Karácsony összekötötte a sorsát a szocialistákkal, a parkolási maffiával, a korrupcióval és a kokainnal – mondta korábban az a Zaránd Péter, aki most egy fővárosi cégnek dolgozik nettó 5,4 millióért.
Kacsoh Dániel írása
Az állítólag forráshiánnyal küzdő fővárosnál, legalábbis annak egyik cégénél bukkant fel az ELTE hallgatói önkormányzatának korábbi elnökének; a Momentum, a Sétáló Budapest, illetve Márki-Zay Péter kormányfőjelölt egykori kampányfőnöke, Zaránd Péter.
A volt kampányfőnök a 2010-es évek közepe óta aktív a magyar közéletben, de csupán egy sikeres kampány köthető a nevéhez: mégpedig a NOlimpia.
Igaz, Puzsér Róbert, Budapest korábbi főpolgármester-jelöltje így fogalmazott közösségi oldalán: „Zaránd hétmillió forintból gyártotta le a Sétáló Budapest kampányát. Ennek az összegnek Tarlós István és Karácsony Gergely kampánya is a százszorosába került, és akkor még szó sem esett az aktivistáik számáról meg a médiumaik erejéről. Ennyi pénzből megközelíteni a parlamenti küszöböt az én szememben tisztes helytállás volt, de mindenki ítélje meg maga.”
A legutóbbi országgyűlési választásokat megelőzően megjegyezte: logikus, hogy Márki-Zay is Zarándot választotta, hiszen neki nem annyi a tudománya, hogy „eléget ötszázmillió forintot a Facebookon meg óriásplakátokon”. 2022-ben „a Fidesz elsöprő anyagi és tudatipari fölényben lesz, úgyhogy az ellenzéknek aszimmetrikus hadviselésre kell készülnie, ha győzni akar – ehhez Zaránd a kellő vezető” – tette hozzá a publicista.
Kiderült azonban, hogy közel sem nyílt akkorára az olló a kormánypártok és az ellenzék között, mint azt Puzsér vizionálta. Épp az egykori miniszterelnök-jelölt, Márki-Zay indította el a lavinát: több milliárd forintnak megfelelő dollárból finanszírozták a baloldal választási kampányát. S hogy Zarándból sem lett „kellő vezető”, mint azt a publicista jósolta.
Az országgyűlési választásokat követően a kampányszakértő többedmagával egy új, közvélemény-kutató projektbe kezdett Forrás Társadalomkutató Intézet néven. Mindezt azzal indokolták, hogy a kampány alatt megrendelt, valamint a nyilvánosan elérhető közvélemény-kutatási adatok nem azt jelezték, hogy az ellenzék ilyen mértékű vereséget szenved. Zarándék szerint valami nagyon nem stimmel a kutatók módszereivel, és a parlamenti voksolások után a jórészt fals eredményekért egyik intézet – ZRI Závecz Research Piac- és Társadalomkutató Intézet, Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet, 21 Kutatóközpont, Iránytű Intézet – sem vállalta a felelősséget.
Az érintettek ezt teljesen másképp látták: „A nyilvános kutatások egy részéből és a nem nyilvános kutatásokból is lehetett látni, hogy az ellenzék hátránya jelentős, és az idő előrehaladtával egyre nagyobb. Zarándék mégis az utolsó pillanatig azt hitték, hogy az ellenzék nyerhet” – emlékezett vissza például Róna Dániel.
Mindenesetre egy, a Mandiner által kiszúrt megbízási szerződés szerint a kampánystratéga a Budapest Párbeszéd konzultációs és edukációs kampány előkészítésében és támogatásában is részt vesz idén mint szakértő. A 2020. november 1-től működő, Budapest Brand Nonprofit Kft.-vel kötött kontraktus 2023. január elsején lépett hatályba; a szerződés teljesítése idén december 31-ig tart, amelynek értéke nettó 5,4 millió forint.
Ez a fővárosi céggel kötött kontraktus annak fényében is érdekes, hogy Zaránd még Puzsér Róbert kampányfőnökeként ezt nyilatkozta: a baloldali jelölt riválisával szembeni lejárató kampánya megengedhetetlen;
„Karácsony Gergely összekötötte a sorsát a szocialistákkal, a parkolási maffiával, a korrupcióval és a kokainnal”.
Mint azt a Mandiner korábban megírta, a Hann Endre-féle Medián Közvélemény- és Piackutató Intézettel és a Róna Dániel által igazgatott 21 Kutatóközponttal is kötött szerződést a Budapest Branddel. A cég – hat alkalomból álló közvélemény-kutatással kapcsolatos feladatok ellátására, kérdőív kidolgozására, adatfelvételre és elemzésre – nettó 14 millió 875 ezer forint (+ áfa) értékben kötött kontraktust.
Nyitókép: MTI / Balogh Zoltán
***