A csodát vissza a közönségnek! – Kesselyák Gergely az Opera-igazgatói pályázatáról

2023. március 31. 11:11

Kesselyák Gergely Liszt Ferenc-díjas, érdemes művész karmester, operarendező is beadta pályázatát a Magyar Állami Operaház vezetésére. Mennyiség helyett minőség, fülnek kellemes művek, az Opera legyen a közép-európai operajátszás centruma – ezt ígéri pályázatában.

2023. március 31. 11:11
null

Mint azt korábban megírtuk, rekordszámú jelentkező nyújtott be pályázatot az Operaház vezetésére. Az elbíráló bizottságnak harminc napja van javaslatot tenni, a végső döntést Csák János kulturális és innovációs miniszter hozza majd meg. 

Kesselyák Gergely Liszt Ferenc-díjas karmester, operarendező pályázatán alapuló, összefoglaló írásában most a nagyközönségnek is bemutatja, hogyan képzeli el az intézmény jövőjét.

 

Kesselyák Gergely

A CSODÁT VISSZA A KÖZÖNSÉGNEK!

Huszonhét éve, huszonöt évesen vezényeltem először az Erkel Színházban. Ma már elmondhatom: életem nagyobb részét töltöttem az Opera közösségében.

Itt élek, ide tartozom, őket szeretem.

Több mint hétszáz előadást vezényeltem itt. Ismerem a társulatban rejlő óriási potenciált, amit helyzetbe lehet, és kell hozni.

Dolgozatomat azzal kezdem, hogy Jonas Kaufmannt és Peter Gelbet, a Metropolitan Opera intendánsát idézem. Hiányolják a „fülnek kellemes” kortárs operaműveket. Tavaly, 2022-ben. Én 2011-ben fordultam kiáltványban a világ zeneszerzőihez ezzel a problémával. Igazgatásom alatt a  Bartók Plusz Operafesztivál 4 operaíró versenyt rendezett a kiáltvány szellemében, de a hazai zenei élet egésze inkább a nemzetközi operaélet akkor aktuális hangadóira figyelt.

Mostani pályázatomban egy reális, a gazdasági helyzettől nem függő víziót, eszmeiséget vázolok azért, hogy 2033-ban ne másokat kelljen idézgetnünk. Mi, magyarok kicsinyhitűek vagyunk. Mindig utólag derül ki számunkra,

hogy lett volna saját utunk, feladatunk, missziónk, kötelességünk.

Pedig nincs ma érvényes zene a mi Bartókunk hatása nélkül, Kodályunk maga A zenepedagógia, Amerika csodált zenei életét pedig nagyrészt magyar karmester-generációk munkássága hozta létre. 

Bármely víziót csak a szakmaiság alapján lehet megvalósítani. Mert a szakmaiság a Világ Teremtett rendje. Ezzel a renddel együttműködve „mennek a dolgok”, nélküle nem. A szakmaiság fonalát megragadva minden egyértelműen következik a legapróbb részletig: a színházi gondolkodás, abból a társulatiság, abból a közösség ciklikusan megújuló kollektív erejének fontossága, abból a nyári feltöltődés szakmai jelentősége. És mindenek felett:

a minőség mániákus előnyben részesítése a mennyiséggel szemben.

Csak a szakmaiság szempontjainak prioritást biztosító színházvezetési modell képes a társulatban rejlő lehetőségek felszabadítására, az egyéni és a kollektív tehetség helyzetbehozására. Mindennek végső célja: a csodát visszaadni a közönségnek - új operaművek, a szerzői szándékot tisztelő rendezések és zökkenőmentes, katartikus előadások formájában.

A művészi álmok megvalósításának alapja a sziklaszilárd gazdasági tervezés, jelen helyzetben válságmenedzsment. Széles hatáskörrel felruházott főigazgató-helyettesi és gazdasági igazgatói szerepkörben Mádi Zoltánra számítok. Életrajzában se vége, se hossza a gazdasági- és bankszektorban betöltött igazgatói pozícióknak. Huszonöt évet dolgozott különböző színházak gazdasági és ügyvezető igazgatói munkakörében, biztosként gazdasági krízisbe került színházak helyes pályára állításában. Polgármesterként sikeresen vezetett megyei jogú várost is. A szintén huszonöt év színházi vezetői tapasztalattal rendelkező Herczeg Tamás ügyvezető igazgatóként erősíti a menedzsmentet.

Balettigazgatónak a nemzetközi tekintélyű Harangozó Gyulát nyertem meg.

Feladata a magyar balettszakma konszenzusának helyreállítása,

és az új vezetői generáció kinevelése. Folytatnám a munkát a jelenlegi főzeneigazgatóval, Kocsár Balázzsal.

