Az egyik pillanatban az a haladó álláspont, hogy nem a bőrszín alapján kell megítélni az embereket, hanem egyénileg, ezzel meghaladva a bőrszín alapján való csoportelnyomást (Martin Luther King). Majd kicsit később Martin Luther King tudatlan fasisztává válik, és mind az elnyomottakat, mint az elnyomókat az addig elátkozott csoporttulajdonságok alapján kell megítélni: bőrszín alapján.
Nők egyéni megítélése? Ugyan már, elnyomott csoportokat csak csoportosan ítélünk meg!
Miközben senkit nem szabad olyan, veleszületett biológiai tulajdonságok alapján megítélni, amelyekről nem tehet – bőrszín, szexuális irányultság, nem, stb. –, mert ezzel nem engeded kiteljesedni a személyiségét, és nem a teljesítménye alapján ítéled meg, aközben egyébként mégis ezek alapján kell megítélni.
Mindeközben a haladás azt is tanítja, hogy – biológiai tulajdonságok ide vagy oda – az identitás teljes mértékben „társadalmi konstrukció”, az vagy, aminek gondolod magad, külső szempontok behozatala mindenképpen elnyomás. Rossz testbe születtél? Hajrá, operáltasd magad át! Agender queer vagy? Ki állhat az utadba? (Jordan Peterson, a fasiszta.) Bármi lehetsz, csak akarni kell!
De:
fehér a bőrszíned? Ez teljes mértékben meghatároz téged, nem menekülsz!
És van még egy csavar a történetben: az a haladó elképzelés, hogy a személyiségünk (és így meggyőződéseink) is teljes mértékben társadalmi konstrukciók. Hogy ez épp már egy előző heti, kidobott haladó brosúrából van, vagy a haladás erői még nem jutottak konszenzusra (tudományos materialisták találkozása a boncasztalon a posztstrukturalistákkal, vagy valami ilyesmi), azt nem tudom, mindenesetre ha a személyiségünk és meggyőződéseink társadalmi konstrukciók, azaz a társadalmi-kulturális „struktúrák”, a „rendszer” termékei, akkor ugye logikus, hogy a kor közmeggyőződéseit fogjuk vallani, mert hát a rendszer közmeggyőződése atomjainak ütközése és maghasadása (ún. „interakció”) hoz létre minket. Ez esetben nincs szabad akarat, Jefferson, Churchill és a genderforradalom minden betűjének képviselői is saját koruk áldozatai és termékei.
A legutóbbi bekezdés alapfelvetését – a személyiség társadalmi konstrukció – persze számos önellentmondás cáfolja, de mégis bevett meggyőződés egyes haladó berkekben. Engem például az a kérdés gyötör álmatlan éjszakáimon, hogy
a „rendszer” meg a „struktúra” hogyan hozhat létre lázadó, rendszerellenes személyiségeket,
ami amúgy nyilvánvalóan nem érdeke. Vagy esetleg ez rendszerhiba? Ne is terheljük ilyen illetlen kérdésekkel a gondterhelt haladárokat!
Mindenesetre jól látszik, hogy ha a haladás szintet lép, új fokra jut, a mennyiség új minőségbe csap át, akkor az előző álláspont képviselői fekete fehérseggűek lesznek, és kikerülnek a pikszisből. Tudhatták volna, miért nem látták előre, miért nem igazodnak?
A haladás újbalos erői képtelenek a nagyvonalúságra és a megbocsátásra. Tévedni emberi dolog – tartja a mondás; de ez a mondás bizonyára valami fehér, reakciós izé.
Reakciós megbocsátás
Hannah Arendt szerint cselekedeteink visszafordíthatatlanságára – ha tényleg rosszul cselekedtünk – egy gyógyír van: a megbocsátás gyakorlása. Megbocsátani és megbocsáttatni. (Figyelem: a megbocsátás nem egyenlő az elnézéssel.)
Rémi Brague kortárs francia filozófus legújabb könyvében (Curing Mad Truths: Medieval Wisdom for the Modern Age) rámutat: a modernitás projektje azért bukott el sikere ellenére, mert egyvalamit nem tud megmagyarázni: hogy miért jó, hogy van ember, van emberiség. Miközben a modernitás sosem látott jólétet és szabadságot hozott, aközben a létünk alól kihúzta a talajt. Így aztán ma népszerűek azok az elképzelések, amelyek szerint „az egész rendszer rohadt”, az emberiség pedig rákdaganat Gaia testén. Ha azonban a modernitás előtti közmeggyőződésekre tekintünk, akkor azok meg tudták magyarázni, miért is jó, hogy van ember a Földön (nevezetesen hogy egy jó Isten teremtette, nem pedig a „struktúrák”). Ez esetben a rossz nem lényege a világnak, csak része annak. Ettől kezdve pedig jelentős részt a mi felelősségünk, hogy jól vagy rosszul cselekszünk (ez persze egy veszélyesen régimódi meggyőződés).
