Budapesten többet kaptunk, mint egy világeseményt
A Nemzetközi Atlétikai Szövetség elnöke, Sebastian Coe elárulta, mivel nyűgözték le a magyarok.
A Medián áprilisban, a HVG megbízásából reprezentatív budapesti felmérést készít: Karácsony Gergely lett a befutó. Egy fővárosi cégnek, a Budapest Brandnek márciusban közvélemény-kutatásokra, kérdőívek elkészítésére lenne szüksége. Hann Endréék és Róna Dánielék lettek a befutók. Nettó 15 millió forintért. Kell még valamit írnunk?
„A Mandiner ezúttal árnyékra vetődött” – írta megkeresésünkre Hann Endre, a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet ügyvezető igazgatója, miután beszámoltunk arról, hogy a legfrissebb felmérésük szerint egykori kutatójuk, a jelenlegi főpolgármester, Karácsony Gergely a legnépszerűbb politikus Budapesten.
Szerda esti cikkünkben jeleztük, a HVG legújabb, printcímlapjuk szerint csütörtökön megjelenő (!) lapszám online ajánlójában konkrét adatok, számok nem szerepelnek. Bezzeg a városvezető szerdai Facebook-posztjában.
Felvetettük tehát, hogy a baloldali városvezető már az előtt nyilvánosságra hozhatta a Medián kutatását, mielőtt a fizető olvasók kezükbe vehették volna a HVG mostani lapszámát. Hogy tisztázzuk a furcsaságot, levélben kerestük a Mediánt, a felmérést megrendelő HVG-t, illetve a fővárost.
Hann Endrééktől azt kérdeztük: „Szerződésben állnak a fővárossal, annak bármely intézményével (Fővárosi Önkormányzat, Főpolgár-mesteri Hivatal), netalántán a főpolgármester pártjával, a Párbeszéddel?” – mire csütörtök reggel érkezett az ügyvezetői válasz:
sem az általunk „felsorolt fővárosi intézményekkel, sem a Párbeszéd párttal nem állunk szerződéses kapcsolatban”.
A lapunk által fentebb vázolt dilemmára pedig ezt írta: „A nyomtatott HVG-hetilap, amellyel 1989 óta vagyunk szakmai-üzleti kapcsolatban, valóban csütörtöki dátummal jelenik meg, de már sok évtizede már az előző napon, délben jön ki a nyomdából, és a fővárosban néhány árusítóhelyen már szerdán kora délutántól hozzáférhető. Egyúttal néhány szerkesztőségbe is eljut, így aztán az is rendszeresen előfordul, hogy újságírók már szerdán érdeklődnek intézetünknél az épp megjelent közvélemény-kutatás részleteiről.”
Megkeresésünk Gyurcsány Ferenc egykori államtitkárához, az egyébként fővárosnál ténykedő Gál J. Zoltánhoz is eljutott. Meg is jegyezte levelezésünkben: „Én kész vagyok eskü alatt vallani, hogy szerdán leszaladtam egy újságért a Blahára.”
Majd – némi fáziskéséssel – Karácsonyék sajtókapcsolati csoportjától is befutott a válasz szerda esti e-mailünkre. A fővárostól azt szerettük volna megtudni – szó szerint idéznénk:
„Szerződésben áll-e a Főváros (annak intézményei, a Fővárosi Önkormányzat vagy a Főpolgármesteri Hivatal) a Mediánnal, ők fizették-e a kutatást, vagy minek köszönhető, hogy megjelenés előtt konkrét adatokat ismernek belőle?” Mire érkezett a válasz: „A HVG print kiadása szerdán délután elérhető Budapesten, a Főpolgármesteri Kabinetre is eljutott, benne a kutatási eredménnyel, ennek alapján született a poszt. A főváros nem áll szerződésben a közvéleménykutató céggel.”
A beérkezett válaszok abban az értelemben pontosak, hogy maga a Fővárosi Önkormányzat vagy a Főpolgármesteri Hivatal valóban nem áll szerződésben a Mediánnal. Azonban ez csak a teljes kép kis szelete, ugyanis
Mégpedig a 2020. november 1-től működő, a korábbi BVA (Budapesti Városarculati Nonprofit Kft. és a BFTK (Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ) egyesüléséből létrejövő Budapest Brand Nonprofit Kft.-nek.
Látható tehát, hogy a Budapest Brand – hat alkalomból álló közvélemény-kutatással kapcsolatos feladatok ellátására, kérdőív kidolgozására, adatfelvételre és elemzésre – nettó 14 millió 875 ezer forint (+ áfa) értékben kötött szerződés a Mediánnal és a Róna Dániel által igazgatott 21 Kutatóközponttal. Ahogy Karácsony, úgy Róna is dolgozott a Mediánnak.
A kontraktus idén március 14-én lépett hatályba, a teljesítés időszaka: április 1 és december 31. között.
A Karácsony Gergely vezette fővárosi önkormányzat hivatalos turisztikai, kulturális és marketing szervezete, a Budapest Brand Nonprofit Zrt egyébként már korábban is megbízta a Mediánt – Karácsony Gergely volt munkahelyét – és a 21. Kutatóközpontot – Karácsony Gergely volt tanácsadójának cégét egy kutatással. Ahogy arról a Mandiner már 2021-ben beszámolt, a két cégnek az volt a feladata, hogy készítsen kutatást a vakcinákról, amiben valamiért a pártpreferenciákra is rákérdeztek.
Nyitókép: Hann Endre szociálpszichológus, a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet ügyvezető igazgatója (b) és Róna Dániel, a Medián kutatója, szerzők az Antiszemita előítéletesség a magyar társadalomban című kutatási jelentést ismertető sajtótájékoztatón a tanulmányt megrendelő Tett és Védelem Alapítvány (TEV) budapesti irodájában 2016. április 19-én. MTI Fotó: Demecs Zsolt