Megválasztása esetén hogyan nézne ki a következő évad?
Az első évadot átmenetinek kell tekintenünk, hiszen erre már árulják a bérleteket, az énekesek jó részének pedig szerződéssel is van erre vonatkozóan. Meg fogjuk vizsgálni, hogy milyen lehetőségeink lesznek a változtatásokra a szakma-etikai szempontokat és a nézői igényeket is figyelembe véve.
A Magyar Állami Operaház felemelése a grazi, bécsi, párizsi operaházak szintjére; ez a távlati cél?
Óvatosan dobálóznék az ehhez hasonló kijelentésekkel. Visszatérve a Real Madridhoz, ha valaki azt ígérné ma Budapesten, Real Madridot fog csinálni úgy, hogy a Real költségvetésének csak a töredéke áll rendelkezésére, azt kétkedve fogadnám. Ami nem azt jelenti, hogy itthon ne lehetne csodát létrehozni. Magyarországon a kultúra történelmileg kiemelkedő jelentőséggel bír,
és a felgyorsult, minket körülvevő multikulturális környezetben még inkább meg kell tartanunk saját nemzeti karakterünket.
Noha az opera egyszerre nemzeti és nemzetközi műfaj, az egyediség kulcsa a történeteknek a saját hagyományainkhoz illeszkedő lehető leghitelesebb és legmagasabb színvonalú elmesélése. Ha ezt magasabb szintre tudjuk emelni – amire számomra a fenti névsor garancia –, akkor a hazai operaélet sikerei messziről is kiválóan fognak látszani.
A nemzetközi operaéletben bevett gyakorlat egyébként, hogy a többhetes próbaidőszak végén, az utolsó néhány napra becsatlakozik a „sztár” főszereplő, és saját képére formálja a szerepet, vagy akár az egész előadást. Ilyen nálunk – a vis major esetét leszámítva – biztosan nem lesz, mert idegen a mi színházi hagyományainktól. Ez egy jó példa lehet arra, hogy nem kell minden tekintetben a nyugati házak gyakorlatát követni, ha mondjuk az a mi munkához való hozzáállásunkhoz, színházi értékrendünkhöz egyszerűen nem illeszkedik. Járjuk csak a saját utunkat, először legyen érdemi műhelymunka úgy a zenei, mint a színpadi területen, és ebből szülessenek különleges, értékes, egyedi előadások. A nemzetközi figyelmet majd ezután kell kivívni, ami részben egyébként magától meg is fog születni. Az Aranycsapatnak se kellett bravúros marketin osztály...
Az Opera mint intézmény és műfaj jövőjének másik kulcskérdése, hogy bővíthető-e a közönség, egyáltalán megszólíthatók-e ezzel a műfajjal a fiatalok. Erre van terve?
Természetesen vannak terveim és referenciáim is: a Virtuózok televíziós tehetségkutató formátum és a Budavári Palotakoncert kapcsán, előbbinek az első évadban társproducere voltam, utóbbinak tíz évig művészeti vezetője. Mindkettővel sikerült elérni az eleinte lehetetlennek látszó célt: a szakma és a közönség körében is ugyanolyan sikerük lett, a Virtuózok szinte kulturális forradalmat indított el a komolyzene területén. Műfajában hasonló, komolyzenei vetélkedő műsorként megemlíteném még a Classicalia műsor formátumát, amely projektnek jelenleg is executive producere vagyok. Ezt a programot idén szeptemberben mutatják be az amerikai közmédiában. Büszke vagyok arra, hogy a PBS vezetősége a tíz éve fennálló kiváló munkakapcsolatunkra hivatkozva, szintén nyilatkozatban támogatja az igazgatói pályázatomat. A Palotakoncert pedig túllépte az operett addig ismert korlátait: a műfaj a projekt révén tíz éve szerepel az államalapítás ünnepén a közmédia képernyőjén.
De, hogy visszakanyarodjak a beszélgetésünk elejére, nem a saját szobromat szeretném faragni az Opera élén.
