Rendkívüli!

Felcsuti Péter elismerte: valódi a Tisza Párt adóemelési terve

Nagy a baj Romániában, egyre többen „menekülnek” Magyarországra

2025. november 28. 10:09

A román fuvarozók egyre gyakrabban tankolnak Magyarországon, ugyanis a két ország közötti árkülönbség egyre csak nő.

2025. november 28. 10:09
null

A dízelárak emelkedése, a sorozatos jövedékiadó-növelések és a kiszámíthatatlan költségvetési politika oda vezethetnek, hogy Románia néhány éven belül csupán tranzitországgá válik – írta meg a Trans.info

A román fuvarozók ugyanis egyre gyakrabban tankolnak Magyarországon, és a Romániai Közúti Fuvarozók Országos Szövetsége (UNTRR) szerint 2026-ra a két ország közötti árkülönbség még tovább nő.

Az UNTRR számításai alapján 2026-ra akár 22 eurocentre is tágulhat a literenkénti dízelárkülönbség Románia és Magyarország között. A jelenség hátterében egyrészt a romániai adóemelések, másrészt a kiszámítható üzemanyag-visszatérítési rendszer hiánya áll – olyan rendszeré, amely több uniós országban régóta működik.

Miközben Ön ezt olvassa, valaki máshol már kattintott erre:

Itt a történet vége, Zelenszkijt kivezethetik: ez lehet a legfontosabb tulajdonsága Ukrajna új vezetőjének

Itt a történet vége, Zelenszkijt kivezethetik: ez lehet a legfontosabb tulajdonsága Ukrajna új vezetőjének
Tovább a cikkhezchevron

Miután 2025 márciusában megszűnt a román dízel-visszatérítési program, majd augusztusban ismét nőtt a jövedéki adó, a fuvarozók tömegesen tértek át a magyarországi tankolásra. Jelenleg 12–15 eurocenttel olcsóbb a gázolaj Magyarországon, mint Romániában.

2025-ben Románia az EU egyik legmagasabb dízel-jövedéki adóját alkalmazta: 1000 literenként 502 eurót, ami 172 euróval haladja meg az uniós minimumszintet. 2026. január 1-jén újabb emelés következik, 551 euróra, így a különbség már 221 euró lesz a kötelező minimumhoz képest.

Az UNTRR szerint ez a teher még áfa nélkül is versenyképtelenné teszi a román dízelt a környező országokhoz – például Magyarországhoz, Szlovéniához vagy Horvátországhoz – viszonyítva.

Magyarország ráadásul több mint tizenkét éve stabil jövedékiadó-visszatérítési rendszert működtet, ami jelentősen ösztönzi a tankolások átterelését.

A szervezet arra figyelmeztet, hogy visszatérítési rendszer nélkül a román állam nemcsak a többletjövedékit, hanem az uniós minimumszintnek megfelelő bevételeket is elveszíti, hiszen a tankolások áttevődnek külföldre.

Mivel Románia nem téríti vissza az áfát a külföldi fuvarozóknak, és a román cégek is egyre inkább külföldön tankolnak, az ország elveszíti a nemzetközi flották utolsó, határ előtti tankolásait is. 

Ezt is ajánljuk a témában

A fuvarozók mára csupán annyi üzemanyagot vásárolnak Romániában, hogy elhagyhassák az ország területét. 

A modern teherautók 1100–1500 literes tartályai akár 3000–4000 kilométeres hatótávolságot biztosítanak, így könnyedén megkerülhető a romániai tankolás.

Az UNTRR mielőbbi visszatérítési rendszer bevezetését sürgeti, amely visszahozná a tankolásokat, megállítaná a költségvetési veszteségeket, és javítaná a román fuvarozók versenyképességét. A szövetség kész együtt dolgozni a hatóságokkal egy hosszú távon fenntartható, európai szabályoknak megfelelő megoldás kialakításán. A szervezet szerint ha nem történik gyors és összehangolt beavatkozás, a román gazdaság egy „veszélyes fiskális kanyarban” könnyen irányíthatatlanná válhat.

Nyitókép: Attila KISBENEDEK / AFP

***

Összesen 2 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
2025. november 28. 10:26 Szerkesztve
Még ha csak tankolni jönnének, de a keleti oldalon vesznek düledező házakat is, hogy lakcimük legyen idehaza is.és nem erdélyiek sajnos. A benzin turizmus ,mindig is volt, van,lesz ! Korábban nekünk érte meg ,most nekik. Pénzt hoz az országnak .Most már akár ,3 országért is felelösek lehetünk, Mi a szlovákok ,Szerbia... a kialakult helyzett, talán enyhülést, hoz ,a két ország között ,a jövőre nézve, a fosszilis energia hordozók megszerzése terén
Válasz erre
3
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!