Amikor a vagon is luxus volt – így éltek a trianoni menekültek száz éve

2023. március 01. 18:01

Sok család a húszas évek közepéig vagonba kényszerült, az utódállamokban gyilkosságok is történtek, a földönfutókra pedig lecsaptak a hiénák. A trianoni menekültválságról beszélgettek az MCC-ben.

2023. március 01. 18:01
null
Veszprémy László Bernát
Veszprémy László Bernát

Az első világháború alatti menekültkérdésről beszélgettek az MCC-ben, a meghívott vendég Szűts István Gergely történész, a Habsburg Ottó Alapítvány és a BTK TTI Trianon100 Kutatócsoport munkatársa, beszélgetőtársa pedig Pálvölgyi Balázs, az MCC Társadalom- és Történelemtudományi Iskola oktatója volt. 

Szűts arról beszélt, hogy

a menekültek főleg az osztrák–magyar-orosz frontról érkeztek, Galícia területéről.

A polgári lakosság kezdett menekülni, hiszen féltették az életüket, ilyen értelemben a mai helyzettel is lehet látni a párhuzamot. A területről első sorban zsidó menekültek érkeztek, és például a helyi hitközségek fogadták őket, mint Miskolcon is, de a többség rögtön tovább is állt. Fél évvel a harcok megkezdődése után már közel 100 ezer menekült volt Bécsben.

Pálvölgyi megjegyezte, hogy ellenben a nyugati fronttal, a keleti front azért folyamatosan mozgott, hullámzott 1914-’15-ben. A hatóságok azon veszekedtek, hogy ki fizesse a menekültek ellátásnak költségét. Ilyenkor jöttek a képbe a segélyszervezetek, melyek átvállalták a teher egy részét. Galíciából eleve azok jöttek, akik nem voltak túl tehetősek, ez egy szegény régió volt.

De nem csak zsidók jöttek, lengyelek, osztrák hivatalnokok is érkeztek szép számmal. 

Szűts megemlítette, hogy a terület történetét főleg Joseph Roth regényeiből lehet megismerni, ez egy periferikus, vegyes lakosságú régió volt. A zsidó menekültek hatására a szélsőségek is megerősödtek, mutogattak rájuk, de a többség továbbment, hiszen jogi értelemben őket osztrák állampolgárként kezelték még a Monarchia idején is. A magyar közjogi felfogás furcsa volt, Vorarlbergtől Bukovináig „osztráknak” tekintette ezeket az embereket.

Egy újabb hullámot jelentett az 1916-os román betörés, mely főleg belső migrációt váltott ki a Magyar Királyságon belül. Brassó, Háromszék és Udvarhelyszék vármegyék területéről kb. 100-150 ezer menekült érkezett, főleg nők és gyerekek, ezt nevezték az „asszonyok futásának”. Pálvölgyi utalt rá, hogy kitelepítések is voltak, hiszen egyesek a román lakosságra egyfajta biztonsági kockázatként tekintettek.

A háború vége aztán újra nagy mozgást hozott. Az események gyorsan történtek, a belső migráció főleg a Magyar Királyságon belül történt, a határoktól az ország belseje felé haladva, főleg, mert az utódállamok megszállták a határmenti vármegyéket. Több hullámban érkeztek az embereke,

az első hullámot a csendőrök, katonák, jegyzők, tanárok tették ki

– hiszen ők voltak a magyar állam megtestesítői a területen. Őket, ha maradtak, sokszor érték atrocitások, megverték őket, gyilkosságok is történtek. Az ilyen esetek pánikot keltettek, sokan féltek a bosszútól, ezért indultak el – jegyezte meg Szűts.

