Döbbenetes részletek derültek ki Karácsonyék elképesztő mutyijairól

2025. október 15. 12:18

A Budapest Brand vizsgálóbizottságának jelentése szerint a cég olyan rendszerszintű visszásságokat mutat, amelyekben a luxusparkolás, a milliós prémiumok és a politikai jellegű szolgáltatási szerződések ugyanannyira természetesek, mint a hiányzó átláthatóság. Karácsonyéknak lesz mit megmagyaráznia a közgyűlés előtt.

2025. október 15. 12:18
null
Kovács András
Kovács András

Mialatt Karácsony Gergely és a budapesti balliberális városvezetés hónapok óta azzal haknizik, hogy a főváros a kormány miatt csődben van, addig több hónapos vizsgálat után a Budapest Brand ügyében dolgozó bizottság egyértelmű megállapításra jutott: a fővárosi tulajdonú cégekbe, ez esetben a Faix Csaba-féle Budapest Brand Nonprofit Zrt.-be (a cég az egykori Budapesti Városarculati Nonprofit Kft., illetve a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ egyesüléséből jött létre) pumpált pénz útja sokszor követhetetlen, a kifizetések aránytalanok, a szerződések túlárazottak, a cégek pedig túlfinanszírozottak voltak. A Budapest Brandet mostanra felszámolták, amely előtt így nyilatkozott a volt cégvezető.

KARÁCSONY Gergely; SZÁMADÓ Tamás; KISS Ambrus
Karácsonyáknak nem sikerült igazán jól üzemeltetni a Budapest Brand céget

Ezt is ajánljuk a témában

Most a már nyilvánosan is elérhető jelentés legfontosabb megállapításait vesszük górcső alá. 

Elképesztő prémiumok Karácsonyék cégénél

A Budapest Brand vezetőinek nem kellett aggódniuk a megélhetés miatt:

 milliós fizetéseik mellett több mint 50 millió forint prémiumot is felvettek a 2020 és 2024 közötti időszakban.

Csakhogy a vizsgálat szerint ezek a jutalmak nemcsak aránytalanok, de több esetben szabálytalanok is. Olyan feladatokra kaptak prémiumot, amelyeket már a kiírás előtt elvégeztek – ez önmagában sérti a szabályokat. Ráadásul a cég üzleti tervei egyetlen évben sem teljesültek. 

Mindezt megfejeli, hogy a vezetők több mint 5 millió forint szabadságmegváltást is zsebre tehettek.

A konkrét összegek titkosak, de a bizottság szerint a tendencia egyértelmű: a prémiumok rendszere inkább jutalom, mint sem elismerés volt – akár teljesítmény nélkül is.

Luxusparkolás a Városháza udvarán

A Budapest Brand három vezetője több mint 35 millió forintot költött autóhasználatra és parkolásra, miközben a cég székhelye maga a Városháza volt – egy olyan épületegyüttes, amelynek udvarán ingyenes, murvás parkoló állt rendelkezésre.

A vezetők azonban a szomszédos Kempinski luxusszálloda mélygarázsát választották, havi bruttó 240–250 ezer forintos parkolási díjért.

A számok alapján a cégvezetés 3,3 millió forintot „parkolt el” úgy, hogy a saját irodájuk előtt is bőven lett volna hely.

Pop-up park milliókért – 65 méteren belül

A főpolgármesteri hivatal udvarában lévő Pop-up Park installációjának mozgatásáért 2,1 millió forintot fizettek ki egy külsős vállalkozónak – pedig a munkát a Budapest Brand alkalmazottai is elvégezhették volna. 

  • A „feladat” mindössze annyiból állt, hogy a Városháza Park és az udvar közötti 65 méteres szakaszon mozgassák az installációkat.
  • Ez a tétel önmagában nem tűnik hatalmasnak, de a bizottság szerint pont ezek az apró, látszólag jelentéktelen szerződések építik fel a fővárosi közpénzpénzszivattyút.

Ezt is ajánljuk a témában

Fővárosi közpénzszivattyúk

A városvezetés kormányzati kivéreztetést emleget, mégis százmilliók vándorolnak ki Budapestről, és egyesek tetemes összegeket tehettek zsebre.