Rémi Brague következtetése: „Így aztán nagyon is szükségünk van a megbocsátásra. A szabadság képessé tesz minket arra, hogy megbocsátást kérjünk és megbocsátást kapjunk.”
Ugyanis a szabadság és a jó felismerése nem jelenti azt, hogy mindig jót teszünk vagy akár csak jót akarunk: alapvető „tapasztalat, hogy nem azt tesszük, amit akarnánk, és nem azt akarjuk, amit teszünk”.
Ez az „akarat gyengesége”, mely alapvető emberi tapasztalat;
és ezért is van szükség a megbocsátás gyakorlására.
Na most, a megbocsátásnak és nyomában a felejtésnek lehetséges történelmi formája is – írja Arendt nyomán Douglas Murray. A mindent megjegyző net, melyen vissza lehet keresni, ki mit twittelt évekkel ezelőtt (még egy ok, hogy ne twitteljünk), viszont szinte lehetetlenné teszi a felejtést.
Az újbalos haladárok, akik szobrokat döntögetnek, feltúrják mások twitterüzeneteit és saját morális meggyőződésüket visszavetítik a múltba, miközben az még saját korukban is csak partikuláris, nem épp konszenzusos meggyőződés, Murray szerint egy „gigantikus modern tévedés” hibájába esnek: azt gondolják, hogy ők jobban cselekedtek volna a történelmi személyiségek helyében, mivel tudják, mi történt később. Azonban „az emberek a történelemben nem voltak – és nincsenek – eme luxus birtokában. A maguk idejében, a maguk helyén hoztak jó és rossz döntéseket.”
Márpedig
„a múltra némi megbocsátással tekinteni az első lépés afelé, hogy viszonzásul majd nekünk is megbocsássanak”.
a múltra némi megbocsátással tekinteni az első lépés afelé, hogy viszonzásul majd nekünk is megbocsássanak”. Az előző századokban a keresztény hagyomány erőteljesen hangsúlyozta a személyes megbocsátás fontosságát, akár napi szinten, „hetvenszer hétszer”.
Mára azonban mindenek feljegyzésének és az újbaloldal haladó intoleranciájának köszönhetően a megbocsátás szinte lehetetlenné vált. Persze az is emberi gyengeség, hogy gyakran nem tudunk megbocsátani. De az újbalos haladó forradalmi erők megbocsátásra való képtelensége nem emberi gyengeségből vagy mentális nehézségből fakad, hanem ideológiai oka van.
Ez az ideológiai ok pedig a történelemmel és végső soron az emberrel szembeni türelmetlenség és kérlelhetetlenség. A tolerancia hirdetői ugyanis hisznek az ember megjavíthatóságában, majd mikor szembesülnek ennek ellenkezőjével, csalódottak és mizantrópok lesznek. Ez a militáns emberjavító hév vezet ahhoz a csalódott szemlélethez, amit a román diktátorfeleség Elena Ceaușescu a a bukás után elejtett megjegyzése tükröz, miszerint a román nép méltatlannak bizonyult az ő és férje áldásokkal teli tevékenységére.
Pedig amúgy lehet, hogy épp a forradalom gyermekeinek lenne a legnagyobb szüksége a megbocsátásra, amikor eljön a forradalom és a jakobinus terror következő szakasza. De hát, ugye, a forradalom önjáróvá válik és felfalja gyermekeit. A lejtőn nem lehet megállni, le kell csúszni az aljáig. Aki meg akar kapaszkodni, azt elsodorják a többiek.
Joseph de Maistre ellenforradalmár szerint mikor a forradalmárok közül egyesek úgy vélekednek, hogy a forradalom velejárója néhány szerencsétlenség, és nem kell meglepődni, hogy annak során fejek hullanak; mikor egy filozófus azzal vigasztalja magát, hogy szerencsétlenségek árán lehet eredményt elérni, sőt hogy „nem számít százezer gyilkosság, csak szabadok legyünk”; akkor a Gondviselés joggal válaszolja nekik azt:
„elfogadom az érvelésedet, de te is benne leszel a százezerben”.
Aki ma levadászik valakit és szobrot dönt, az holnap maga döntetik le és lesz elejtett vad.
Ez igazságos ítélet: a forradalom így falja fel gyermekeit. De talán a kortárs woke-forradalmárok elgondolkozhatnának, nem okosabb-e inkább a megbocsátás? Tiszta lappal csak úgy lehet újraindulni, ha gyakoroljuk a megbocsátás erényét.