Ahogy a Mandineren az elejétől fogva követjük az eseményeket, az első körös két pályázó helyett végül a második fordulóban rekordszámú jelentkező nyújtott be pályázatot az Operaház vezetésére. Azóta megtörténtek az egyéni meghallgatások, az elbíráló bizottság pedig a közelmúltban megtette javaslatait, amelyről különféle szivárogtatásnak tűnő információk láttak napvilágot. A végső döntést Csák János kulturális és innovációs miniszter hozza majd meg – ahogy Ókovács Szilveszter mondta lapunknak –
május 27-éig bezárólag.
A kulturális minisztérium tavaly decemberi közlése szerint
új pályázatot írtak ki az Operaház főigazgatói munkakörének betöltésére, miután az előző
eredménytelenül zárult. A vonatkozó jogszabálynak megfelelően az új pályázatot az eredménytelenné nyilvánítástól számított hatvan napon belül kellett kiírni. A jelenlegi főigazgató, Ókovács Szilveszter megbízatása 2023. február 14-én járt le. Mandátumát megbízott főigazgatóként július 31-ig, de legfeljebb az új vezető kinevezéséig Csák János kultúráért és innovációért felelős miniszter meghosszabbította.
Azóta rengeteg pletyka kezdett keringeni a pályázattal kapcsolatban, és megkezdődött a pályázók közti adok-kapok, így az Operaház igazgatóválasztása hónapok óta töretlenül a közbeszéd tárgyát képezi. A jelenlegi főigazgatót és az általa vezényelt operaházi működést több ponton is kritikával illették pályázótársai, ám akadtak szép számmal, akik kiálltak mellette.
Az Index korábban arról számolt be – saját információkra hivatkozva – hogy, formálódik azok köre, akik a következő ciklusban a Magyar Állami Operaház új vezetői lehetnek. Eszerint Kesselyák Gergely, Miklósa Erika és Vadász Dániel közül kerülhet ki az új főigazgató személye.
Lapunk részletes interjúban reagáltatta Ókovács Szilvesztert az intézmény eddigi menedzselését ért kritikákra, és arra is rákérdeztünk, mit szól ahhoz, hogy nincs a hírekben keringő három lehetséges nyertes között. A jelenlegi főigazgató elmondta:
„Pusztán mert egy lap írt valamit, nem sietnék azt valóságnak venni. A KIM vezetői pályázatai nem nyilvánosak, a zsűritagokkal és közreműködőkkel szigorú titoktartást íratnak alá. Kizártnak tartom, hogy elismert művészek, felelős állami vezetők a meghallgatásokról bármit kiszivárogtatnának. Ezért hadd ne adjak hitelt találgatásnak.
Nem tekintem lefutottnak a meccset, dehogyis.”
.”Hozzátette: „A nagy nyugati operaházak élére másképp keresik a vezetőket, erről cikket is írtam valamikor. Fontos, hogy akit végül nem bíznak meg, pusztán azért, mert érdekelte volna a dolog, ne szégyenüljön meg, a zsűri pedig szintén „paraván mögött” legyen, különben nyomás alá helyezhető. Ami ősz óta egy portálon zajlik, legalábbis különös. Anno egyszerre vettek fel a Zeneakadémiára és jogra is, de nem lettem jogász, viszont a jogérzékem azt mondja:
ha egy nem nyilvános folyamat folyamatos nyilvánosságot kap, a lényege sérülhet.
Nem kellene idáig eljutni.”