Kimutatható: tényleg a kapzsiság tornászta fel az árakat
Korábban soha nem volt még a magyar GDP-hez viszonyítva olyan nagy arányú a vállalkozások profitja, mint a tavalyi harmadik és negyedik negyedévben. Elemzésünk!
November végéig megszülethet a három évre szóló bérmegállapodás, aminek köszönhetően a következő években évi 10 százalékot meghaladó mértékben emelkedne a minimálbér és a garantált bérminimum is. A szakszervezeteknek és a munkáltatóknak azonban még meg kell egyezniük a vitás részletekről. A kormány céljai pedig régóta egyértelműek.
Nyitókép: Getty Images
Néhány hét szünet után hétfőn folytatódtak a minimálbér és a garantált bérminimum emeléséről szóló tárgyalások. A Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumának (VKF) ülésén nézetkülönbség alakult ki a munkáltatói és a munkavállalói oldal között.
A Mandiner ugyanakkor több forrásból is úgy értesült, a felek továbbra is támogatják a kormány javaslatát, vagyis azt, hogy a következő évek jelentős béremelésének köszönhetően
a minimálbér összege 2027-re elérje az ezer eurós összeget, 2028-ra pedig a bruttó átlagkereset egymillió forint fölé emelkedjen.
A formálódó, három évre szóló bérmegállapodás szerint
Részben a kötelező legkisebb keresetek emelkedésének köszönhetően – 3-6 százalékos éves GDP-emelkedés mellett – 2028-ra haladná meg a nemzetgazdasági átlagkereset az egymillió forintot.
A szakszervezetek támogatják a kormány által korábban felvázolt béremelkedési pályát, amely alapján a következő években a minimálbér átlagosan évi 12 százalékkal, a bérminimum évi 10 százalékkal, az átlagkereset pedig 10 százalékot meghaladó mértékben nőne. Ez a 3 százalék körüli inflációs várakozásokat figyelembe véve is érdemi, bővel 6 százalék reálbér-emelkedést jelentene éves szinten, vagyis
érezhetően nőne az emberek életszínvonala, ezáltal új erőre kapna a fogyasztás, ami végső soron mind a vállalkozásoknak, mind az államnak plusz bevételt jelentene.
A hétfői ülésen ugyanakkor a legfrissebb makrogazdasági mutatók ismeretében a munkáltatói képviseletek óvatosabb béremelésre tettek javaslatot a jövő évre vonatkozóan.
Perlusz László, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) főtitkára a Mandiner megkeresésére emlékeztetett, a gazdaság teljesítményét figyelemebe véve erőltetett a tervezett minimálbér-emelés. Felidézte ugyanakkor, hogy a szociális partnerek abban már korábban megállapodtak, hogy az Európai Unió minimálbér-irányelve szerint 2027-re a rendszeres (egyszeri juttatások, bónuszok nélkül számolt) bruttó átlagkereset 50 százalékát el kell, hogy érje a minimálbér összege.
A főtitkár szerint ez a cél nincs veszélyben, ugyanakkor a munkáltatók azt kérik, a hároméves bérmegállapodás első évében, 2025-ben az évi átlagos 12 százalékos minimálbér- és 10 százalékos garantált bérminimum-emelés helyett egy visszafogottabb emelésben egyezzenek meg a felek. Az első negyedéves makrogazdasági adatok ismeretében pedig vizsgálják felül, van-e még lehetőség további bérnövelésre. Ha jövőre mérsékeltebb lenne a béremelés, akkor sem járnának rosszabbul a munkavállalók, mivel 2026-ban, vagy 2027-ben arányaiban akár nagyobb emelésben is részesülnének.
A Mandiner információi szerint a szakszervezetek határozottan visszautasítják a munkáltatók alacsonyabb béremelésre vonatkozó elképzelését. Nem látják garantáltnak, hogy abban az esetben is megvalósulna az évi 12 és 10 százalékos átlagos emelés, ha engedményeket tennének, ráadásul az érdekvédők nem kaptak olyan elemzést, amely megalapozná óvatosságukat.
