Az Úr 2022. éve kétségkívül nem a nyugodt elmélkedés esztendeje volt, hanem a vajúdó világban lassan permanens válságát élő emberiségé.
Nem véletlenül tört előre az erőszak maga, mint téma,
és annak megannyiféle esztétizálása. Filmekre főleg csak hivatalból jutottam el, de ha már, megemlíteném a Larryt, aminél – némi idegesítő és célzott repetitivitás, valamint a kissé borsodi baltával faragott mellékszereplőjellemek mellett, pontosabban ellenére – jobb nehezen történhetett volna ebben a műfajban itthon. Felzaklató, ezért hideg téli estékre nem nagyon ajánlanám a Csodálatos teremtményeket, a film ugyanakkor el- vagy éppen visszavezet minket a kallódó tinédzservilág univerzálisan rideg iskolaudvar-valóságába, de szerencsére kihagyja az olcsó lehetőséget a morális pánikkeltésre.
Ellenben azt tudom, mit nem fogok nézni. A Henry Cavill nélkül folytatott Vajákot (aki azt gondolja, hogy egy sorozat főszereplője cserekompatibilis, az biztos, hogy kizárólag rossz sorozatot nézett vagy készített eddig) és Rákóczi fejedelmünk Netflix által nőiesített kuruc katonájának woke-kerékbe tört történetét. Viszont, ha már történelem, – hazai pályán – nagyon várom a Semmelweis Ignác életének emléket állító Láthatatlan gyilkost, és adok egy esélyt a Peaky Blinders-szerű intrót villantó Petőfi-filmnek is, elvégre a Kincsem is félig steampunk látványorgia lett történelmi dokudráma helyett, és nem állt rosszul neki.
Ami a könyveket, illeti, nos, ideje volt leporolni Kertész Imre egyik remekművét, A nyomkeresőt, amely éppen attól csodálatos,
hogy – kihelyezve a Castrók és Pinochetek világába, bár utóbbiak stílusában – regél a totális hatalom mibenlétéről,
és arról, hogy az egymást váltó tányérsapkás-csillagos-sávos gazemberek mellett a véletlen játéka miként alakíthatja kiszolgáltatott emberek sorsát; az idei termések közül pedig Egressy Zoltántól a Jolka harangja volt többek között nagy dobás. Könyvek kapcsán viszont nem mernék fogadalmat tenni, oly nagy adósságot görgetek magam előtt. Talán jövőre sikerül törleszteni.
***
Rajcsányi Gellért
A Fehér Lótusz (The White Lotus)
Ennek a sorozatnak meg kellett születnie. Egy sorozatnak, ami a kor popkulturális platformján (HBO), a kornak megfelelő formátumban (pazar kiállítású streaming sorozat) mutat fel görbe tükröt a kor emberének –
és igazából nem csak görbe tükröt tart, hanem két kijózanító pofont is kioszt neki.
A 2021-es első évad helyszíne egy Hawaii-szigeteki, míg az idei második évadé egy szicíliai luxusszálloda, benne az önteltség és idiótaság különböző fokain álló, különböző léthazugságokban vergődő vagy épp azokból kitörni akaró vendégekkel, utat kereső és utat vesztett fiatalokkal, kiégett és meghasonlott középkorú családosokkal és teljes zsákutcába kerülő megöregedettekkel (Stifler mamája nagymamává érett, ez van). És ott vannak még a szálloda nem kevésbé idióta vagy haszonleső vezetői és alkalmazottai. A Fehér Lótusz egy kiváló szatíra, gyönyörűen megfestett társadalmi tabló korunkról, telitalálat karakterekkel, éjfekete humorral, vicces csavarokkal, nyugati társadalmaink válságjelenségeinek nem szájbarágós számbavételével, és a rózsaszínű, virágillatú felszín mögötti örök létdrámákkal. Jó, hogy már van két évad belőle, és még jobb, hogy érkezik majd egy újabb is. Van miről beszélnünk, van min röhögnünk – és van miért az arcunkat kaparnunk ebben a mai világban.
Beth Orton -– Weather Alive
A folk és az elektronika határvidékein a kilencvenes évek óta barangoló angol énekesnő régóta a kedvenceim közé tartozik. Miután a mainstreamből az első lemezeinek néhány slágere után kikopott, többévnyi távolságban megjelentett, emberi léptékű, intim hangulatú, ambientes, légies hangzású szólólemezeket ad ki,
amik most már egy teljes női alkotói pálya és életút állomásaivá állnak össze.
Beth Orton idén 52 éves, és idén adta ki hat év csendesség után Weather Alive című új lemezét. Az új album természetesen hamisítatlan Orton: ezúttal egy londoni bolhapiacon vásárolt öreg, zengő-bongó pianínó volt az ihletője, melynek billentyűiből Orton szerint egymás után jöttek elő a dallamok, pont azok, amiknek neki akkor szüksége volt. Atmoszférikus zongorázás, leheletfinom elektronikával, egyéb zörejekkel, néhol jazzes dobokkal és Beth Orton – most először – idősnek tűnő hangjával. Máshonnan megközelítve: a radioheades Thom Yorke szólólemezeinek hangulata – nőiesre hangolva. Egy középkorú, lenyugodott bohém nő napjainak krónikái ezek, amiket a gyerekek iskolai ideje alatt, az üres lakásban születtek, régi emlékekről, gyászról, vágyódásról, reményekről egy eléggé reménytelen korban.
Bush - The Art Of Survival
Ha Beth Orton lemeze egy tökéletesen feminin alkotás, akkor itt van párjának egy igazán maszkulin rocklemez, a kilencvenes évekbeli rocksztár fénykora után is tovább, máig alkotó Gavin Rossdale és időközben újraformált zenekara, a Bush idei albuma, a The Art Of Survival. Ugyan a Bush már első sikerei, a kilencvenes évek közepe-vége felé is már csak a grunge rock utolsó hullámába tudott csatlakozni, s a poszt-grunge zsákutcás és végül kihalt műfaj lett a kétezres évekre, Rossdale-nek sikerült önmagát és zenei világát átmentenie. A The Art Of Survival kiválóan szóló, nagy terű, masszív, feszes kortárs hard rock lemez, a Bushra jellemző elektronikus fűszerezéssel. Gavin Rossdale, az életvidám, vicces-hiperaktív No Doubt-énekesnő Gwen Stefani egykori férje most is, mint mindig bús (Bush, haha), bánatos és nagyon komolyan veszi önmagát és mondanivalóját – de nem is árt a tartás és kiállás ezekben a nyomasztó időkben. Art of survival, a túlélés művészete, ugye.