Személyemet támogató leveleket nem gyűjtöttem. Misszióm támogatására kértem nyilatkozatot azoktól, akikkel konkrét projekten kívánunk együtt dolgozni: a Zeneakadémiától, a Magyar Táncművészeti Egyetemtől, Puccini szülővárosának polgármesterétől és a Luciano Pavarotti Alapítványtól. Ilyen módon támogatóim: Dr. Vígh Andrea, rektor; Fodorné Molnár Márta, rektor; Kiss János, elnök; Mario Pardini, Lucca polgármestere; Nicoletta Mantovani (Luciano Pavarotti özvegye), elnök. Köszönöm támogatásukat.

 

A CSODÁT VISSZA A KÖZÖNSÉGNEK!

Mondjuk ki: „meztelen a király”!
Amit ma kortárs zenén értünk, az nem a közönséghez szól. Ezen változtatni kell.

Lássuk meg a felfedezésre váró kincsesbányát!
Vigyük színre a XX –XXI. századi közép- és kelet-európai operairodalom remekeit!

Közép-Európa Operacentruma - duális művészeti koncepció

Ma nincs centruma a közép-európai operaéletnek. A Magyar Állami Operaház képes betölteni az űrt,

küldetése, hogy Közép-Európa operacentrumává váljon. Egyszerre vállaljuk föl a Közép- és Kelet-Európa operamissziót és ápoljuk innovatívan hagyományainkat! 

Ne fussunk olyan szekér után, ami nem vesz fel! 
Unortodox integráció: feladatunk az emberiség kultúrája számára hasznos, valódi művészi küldetés teljesítése. Így válhatunk érdekessé Európa számára.

Tegyük hallhatóvá Bartókot!
Hosszútávú innovatív építészeti vízió:

Budapest Bartók Bayreuth-jaként tegye hallhatóvá az elmúlt 130 év operairodalmát!

Jelenleg a világon egyedül a Festspielhaus zenekari árka lenne alkalmas erre.

Puccini világfesztivál államközi megállapodással
Wagner – Bayreuth; Mozart – Salzburg; Puccini – Lucca és Budapest

Új zenére, új operákra van szükség!
A Pavarotti Alapítvánnyal közösen indított operaíró-versennyel ösztönözzük a „fülnek kellemes” nagyszínpadi kortárs zenedráma és a modern népopera létrejöttét.

A köz szolgálatában a 100 napos Erkel-koncepció!
Az Erkel Színház 100 estén át az Operaház hagyománytisztelő előadásainak otthona. 100 másikon befogadhat nagyszabású produkciókat, és még mindig maradt 100 alkalma, hogy segítsen megoldani Budapest akut koncertterem-hiányát.

Egészséges operaéletet!
A Magyar Állami Operaháznak nem saját feladata, de képviselnie, támogatnia kell az olyan igényes operaműfajokat, mint a kortárs kamara-opera, a barokk-opera; vizionálni egy önálló operaműhelyek szinergikus együttműködésén újraéledő vidéki operajátszást.

Eiffel Art Studios – Eiffel Interart Center
New York-i Eyebeam, berlini Factory Berlin, londoni Somerset House Studios…  budapesti Eiffel Interart Center. Inter-artistic inkubációs központ a kreatív felfedezés és a szellemi fejlődés jegyében, ami néhány év múlva meghatározó tényező a hazai és nemzetközi zenei és kulturális életben.

Szakmaiság, Minőség, Társulatiság
Egy nehéz helyzet mindig higgadt időzítést, minőségi precizitást és bajtársi összefogást követel: jóban – rosszban, művészetben – gazdaságban, álmokban – realitásban. És így mindig lesz lehetőségünk a csodát visszaadni a közönségnek.

 

Nyitókép: Kesselyák Gergely (Facebook)

Összesen 44 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Reszelő Aladár
2023. április 03. 11:40
Ez OK, de hogy adod vissza a csodát a közönségnek, ha kevesebbet akarsz játszani? Olyankor a jegyár is emelkedni szokott ugye? Amit már most is tömegek engedhetnek meg maguknak.
Takarító
2023. április 01. 04:37
Kopasz keselyű.
Sting61
2023. március 31. 20:25
Ja,a fülnek kellemes, kortárs!Zene!Ez nekem axioma!
Brandon the great Negro
2023. március 31. 19:51
Ötödikes korom óta bérletes vagyok, egyetlen ukrán rendező által színpadra vitt darabon kívül csak minőséget láttam az Operaház színpadán. A budapesti előadások közönségének nem jelentéktelen hányada külföldi, hetes városlátogatásokat szerveznek operaelőadások köré tengelyezve. Kicsit úgy érzem nyitott kapukat dönget, de jól van ez így, győzzön aki arra érdemes.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!