Itt a dokumentum: pénzügyi trükkökkel próbálták elfedni a technikai csődöt Karácsony Gergelyék

Technikai csőd, 600 milliárdos forráshiány és a többi: a főváros pénzügyeit vizsgáló átvilágítás súlyos állapotokra világított rá.

A Budapest Brand vizsgálóbizottságának jelentése szerint a cég olyan rendszerszintű visszásságokat mutat, amelyekben a luxusparkolás, a milliós prémiumok és a politikai jellegű szolgáltatási szerződések ugyanannyira természetesek, mint a hiányzó átláthatóság. Karácsonyéknak lesz mit megmagyaráznia a közgyűlés előtt.
Mialatt Karácsony Gergely és a budapesti balliberális városvezetés hónapok óta azzal haknizik, hogy a főváros a kormány miatt csődben van, addig több hónapos vizsgálat után a Budapest Brand ügyében dolgozó bizottság egyértelmű megállapításra jutott: a fővárosi tulajdonú cégekbe, ez esetben a Faix Csaba-féle Budapest Brand Nonprofit Zrt.-be (a cég az egykori Budapesti Városarculati Nonprofit Kft., illetve a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ egyesüléséből jött létre) pumpált pénz útja sokszor követhetetlen, a kifizetések aránytalanok, a szerződések túlárazottak, a cégek pedig túlfinanszírozottak voltak. A Budapest Brandet mostanra felszámolták, amely előtt így nyilatkozott a volt cégvezető.
Ezt is ajánljuk a témában
Technikai csőd, 600 milliárdos forráshiány és a többi: a főváros pénzügyeit vizsgáló átvilágítás súlyos állapotokra világított rá.
Most a már nyilvánosan is elérhető jelentés legfontosabb megállapításait vesszük górcső alá.
A Budapest Brand vezetőinek nem kellett aggódniuk a megélhetés miatt:
milliós fizetéseik mellett több mint 50 millió forint prémiumot is felvettek a 2020 és 2024 közötti időszakban.
Csakhogy a vizsgálat szerint ezek a jutalmak nemcsak aránytalanok, de több esetben szabálytalanok is. Olyan feladatokra kaptak prémiumot, amelyeket már a kiírás előtt elvégeztek – ez önmagában sérti a szabályokat. Ráadásul a cég üzleti tervei egyetlen évben sem teljesültek.
Mindezt megfejeli, hogy a vezetők több mint 5 millió forint szabadságmegváltást is zsebre tehettek.
A konkrét összegek titkosak, de a bizottság szerint a tendencia egyértelmű: a prémiumok rendszere inkább jutalom, mint sem elismerés volt – akár teljesítmény nélkül is.
A Budapest Brand három vezetője több mint 35 millió forintot költött autóhasználatra és parkolásra, miközben a cég székhelye maga a Városháza volt – egy olyan épületegyüttes, amelynek udvarán ingyenes, murvás parkoló állt rendelkezésre.
A vezetők azonban a szomszédos Kempinski luxusszálloda mélygarázsát választották, havi bruttó 240–250 ezer forintos parkolási díjért.
A számok alapján a cégvezetés 3,3 millió forintot „parkolt el” úgy, hogy a saját irodájuk előtt is bőven lett volna hely.
A főpolgármesteri hivatal udvarában lévő Pop-up Park installációjának mozgatásáért 2,1 millió forintot fizettek ki egy külsős vállalkozónak – pedig a munkát a Budapest Brand alkalmazottai is elvégezhették volna.
Ezt is ajánljuk a témában
A városvezetés kormányzati kivéreztetést emleget, mégis százmilliók vándorolnak ki Budapestről, és egyesek tetemes összegeket tehettek zsebre.
A „Egészséges Budapest” elnevezésű szűrőbusz projekt több mint 71,5 millió forintba került. A kampány üzenetei szinte egybeestek Karácsony Gergely „éljen plusz 5 évet” programjával. De nem ez volt az egyetlen furcsaság:
egy soha meg nem valósult színházi előadás dramaturgiai koncepciójáért kétszer is kifizettek 3,1 millió forintot, miközben az előadás sosem készült el.
Arra, hogy miért, a bizottság sem kapott választ – az iratok szerint egyszerűen „nem kötelesek indokolni”.
Ha mindez nem lett volna elég, a vizsgálat kimutatta: a cég vezetői 100 ezer forintos rezsitámogatást is kaptak – miközben többmilliós fizetésük és prémiumaik mellett indokolhatatlannak tűnik.
Ezt is ajánljuk a témában
Főszerepben a Medián, a 21 Kutatóközpont, a Publicus, a Republikon Intézet, a Závecz Research és az Idea Intézet.
A Budapest Brand szerződései között több baloldali kötődésű vállalkozás is feltűnt. A Crevocorp nevű cég – amely a Demokratikus Koalícióhoz és több baloldali önkormányzathoz is köthető – több tízmilliós megbízást kapott.
A Medián és a 21 Kutatóközpont Kft. szintén közel 15 millió forintot számlázhatott.
Utóbbi intézet neve ismerős lehet: ők publikálták Magyar Péter és a Tisza Párt „szárnyalását” mérő közvélemény-kutatásokat.
Még Zaránd Péter, a korábbi momentumos kampányfőnök is feltűnt a listán – 5,5 millió forinttal. Zaránd korábban Puzsér Róbert és Márki-Zay Péter kampányain is dolgozott, ma pedig Puzsér üzlettársa az Inga Kávézóban.
