A polgárháborúnak tehát nem csak a rabszolgaság volt az oka, hanem a Dél eltérő attitűdje, eltérő gazdasági érdekei is, és egyáltalán a kilépés lehetőségéről való eltérő álláspontok (kortárs párhuzam: kiléphetne-e Kalifornia az Egyesült Államokból? Ha Kaliforniának joga lenne kilépni, akkor a déli államoknak minden kétséget kizáróan joga volt). Történészi álláspontok (Richard N. Current) szerint a rabszolgaságot, ha nincs polgárháború, egy generáción belül eltörölték volna. És akkor nincsenek véres csaták, rengeteg halott, szétszakadt családok, valamint később sincs újra erőre kapó déli szegregáció (a vesztesek dacos csakazértis-attitűdjének megnyilvánulása), meg talán Ku-Klux-Klán sem.
Az egész polgárháborús kérdéskör, benne pedig különösen is Lee tábornok személyisége összetett, ellentmondásokkal teli kérdés; a kép egyáltalán nem fekete-fehér, rengeteg benne az érdekesség, az etikai dilemma, sorakoznak benne a valósággal kötött realista kompromisszumok és az idealista fellángolások.
Kettős mérce és egyoldalúság
A szoborbontás és főleg a felháborodott tömegek általi, durhami szobordöntés, annak megrugdosása, leköpködése nem éppen civilizált megoldás. Mi, magyarok például a kommunista szobrainkat múzeumba gyűjtöttük, ez lett a szoborpark. (Elnézést Lee-től, hogy a kommunistákkal emlegetem egy cikkben.) Ezt is rögtön a diktatúra összeomlása után.
Nem lenne furcsa, ha felháborodott magyar tömegek nekimennének a kuruc szemszögből „elnyomó” Habsburgok emlékeinek? Vagy ha a Kossuth-ellenesek hirtelen le akarnák dönteni a Kossuth-szobrokat?
Hogy is állunk a Horthy-szobrokkal, Hóman Bálint szobrával és másokéival? Miért toleráns a baloldal az 1919-es komcsi népbiztos Lukács György szobrával kapcsolatban? Mert filozófusként mégis letett valamit az asztalra? (Hogy mit, abba ne menjünk bele.)
És vajon mennyire mutatja az amerikai társadalom progresszív felének beszűkült doktrínerségét, hogy pusztán egy szempontot vesz figyelembe valakinek az életművéből, nevezetesen, hogy voltak-e rabszolgái és mit gondolt a rabszolgaságról? Nagy Imre moszkovita kommunista volt, ennek ellenére és ezzel együtt mártírhalála miatt mégis tagja a nemzeti panteonnak. Sorolhatnánk a példákat a magyar történelemből, amikor valaki annak ellenére tiszteletre méltó hős, hogy bőven bele lehet kötni az életművébe. Mert nem csak egyetlen szempontot érvényesítünk. Különösen furcsa azonban a baloldal egyoldalú megértési szándéka itthon is, külföldön is. Kádárt a lehetőségeihez mérten kellene megítélni ugye, Horthyt viszont abszolút mércék szerint. Che Guevara igaz ügyért küzdött, Hugo Chavezt és Evo Moralest meg kell érteni, Franco és Pinochet viszont tömeggyilkos diktátorok, ott nincs megértés, pedig ha egyetérteni nem is kell velük, az árnyaltabb megítélés még nekik is járhatna. És persze ott van most újra Lincoln és Grant, meg Lee.
Mint a „legjobb déli hagyományoknak” szentelt Abbeville Intézet egyik elemzésében olvasható: egy konföderációs szobrot sem szenteltek a fehér felsőbbrendűség ügyének. Azok az elesett katonákról, a dél leányairól, esetleg az államok elszakadási jogáról emlékeznek meg. Lehet persze ezt úgy interpretálni, hogy ezek csak fedőnevek, ami érthető is; de mégsem ugyanaz, mintha fehér felsőbbrendűségnek és a rabszolgaság ügyének állították volna őket.
Igaz persze, mint a 444 írja, hogy a katonazseninek tartott Lee követett el taktikai hibákat. Csökkenti ez a tekintélyét? Aligha. A hősök nem azért hősök, mert tökéletesek. Az északiak egyébként örülhetnek ezeknek a taktikai hibáknak, a polgárháború első időszakában ugyanis erősen a délieknek állt a zászló. Az északi sereg igencsak kiéhezett Lee taktikai hibáira, amelyek nélkül most lehet, hogy mást tanulnánk a történelemórákon. Persze az is lehet, hogy a Lee által olyannyira tisztelt Gondviselésnek épp Lincoln és a polgárháború volt az eszköze (habár a Gondviselés stílusától talán idegenek a véres megoldások).
Lee a háború után alávetette magát a szövetségi kormánynak, sőt kegyelemért folyamodott. Nem akarta tovább szítani a hangulatot. Mint Korda írja: nem pusztán déli, de valamiképp nemzeti hős is lett. Megjelent az arcképe egy harminc centes bélyegen, elneveztek róla egy atomtengeralattjárót és egy tanktípust. A Konföderáció többi vezetőjének nem lett ilyen mozgalmas utóélete. Nem hiszem, hogy mindez tévedés lett volna az amerikai posta és a hadsereg részéről. A megbékélés elősegítésére Lee személye volt a legalkalmasabb.
Lee tábornok és a rabszolgaság kipécézése ezzel együtt több okból is szerencsétlen. Hogy a feketék nem kedvelik, maximum eltűrik, elviselik a szobrát, az teljesen érthető. Nem kell Lee-t szeretni. Hogy a szélsőjobbosok tüntetnek érte, az a részükről tévedés. De éppen Lee volt a legbékülékenyebb a háború után, aki például a volt konföderációs elnököt, Jefferson Davist és más morgolódókat is csitítgatott. Lee bizonyára nem volt kedves és jóságos, az Atlantic címét idézve, hiszen magához is szigorú katonaember volt, aki sokat adott a pártatlanságra, személyes érzelmei háttérbe szorítására; de a kérdés nem Lee személyes stílusa. Lee tábornok sokat tett a megbékélésért, ellenezte a rabszolgaságot és az Unióból való kilépést – egykori ellenfelei által is igen nagyra tartott személyének tisztelete és szobrai éppen a megbékélést szolgálhatnák.