Perlusz László ugyanakkor világossá tette, a munkaadói oldal nem zárkózott el attól sem, hogy 2025-ben 10 és 12 százalékkal nőjön a két legkisebb bértétel. Ehhez ugyanakkor
a jelenleg 13 százalékos szociális hozzájárulási adó legalább egy százalékos csökkentését kérik
annak érdekében, hogy a növekvő bértömeg ne sodorja veszélybe az elmúlt években több ágazatban is nehéz helyzetbe kerülő hazai vállalkozásokat. Kérdésünkre a főtitkár egyértelművé tette, jelen gazdasági helyzetben – az optimista várakozások és előrejelzések ellenére is – óvatosságra intené a szakszervezeteket és a kormányt is.
„Határozottan kitartanak a szakszervezetek az évi 12 százalékos minimálbér- és 10 százalékos garantált bérminimum-emelés mellett” – hangsúlyozta a Mandinernek Palkovics Imre. A Munkástanácsok Országos Szövetségének elnöke a hétfői egyeztetést követően arra emlékeztetett, a munkáltatói képviseletek minden évben azt szajkózzák, hogy a termelékenység és a GDP változása nincs összhangban a bérek emelésével, ami nagyon nehéz helyzetbe hozza a hazai cégeket.
A szakszervezeti vezető rámutatott, hogy a két kiragadott makrogazdasági adat önmagában nem lehet magyarázat egy visszafogottabb béremelésre. Palkovics Imre keményen bírálta a munkáltatókat, amiért
az elmúlt években – a Covid-járvány és az orosz-ukrán háború következményei mellett – jóval nagyobb mértékben emelkedett a vállalatok profitja, mint a munkavállalók jövedelme.
Ez azt jelenti, hogy bőven akad fedezet a legtöbb cégnél a legkisebb fizetések két számjegyű emelésére. A Munkástanácsok elnöke több adatforrást is példaként említett.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2019 és 2023 között a nem pénzügyi vállalati szektorban a hozzáadott értékéből
Ezek az arányok pedig a Magyar Nemzeti Bank szeptemberi inflációs jelentéséből is kitűnnek. Ráadásul a vállalatok a hazai inflációs rekordok évében is jelentős nyereséget realizáltak, meghaladva a válságok előtti évek profitarányát, ahogy a Mandiner korábbi, átfogó elemzéséből is kiderül.
Ezt is ajánljuk a témában
Korábban soha nem volt még a magyar GDP-hez viszonyítva olyan nagy arányú a vállalkozások profitja, mint a tavalyi harmadik és negyedik negyedévben. Elemzésünk!
Palkovics Imre keményen bírálta a munkáltatói képviseleteket. Kiemelte: „lehetséges persze, hogy egyes ágazatokban, méretkategóriákban és régiókban nehézséget okoz a minimálbér-emelés költséghatása. Erre vonatkozóan azonban továbbra sem kaptunk semmilyen pénzügyi kimutatást. Relevánsabb lenne a bérköltség és jövedelem-adatok bemutatása a bérfizetőképességgel küzdő vállalatcsoportokra, ám erről továbbra sem kaptak információt a szakszervezetek.”
Ha marad az eddigi gyakorlat és a munkáltatókat adókedvezménnyel akarja segíteni a kormány, azt csak célzottan lenne érdemes, akár azzal a feltétellel, hogy a munkaadónak igazolnia kell, valóban csődbe kerül, vagy a fejlesztési forrásait csapolná meg a minimálbér emelés többlet költsége.
Palkovics Imre hozzátette: a szakszervezetek nem engednek a munkáltatóknak, ragaszkodnak a minimálbér évi átlagosan 12 százalékos, a bérminimum 10 százalékos emeléséhez.