A fővárosi cég kontraktusai között ott szerepelt a Freeszfe Egyesület, amely a Budapest Tavaszi Fesztivál keretein belül megrendezésre kerülő, „A béke szigete” című előadás megvalósítására kapott nettó 12 millió forint közpénzt (+ áfa); de egy Mentat Consulting Kft. nevű cég is feltűnt a listán, stratégiai (üzletviteli és egyéb vezetési) tanácsadói feladatokat láttak el.
A kontraktus értéke nettó 24 millió forint (+ áfa) volt, negyvennyolc hónapra; s a vállalkozás tagjai között ott találjuk Tóth Csabát, a Republikon Intézet volt stratégiai igazgatóját, elemzőt.
Téma | Állítások | Érintett összeg | Megjegyzés |
---|---|---|---|
Vezetői fizetések és prémiumok | A Budapest Brand vezetői milliós fizetést kaptak, 2020–2024 között pedig több mint 50 millió Ft prémiumot is felvettek. | >50 000 000 Ft | A prémiumok egy része szabálytalan: olyan feladatokra kapták, amelyeket már elvégeztek. |
A prémiumok rendszere nem teljesítményalapú volt, inkább jutalomként működött. | – | A cég üzleti tervei egyetlen évben sem teljesültek. | |
A vezetők több mint 5 millió Ft szabadságmegváltást is kaptak. | >5 000 000 Ft | A bizottság szerint aránytalan kifizetés. | |
Autóhasználat és parkolás | A három vezető több mint 35 millió Ft-ot költött autóhasználatra és parkolásra. | >35 000 000 Ft | Miközben a Városházán belül ingyenes parkoló állt rendelkezésre. |
Kempinski Hotel mélygarázsát használták havi 240–250 ezer Ft-ért. | 240 000–250 000 Ft / hó | Indokolatlan luxuskiadás. | |
Összesen 3,3 millió Ft „parkolt el” feleslegesen. | 3 300 000 Ft | Saját irodájuk előtt is lett volna hely. | |
Pop-up Park projekt | A Pop-up Park installációinak 65 méteren való átszállításáért külsős vállalkozó kapott megbízást. | 2 100 000 Ft | A munkát elvégezhették volna a cég alkalmazottai is. |
A távolság mindössze 65 méter volt. | Példa a felesleges külsős szerződésekre. | ||
Szűrőbusz projekt ("Egészséges Budapest") | A szűrőbusz projekt összköltsége meghaladta a 71,5 millió Ft-ot. | >71 500 000 Ft | A program üzenete politikailag összecseng Karácsony Gergely kampányával. |
Fantomszínház | Egy meg nem valósult színházi előadás dramaturgiai koncepciójáért kétszer fizettek. | 2 × 3 100 000 Ft = 6 200 000 Ft | Az előadás sosem készült el, indoklást nem adtak. |
Rezsitámogatás | A vezetők 100 ezer Ft rezsitámogatást kaptak a milliós fizetések mellé. | 100 000 Ft / fő | A vizsgálat szerint indokolatlan juttatás. |
Külsős szerződések – baloldali kötődésű cégek | Crevocorp (DK-hoz és baloldali önkormányzatokhoz köthető cég) több tízmilliós megbízást kapott. | „több tízmillió Ft” | Politikai kötődés gyanúja. |
Medián és 21 Kutatóközpont Kft. közösen közel 15 millió Ft-ot számláztak. | ~15 000 000 Ft | Mindkét intézet ismert közvélemény-kutató. | |
Zaránd Péter, volt momentumos kampányfőnök 5,5 millió Ft-ot kapott. | 5 500 000 Ft | Politikai kötődésű személy, Puzsér Róbert üzlettársa. | |
Összkép / rendszerprobléma | A Budapest Brand esete csak egy a sok közül: túlárazott szerződések, baráti cégek, jutalomhalmozás rendszerszinten. | – | A főváros pénzügyi nehézségei részben belső pazarlásból erednek. |
A „kivéreztetés” narratíva önbeteljesítő: a pénz saját csatornákon szivárog el. | – | A vizsgálat további felelősségre vonást sürget. |
Ezt is ajánljuk a témában
Újabb szerződés Hann Endrééknek és Róna Dánieléknek, de kapott közpénzt a Freeszfe Egyesület is. Karácsony Gergelyék elfogadták a Budapest Brand Nonprofit Zrt. pénzügyi beszámolóját.
A bizottság jelentése világos képet fest: a Budapest Brand csak egy a sok fővárosi cég közül, ahol a túlárazott szerződések, a baráti vállalkozások és a jutalomhalmozás szinte rendszerszintűvé vált.
A fővárosi vezetés az elmúlt években rendre az állami források hiányával és kormányzati elvonásokkal magyarázta a pénzügyi nehézségeket, de a mostani adatok szerint a problémák forrása jórészt házon belül keresendő.
A „kivéreztetés” tehát nem csak politikai szlogen, hanem önbeteljesítő folyamat: a pénz kifolyik a saját csatornákon, miközben a város lakói egyre többet fizetnek a kevesebb szolgáltatásért. A vizsgálóbizottság munkája egyelőre nem ért véget, de az eddigi eredmények alapján sokan már most újabb vizsgálatokat és felelősségre vonást sürgetnek.
Nyitókép: Illyés Tibor/MTI