Az opera, és egyáltalán a színház, nem játék, hanem az egyik legfontosabb kulturális és szakrális színtér,
ahol szellemi és lelki táplálékot kap mindenki, akiben erre nyitottság van. A társulattal együttműködve szeretném megteremteni a feltételeit annak, hogy az Opera előadásainak révén a magyar társadalom összetartó kulturális kötőszövete estéről estére tovább erősödjön.
***
Az interjú megjelenését követően a Magyar Állami Operaház az alábbi közleményt juttatta el a szerkesztőségünkbe:
A Mandiner.hu felületén 2023. április 25-én megjelent „Az Aranycsapatnak se kellett bravúros marketingosztály” – Vadász Dániel az Opera-igazgatói pályázatáról c interjúban a pályázó hamisan állítja, hogy az OPERÁ-ban jelenleg 6 korrepetitor van alkalmazásban, míg a főigazgatói titkárságon összesen 35 fő dolgozik. A valóság ezzel szemben az, hogy a Magyar Állami Operaház 14 korrepetitort foglalkoztat, egyikük szülési szabadságát tölti, míg a főigazgatói titkárságon 1 fő dolgozik, aki a protokoll munkáját is segíti.
A pályázó továbbá hamisan kelti azt a látszatott, hogy a irodákat kellene visszaalakítani korábbi zenei gyakorlótermekké. A valóság ezzel szemben az, hogy az Operaházban egyetlen zenei gyakorlót sem alakítottak irodává, sőt, 139 éves története során az intézmény soha annyi gyakorló- és próbateremmel nem rendelkezett, mint amennyi az elmúlt 10 év során az Operaházban, az Erkel Színházban és az Eiffel Műhelyházban létre jött. (11 db, egyenként is több száz m3-nyi próbaterem épült ki, ezen túl 10 db kisebb-nagyobb új gyakorlószoba.)
Nem felel meg a valóságnak az sem, hogy az Erkel Színházat ki kellene nyitni musicalek előtt, hisz az nyitva van erre 10 éve. Miután 2013-ban az épületet felújította és újranyitotta az OPERA, 6 különféle musicalprodukció volt látható az Erkel Színházban több mint 150 előadással.
Hamis az az állítás is, hogy világrekordokra hajtó előadás- és premierszámokkal dolgozna a Magyar Állami Operaház: 2019 óta az egész estés nagytermi premierek száma szezononként 9 alatt alakult (megyeszékhelyek színházai is teljesítenek ennyit), a nagytermi előadásszám összesen ugyan jelentős, de több helyszínre vetítve az európai középvonalon helyezkedik el, amenyiben a szakmailag helyes kategóriát, a nagyrepertoáros, klasszikus balett-társulattal is bíró operaházakat vizsgáljuk.
Alább közöljük dr. Vadász Dániel erre érkezett reakcióját is.
Tisztelt Szerkesztőség,
Illőnek érzem, hogy az Operaház vezetősége részéről érkezett állításokra röviden reagáljak.
A főigazgatóhoz és a főigazgató-helyetteshez közvetlenül kapcsolódó adminisztratív kollégák számát illetően az Operaház által készített pályázati dokumentációból nyertem az említett információkat. Ha ez félreértésekhez vezetett, ennek oka ez volt.
A további adatok eltéréseire viszont nem találok magyarázatot, ha csak azt nem, hogy én kijelentéseimben szakmai alapon megkülönböztettem a korrepetíciós szobákat a próbatermektől, az Operaházat az Eiffeltől és az Erkeltől, a produkciókat a koprodukcióktól, valamint az énekesek zenei betanításáért felelős alkalmazott korrepetítorokat, a külsős és a balett területen dolgozó zenei munkatársaktól.
A világrekordok tekintetében a jelen vezetés alatt elért számokat értettem, forrásomként a Bachtrack .com brit adatbázis, illetve ennek a hazai sajtóban megjelent hivatkozásai szolgáltak. https://papageno.hu/featured/2017/02/merlegen-az-oev/
Amennyiben hamisan jelent meg az információ, megkövetek mindenkit, és egyben javaslom az érintett felületek felkeresését is, helyreigazítás céljából.
Szeretném rögzíteni, hogy jelen ügyet magam részéről lezártnak tekintem.
Tisztelettel,
Dr. Vadász Dániel
Fotók: Ficsor Márton/Mandiner