A hazai és nemzetközi munkaerőpiacot és a vállalkozók szándékát felmérő intézetek és cégek sorra teszik közzé a versenyszférára vonatkozó 2025-ös előrejelzésüket, amelyek fontos és befolyásoló tényezőnek számító eleme a bérfejlesztési szándék. A legtöbb szakmai anyagból az derül ki, hogy
a munkáltatók minden második munkavállaló bérének az emelését tervezik 2025-ben, de a bérfejlesztést tervező vállalkozások általában minden alkalmazottjuknak emelik kisebb-nagyobb mértékben a fizetését. A legtöbb szereplő szerint 2025-ben átlagosan 8-10 százalék között emelkedhet átlagosan a dolgozók bére.
Több jelentés arra is rámutat, hogy a korábbi években a tényleges béremelés mértéke mindig meghaladta az előzetes várakozásokat.
Összességében 2025-ben is a munkaerőhiány lesz a jellemző, ez pedig a munkavállalók alkupozíciójának kedvez.
A bérek gyors emelését a hároméves bérmegállapodás érdemben ösztönözhetné, de a lakhatási költségek enyhítése is érdemben javítja majd a munkavállalók jövedelmi helyzetét, keresetük nem csak nominálisan, de reálértéken is határozott növekedésnek indulhat.
Tovább ösztönzi a lakosság jövedelmi helyzetének javulását és a fogyasztást is élénkíti a kormány által októberben meghirdetett, Donald Trump megválasztásával pedig megerősített Új gazdasági stratégia, amely 21 pontban összegezte, milyen intézkedéseket kell végrehajtania annak érdekében, hogy
A bértárgyalások várhatóan egy hét múlva folytatódnak.
Ezt is ajánljuk a témában
Közel kerültünk az 1000 eurós minimálbérhez és az egymilliós átlagfizetéshez.
Ezt is ajánljuk a témában
A háború okozta bizonytalanság és az amerikai elnökválasztás tétje a költségvetés elfogadásában is módosítást igényelt – mutatott rá Varga Mihály.
Nagy Elek, az Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) újonnan megválasztott elnöke a 2025-ös minimálbér kérdésében országos kutatást és széleskörű konzultációt indít a területi kamarák segítségével – közölte hétfőn a kamara. Az MKIK, mint a gazdaság egészét képviselő köztesület vezetőjeként Nagy Elek kötelességének érzi azt, hogy a vállalkozások véleményét megkérdezve a kamarai hálózat javaslatai alapján alakítsa ki a gazdaság érdekeit szem előtt tartó kamarai véleményt. A bérpolitika kialakítása során nem hagyható figyelmen kívül a gazdasági szereplők teherbíró képessége, ami szorosan összefügg a vállalkozások termelékenységének kérdésével – emelte ki a kamara közleménye.
Parragh László, az MKIK korábbi elnöke többször is keményen bírálta a munkavállalói érdekképviseleteket, kiemelten a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségét, amiért – szemben a kamarával – megkérdőjelezhető, hogy valóban széles körű vállalkozói réteg érdekeit képviselik-e a bértárgyalások során, vagy csak egy szűkebb üzleti csoport elvárásait teljesítik. Az MKIK nem tagja a VKF-nek, így a most bejelentett felmérésével érdemben segíti ugyan a bérmegállapodás megkötését, de az európai szociális párbeszéd normái szerint nincs tárgyalási pozíciója. Időről időre ugyan felvetődik részvétele az országos érdekegyeztetésben, ám konkrét lépésekre ezidáig nem került sor. A kamara ugyanakkor rendszeresen véleményezi a bértárgyalásokat, mivel a teljes haza vállalkozói kör képviselete a feladata, ezért az MKIK véleménye semmiképpen sem tekinthető elhanyagolhatónak.
Ezt is ajánljuk a témában
Az Új Gazdaságpolitikai Akcióterv 21 intézkedése a Makronóm Intézet elemzője szerint két fő célt szolgál: a kkv-k hatékonyságának javításával elősegíteni a jövedelmek növekedését, illetve kezelni a lakhatási válságot az építőipar támogatásával párhuzamosan.