A magyar állam helyi szinten szétesett, főleg a határokon, és átvették a hatalmat a nemzeti tanácsok. A posta alig működött, a vonatok ritkán jártak, és ha indultak, főleg menekülteket, visszavonuló katonákat vittek. Teljesen esetleges tehát, ki, hogyan tudott menekülni. A MÁV fontos szervezet volt, azon belül szigorú hierarchia volt, de mivel az utódállamok híján voltak szakértő személyzetnek, ezért a MÁV-alkalmazottak sokszor mentesültek a hűségeskük letétele alól (a közhivatalnokoknak hűségesküt kellett tenniük, aki nem tette meg, azt kiutasították). ’18-19-ben határozottan menekülésről volt szó, a helyzet nagyon bizonytalan volt. Míg ’16-ban nagyrészt a családok menekültek, addig ’18-19-ben hivatalnokok, családfők főleg.

’19-20-ban újabb hullám indult, ekkor ismét főleg családok indultak útnak.

A vagonokból viszont hiány volt, hiszen sok szerelvényt vittek el a románok, és amúgy is értékes dolog volt akkoriban egy vasúti kocsi. A vonatokon osztoztak a menekültek, a polgári lakosság és a katonaság. A menekülteket sokszor csak a határig vitte a vonat, hiszen a vagonokat nem adták volna vissza, bármelyik oldalról is volt szó. Ezért a menekültek leszálltak a senkiföldjén, és sokszor napokon, heteken át vesztegeltek, mire végre tovább tudtak valahogyan menni. Megjelentek az „alvilági figurák” is, akik nyomott áron csaptak le a menekültek értékeire, ingatlanjaira.

Sokan a húszas évek második feléig is vagonokban laktak,

néhány helyen mellékvágányra tolták a vagonokat, és évekig ott laktak (igaz, a családok közben tudtak váltakozni). A telepek viszont ennél is rosszabbak voltak: ezek sokszor első világháborús barakk-kórházak voltak, fadeszka-vázas, kátránnyal szigetelt, komfort nélküli telepek, földalapon. Az emberek ezek helyett inkább a vagonokat preferálták, de vagont szerezni privilégium volt. A pályaudvarok sem voltak biztonságosak, a gyerekek a sínek között játszottak, sok volt a baleset, történtek gázolások.

Végül komplett barakkvárosok alakultak ki, a tiltás ellenére tartottak disznót, tyúkot, de a férfiak inkább csak aludni jártak haza: nap közben munkát vagy lakást kerestek a városban.

Fotó: MTA oldala

Összesen 37 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Armageddon
2023. március 08. 07:47
A vagonok több mindenre használhatók. Áruszállításra, ideiglenes lakásnak, zsidóösszegyűjtésre, svábok kitelepitésére...itd...
Gyzoltan
2023. március 02. 14:10
Lassan kihal az a nemzedék, kik még könyveken nőttek fel, és legalább általános képe, ismerete van a világunkról...
ThuleanPerspective
2023. március 02. 11:50
Azért a külvilág felé is kommunikálhatnánk. Wikipediában ez a hazugság áll Kárpátalja visszaszerzéséről a második vh -ban. , az angol nyelvű változtban: "The Hungarian invasion was followed by a few weeks of terror in which more than 27,000 people were shot dead without trial and investigation."
Frakk a macskák réme
2023. március 01. 22:23
"...ezért a MÁV-alkalmazottak sokszor mentesültek a hűségeskük letétele alól (a közhivatalnokoknak hűségesküt kellett tenniük, aki nem tette meg, azt kiutasították). " A dédapám az érsekújvári fűtőház mozdonyvezetője volt, neki le kellett volna tenni a hűségesküt, de nem volt hajlandó, ezért Komáromnál a Vág-folyót (valószínűleg Révkomárom magyar lehetett akkor) átúszva, közben a csehek lőttek a feje fölött, Magyarországra szökött, majd innen intézte a családegyesítést. Öt évig vagonban laktak Nyíregyházán. A szépapám (az üknagyapám apja) meg a Pest-Vác (1846) vasútvonalon volt az első mozdonyvezetők egyike, Érsekújváron van a sírja, Johann Lemberg lokomotivführer és felesége, Terezia Vogel, áll a sírfeliraton. Nem tudom, hogy a síremléket meghagyták-e a tótok, 1989-ben még megvolt. Az anyai nagyapám Máramarosszigeten volt tanító, ő sem volt hajlandó hűségesküt tenni.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!