Aranyáron vett szűrőbusz és fantomszínház

A „Egészséges Budapest” elnevezésű szűrőbusz projekt több mint 71,5 millió forintba került. A kampány üzenetei szinte egybeestek Karácsony Gergely „éljen plusz 5 évet” programjával. De nem ez volt az egyetlen furcsaság:

egy soha meg nem valósult színházi előadás dramaturgiai koncepciójáért kétszer is kifizettek 3,1 millió forintot, miközben az előadás sosem készült el. 

Arra, hogy miért, a bizottság sem kapott választ – az iratok szerint egyszerűen „nem kötelesek indokolni”.

Közpénzből rezsitámogatás a milliós fizetések mellé

Ha mindez nem lett volna elég, a vizsgálat kimutatta: a cég vezetői 100 ezer forintos rezsitámogatást is kaptak – miközben többmilliós fizetésük és prémiumaik mellett indokolhatatlannak tűnik. 

Ezt is ajánljuk a témában

Bőven jutott pénz a manipulációs kerekasztalnak is

A Budapest Brand szerződései között több baloldali kötődésű vállalkozás is feltűnt. A Crevocorp nevű cég – amely a Demokratikus Koalícióhoz és több baloldali önkormányzathoz is köthető – több tízmilliós megbízást kapott. 

A Medián és a 21 Kutatóközpont Kft. szintén közel 15 millió forintot számlázhatott.

Utóbbi intézet neve ismerős lehet: ők publikálták Magyar Péter és a Tisza Párt „szárnyalását” mérő közvélemény-kutatásokat.

Még Zaránd Péter, a korábbi momentumos kampányfőnök is feltűnt a listán – 5,5 millió forinttal. Zaránd korábban Puzsér Róbert és Márki-Zay Péter kampányain is dolgozott, ma pedig Puzsér üzlettársa az Inga Kávézóban.

A fővárosi cég kontraktusai között ott szerepelt a Freeszfe Egyesület, amely a Budapest Tavaszi Fesztivál keretein belül megrendezésre kerülő, „A béke szigete” című előadás megvalósítására kapott nettó 12 millió forint közpénzt (+ áfa); de egy Mentat Consulting Kft. nevű cég is feltűnt a listán, stratégiai (üzletviteli és egyéb vezetési) tanácsadói feladatokat láttak el.

A kontraktus értéke nettó 24 millió forint (+ áfa) volt, negyvennyolc hónapra; s a vállalkozás tagjai között ott találjuk Tóth Csabát, a Republikon Intézet volt stratégiai igazgatóját, elemzőt.

TémaÁllításokÉrintett összeg Megjegyzés
Vezetői fizetések és prémiumokA Budapest Brand vezetői milliós fizetést kaptak, 2020–2024 között pedig több mint 50 millió Ft prémiumot is felvettek.>50 000 000 FtA prémiumok egy része szabálytalan: olyan feladatokra kapták, amelyeket már elvégeztek.
 A prémiumok rendszere nem teljesítményalapú volt, inkább jutalomként működött.A cég üzleti tervei egyetlen évben sem teljesültek.
 A vezetők több mint 5 millió Ft szabadságmegváltást is kaptak.>5 000 000 FtA bizottság szerint aránytalan kifizetés.
Autóhasználat és parkolásA három vezető több mint 35 millió Ft-ot költött autóhasználatra és parkolásra.>35 000 000 FtMiközben a Városházán belül ingyenes parkoló állt rendelkezésre.
 Kempinski Hotel mélygarázsát használták havi 240–250 ezer Ft-ért.240 000–250 000 Ft / hóIndokolatlan luxuskiadás.
 Összesen 3,3 millió Ft „parkolt el” feleslegesen.3 300 000 FtSaját irodájuk előtt is lett volna hely.
Pop-up Park projektA Pop-up Park installációinak 65 méteren való átszállításáért külsős vállalkozó kapott megbízást.2 100 000 FtA munkát elvégezhették volna a cég alkalmazottai is.
 A távolság mindössze 65 méter volt. Példa a felesleges külsős szerződésekre.
Szűrőbusz projekt ("Egészséges Budapest")A szűrőbusz projekt összköltsége meghaladta a 71,5 millió Ft-ot.>71 500 000 FtA program üzenete politikailag összecseng Karácsony Gergely kampányával.
FantomszínházEgy meg nem valósult színházi előadás dramaturgiai koncepciójáért kétszer fizettek.2 × 3 100 000 Ft = 6 200 000 FtAz előadás sosem készült el, indoklást nem adtak.
RezsitámogatásA vezetők 100 ezer Ft rezsitámogatást kaptak a milliós fizetések mellé.100 000 Ft / főA vizsgálat szerint indokolatlan juttatás.
Külsős szerződések – baloldali kötődésű cégekCrevocorp (DK-hoz és baloldali önkormányzatokhoz köthető cég) több tízmilliós megbízást kapott.„több tízmillió Ft”Politikai kötődés gyanúja.
 Medián és 21 Kutatóközpont Kft. közösen közel 15 millió Ft-ot számláztak.~15 000 000 FtMindkét intézet ismert közvélemény-kutató.
 Zaránd Péter, volt momentumos kampányfőnök 5,5 millió Ft-ot kapott.5 500 000 FtPolitikai kötődésű személy, Puzsér Róbert üzlettársa.
Összkép / rendszerproblémaA Budapest Brand esete csak egy a sok közül: túlárazott szerződések, baráti cégek, jutalomhalmozás rendszerszinten.A főváros pénzügyi nehézségei részben belső pazarlásból erednek.
 A „kivéreztetés” narratíva önbeteljesítő: a pénz saját csatornákon szivárog el.A vizsgálat további felelősségre vonást sürget.

