ha az Audi úgy dönt, hogy egy másik gyárából szállít motorokat Kínába, akkor a magyar-kínai kétoldalú áruforgalom szépen ívelő grafikonja beszakad.
Volt olyan államtitkár is, aki szemrehányóan kérdezte sok évvel ezelőtt, hogy hová tűnt a szaúdi exportunk 79 százaléka egy év alatt, mire valaki odasúgta neki, hogy „Nokia”.
Bár mostanában hajlamosak vagyunk a britek józan ítélőképességében kételkedni, de talán nem volt butaság, amikor 2010-ben, a válság számukra is súlyos évében úgy döntöttek, hogy a UKTI (UK Trade and Investment, kereskedelemfejlesztési és befektetésösztönzési kormányszerv) költségvetését nem fűnyíró elvet alkalmazva csökkentik (ahogy mondjuk nálunk tették 2008-ban), hanem inkább 20 százalékkal megemelik. A cél pedig a hazai tulajdonú kis- és közepes vállalkozások külpiaci pozícióinak javítása volt, amin abban az időben a követségek és kereskedelmi kirendeltségeken dolgozó 1200 munkatárs ügyködött.
A hazai gazdaságpolitika céljai között is ott van a mikro-, kis- és közepes vállalkozások külpiacra segítése, és talán konszenzus is van abban, hogy ez nagyon fontos, csak senki sem tudja, hogy mi a kiindulási állapot valójában. Könnyű elméletben felrajzolni persze itt Magyarországon, hogy a kkv-k körében a külpiacra lépés tudja megalapozni a stabil növekedést, a magasabb hozzáadott értékű munkahelyek létrejöttét, a kutatás-fejlesztés iránti valós igények kialakulását: csupán nagyon nehéz elindítani ezeket a cégeket ezen az úton. Különben is, a statisztika alapján pont azt nem tudjuk, hogy kiket és milyen irányba kellene elindítani.
A magyar állami exportfejlesztésben eltöltött 15 év után,