféle családmodell, de azért nemhiába van az a „klasszikus”, hogy apa, anya, gyerekek: egy gyereket két felnőtt, egy férfi és egy nő tud összehozni, és ők tudják a legjobban felnevelni is, hiszen férfiak és nők mással járulnak hozzá a neveléshez, és nem tudják egymást helyettesíteni. A természet jól kitalálta ezt: akiknek az egyesülése létrehozta a gyereket fizikailag, azok együttese kell az egészséges nevelkedéshez; nem több, nem kevesebb.
Hogy a gyereknek szüksége van apára és anyára, azt a természetes józan észen és a hétköznapi tapasztalaton túl kutatások is megerősítik; de mindenesetre még senkinek, semmilyen módon nem sikerült kétséget kizáróan cáfolnia, viszont számos kutatás és metakutatás megerősíti (pl.: Rohner, Ronald – Veneziano, Robert 2001: The Importance of Father Love: History and Contemporary Evidence. Review of General Psychology, 5., 2001/4.; 382–405.; Biller, Henry B. 1993: Fathers and Families: Paternal Factors in Child Development. Westport, Auburn House.)
Svéd kutatók, akik 24, 1987 és 2007 közt megjelent tanulmányt néztek át, amelyek összesen 22300 alanyt vizsgáltak, rámutattak, hogy azok a gyermekek, akik együtt éltek a szüleikkel, édesanyjukkal és édesapjukkal, kevesebb viselkedési problémával küzdenek. Az apáknak különösen is aktív szerepük van a lányaik pszichológiai és fiaik viselkedési zavarainak leküzdésében, csökkenésében. Az apával való folyamatos kapcsolat csökkenti az esélyét annak, hogy a gyerek szembekerül a törvénnyel, erősíti a kognitív képességeket, mint az intelligencia, a logika, és a nyelvi fejlődésnek is hasznára van. A svéd uppsalai egyetem professzora, Anna Sarkadi, aki az egyetem női és gyermekjóléti tanszékének tanára, figyelmeztet: a pozitív apafigurával találkozó gyermekek jobbak a tanulásban, és jobb kapcsolatot alakítanak ki mindkét nem képviselőivel.