Ezt is ajánljuk a témában

„Kivéreztetés” – de ki véreztet kit?

A bizottság jelentése világos képet fest: a Budapest Brand csak egy a sok fővárosi cég közül, ahol a túlárazott szerződések, a baráti vállalkozások és a jutalomhalmozás szinte rendszerszintűvé vált. 

A fővárosi vezetés az elmúlt években rendre az állami források hiányával és kormányzati elvonásokkal magyarázta a pénzügyi nehézségeket, de a mostani adatok szerint a problémák forrása jórészt házon belül keresendő.

A „kivéreztetés” tehát nem csak politikai szlogen, hanem önbeteljesítő folyamat: a pénz kifolyik a saját csatornákon, miközben a város lakói egyre többet fizetnek a kevesebb szolgáltatásért. A vizsgálóbizottság munkája egyelőre nem ért véget, de az eddigi eredmények alapján sokan már most újabb vizsgálatokat és felelősségre vonást sürgetnek.

Nyitókép: Illyés Tibor/MTI

Összesen 33 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
evpus
2025. október 15. 15:52
Börtönben a helye Karácsonynak! A főváros közlekedése teljes káosz, évek óta komcsi kifizetőhely, miközben a fővárosiakat és a kormányt sarcolja ez a független pojáca!
Válasz erre
2
0
csulak
2025. október 15. 15:45
megtehetik, hisz senki nem bunteti oket
Válasz erre
0
0
august
2025. október 15. 15:17
:) Ezt jelenti a következmények nélküli ország. Sem az önkormányzatokra vonatkozó törvényeket sem tartják be, sem a pénzügyi gazdálkodásra szolgálókat. Packázhatnak a kormányzattal, adótörvények miatt bíróságra mennek, szerintem valami nagyon hibázik az önkormányzatokra vonatkozó törvényekkel. Ráadásul milliárdos összegekkel eladósíthatják a városukat, szarnak rá, mert egy város nem mehet csődbe, ugyanis az ÁLLAM által garantált szolgáltatásokat mindenkinek meg kell kapniuk. Olyan zsarolási potenciált építettek be az önkormányzati rendszerbe, hogy az a csoda, benne, hogy eddig nem történt botrány miatta. Vagyis ma az ellenzéki közpénzszivattyút, és az ellenzéki hídfőállást egyszerre képesek üzemeltetni. Ami a legfurcsább benne, hogy a médiakanálisokban nem lehet olvasni egy sort sem, az érintett szavazók óbégatásáról AZ ÉN PÉNZEMRŐL. Holott 10 milliós tételekkel rövidítik meg őket akár havonta is. Közvetve természetesen az ország adófizetőit is, ugyanis az is közpénz.
Válasz erre
7
0
chief Bromden
2025. október 15. 15:06
Tetszettek volna elveszteni a közpénz jelleget. Amatőrök. :D
Válasz erre
0
2
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!