Brüsszel meghátrál: korábban a zászlajukra tűzték az eszelős tervet, most elmeszelik azt

2025. december 16. 12:24

A Politico már hullajtja is a könnyeket.

2025. december 16. 12:24
null

Az Európai Bizottság a jelek szerint jelentősen enyhítené a 2035-től tervezett belső égésű motoros autók gyakorlatilag teljes betiltását. A Politico értesülései szerint a korábbi, 100 százalékos CO₂-kibocsátás-csökkentési cél helyett már csak 90 százalékos elvárást támasztanának az autógyártókkal szemben. 

 

Miközben Ön ezt olvassa, valaki máshol már kattintott erre:

A vörös vonal határán: veszélyes hónapok következnek, Magyar Péter terve nem hagy kérdőjelet

A vörös vonal határán: veszélyes hónapok következnek, Magyar Péter terve nem hagy kérdőjelet
Tovább a cikkhezchevron

A döntés – amely még tárgyalás alatt áll – lényegében a tilalom végét jelentené, és komoly győzelemnek számít a jobbközép politikai erők és az autóipari lobbi számára.

A készülő megállapodás értelmében 2035 után is forgalomba kerülhetnének plug-in hibridek és úgynevezett range extenderes járművek, vagyis olyan elektromos autók, amelyekben egy kisebb belső égésű motor csak a hatótáv növelését szolgálja. 

Az így megmaradó 10 százaléknyi kibocsátást azonban a gyártóknak „kompenzálniuk” kellene, például zöldacél, alternatív üzemanyagok vagy más környezetbarát megoldások alkalmazásával. Ennek pontos szabályait egyelőre még nem határozták meg.

Az autóipar régóta azzal érvel, hogy a teljes tiltás versenyhátrányba sodorja az európai gyártókat, különösen a kínai elektromosautó-gyártókkal szemben, miközben az ágazatot az amerikai–európai kereskedelmi feszültségek és a gyenge belső kereslet is sújtja. 

A klímavédelmi szervezetek ezzel szemben arra figyelmeztetnek: minden euró, amelyet hibridekre költenek, hiányzik a tisztán elektromos technológia fejlesztéséből, miközben Kína egyre nagyobb előnyre tesz szert.

A tervezet része egy szélesebb autóipari csomagnak, amely lehetővé tenné a kibocsátási célok „összevonását” is: a célokat nem teljesítő gyártók kvótákat vásárolhatnának másoktól – ami különösen kedvezne az olyan tisztán elektromos gyártóknak, mint a Tesla. Emellett a Bizottság ösztönözné a kis elektromos autók gyártását is, de csak szigorú – részben „Buy European” jellegű – helyi tartalomkövetelmények mellett. 

A javaslat most az Európai Parlament és a tagállamok elé kerül, ahol már most látszik: kemény politikai csata várható a 2035-ös cél jövőjéről.

Ezt is ajánljuk a témában

Nyitókép: Peter Power / AFP

Összesen 8 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
virag-os
2025. december 16. 14:20
Ezt már elveszett, mert az autógyárak ha elmentek már nem fognak visszamenni.
Válasz erre
0
0
Gintonic68
2025. december 16. 14:05
Êrdekes, hogy az ezer kilóméter keletre lévő háború CO2 kibocsátása nem éri el a zöldkhmerek ingerküszöbét. 🤔 Ha az egész EU kerékpárra váltana, ideértve a teherfuvarozást is, akkor vajon egész Európa 0 kibocsátást produkálna?😉 Hajrá EU skanzen ⬇️⬇️
Válasz erre
0
0
fogas paduc
2025. december 16. 14:01
10 évvel ezelőtt a világ gdp-nek 25%-át adta az eu. Ma már csak a 14%-át.....
Válasz erre
0
0
fogas paduc
2025. december 16. 14:00
Normális, imbecilis, oligofrén, idióta, liberális, sötét zöld. ( bár a liberális = sötét zöld.)
Válasz erre
0
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!