(híres eset Hayeké). Ettől még a közösségelvű jobboldali konzervatívok sok, számukra kedves gondolatot találnak MacIntyre-nél. S ha a filozófia az aktuális jobb- és baloldali besorolások felett áll, akkor ebben még ellentmondás sincs.
MacIntyre ugyanakkor jó példa a régi gondolkodók aktualitására: két fontos kiindulópontja épp Arisztotelész és Szent Tamás, habár tomizmusa elég sajátos. De ettől még épp ő volt az, aki az egyik legfontosabb választ adta John Rawls Az igazságosság elmélete című kötetére (ami a modern politikai filozófia és modern liberalizmus egyik kiemelkedő műve) Az erény nyomában címmel, ami azóta is fontos viszonyítási pont. MacIntyre számára fontos a tekintély, fontos a társadalmat átfogó narratívaként értelmező hagyomány és nagyon fontos az ész, a racionális érvelés, ami viszont szerinte épp csak egy-egy hagyományon belül lehet termékeny. Életműve részben ennek fejtegetéséről szól. Ezek a konzervatívok számára mind kedves gondolatok.
Fontos megjegyeznem, hogy a konzervatívot legtöbbször hétköznapi értelemben használom,
a konzervativizmus amúgy sem egyenlő a Republikánus Párt mainstream neoliberalizmusával
(ami alig különbözik a Demokrata Párt mainstream neoliberalizmusától), sem Boris Johnsonnal és Theresa Mayjel, de még Margaret Thatcherrel és Ronald Reagannel sem. Roger Scruton például a Babarczy által emlegetett kötetében maga írja, hogy ő a saját New Right-iskoláját épp a Thatcher-féle, szinte korlátlan piacelvűséggel szemben hozta létre.
Na most épp ebben az értelemben tekinthető konzervatívnak MacIntyre és Deneen is, illetve a Paár Tamás által említett vita „radikális” oldalának résztvevői is. Erről a vitáról pár évvel korábban magam is készítettem egy összefoglalót Egy amerikai vita a liberális demokráciáról címmel a Konzervatív reneszánsz az Egyesült Államokban (szóba került Russell Kirk, Molnár Tamás, Leo Strauss is, többek közt Mezei tanár úr és Lánczi András jóvoltából). Mindezt csak azért írom, hogy érzékeltessem, mire gondolok.
De MacIntyre példájából még többet ki lehet hozni filozófia, világnézet, politikai gondolkodás viszonyrendszerét tekintve: itt van az a Rod Dreher, akivel készítettünk interjút, és recenzáltuk a könyvét (The Benedict Option). Rod Dreher nem filozófus, hanem egy felkészült és művelt publicista, nem művel akadémiai értelemben vett politikai filozófiát, viszont, úgymond, filozofál, a számára legkedvesebb, idézett szerzők közt pedig ott van Alasdair MacIntyre és Patrick Deneen is.
Rod Dreher élesen kritizálja a Republikánus Párt neolib mainstreamjét, de élesen kritizálja az amerikai jobboldal szabadpiac-fétisét is (Trumpot sem kedveli egyébként). Szimpatikus számára az európai kereszténydemokrácia piackezelése. Nem átall ugyanakkor modernitáskritikájában marxista szerzőket idézni (Zygmunt Bauman: Liquid Modernity), sőt cikket írni azzal a címmel, hogy Amiben Marxnak igaza volt. Hol jelent meg a cikk? Ott, ahol Dreher blogol, a The American Conservative című közösségelvű-paleokonzervatív lapban.
Mit akarok mindebből kihozni?
Rod Dreher példája nagyjából az összes felvetett kérdést jól illusztrálja. Ahogy írtam: „Dreher kötete számos filozófus gondolatait váltja nagyon helyesen aprópénzre, fordítja le mindennapi cselekvésre. Nem új gondolatokat nyújt, hanem értelmezi az idők jeleit, összegez, tudatosságra ösztökél és cselekvési útmutatót nyújt.” Magam is ilyesmire vállalkoztam, amikor a a természetjog és a hagyományelvűség alapján kritizáltam könyvemben az azonos neműek házasságát, kitérve a demokrácia, a szabadság, a vallás releváns kérdéseire is.
MacIntyre, Deneen, Dreher: visszanyúlnak régi gondolkodókhoz és az olyan kortársakhoz, akik újra elővették a régieket. Akadémiai filozófiát vagy Dreher esetében izgalmas hétköznapi elmélkedést művelnek, és a Babarczy által féltett felvilágosodás és liberalizmust kritizálják.
Ha tetszik, fontolva haladnak,
a továbblépést azonban teljesen máshogy képzelik el, mint a Babarczy-féle liberális iskola.
Paár Tamás szekértáborokat meghaladó, közös megoldásai többnyire azért lehetetlenek, mert az ideológiáknak és világnézeteknek is megvan a maga kibontatlan mélysége, a politikai filozófiák pedig néha meghaladják és keresztbe metszik, máskor viszont épp hogy elmélyítik a köztük lévő ellentéteket. Nem pusztán arról van szó tehát, hogy ideologikus szekértáborok nem tudnak együttműködni az érdekeik és filozófiai szűk látókörük miatt, hanem hogy ténylegesen annyira mást gondolnak az emberről, a világról, a szükséges lépésekről, esetleges közös pontjaik ellenére is, hogy az együttműködés csak véletlen egyezések, egy-egy ügy esetében lehetséges. Semmi biztosíték nincs rá, hogy egy politikai filozófia, ami átlépi az ideológiák határvonalait egyes kérdésekben, másokban nem őrzi meg őket, hiszen számos kérdésben dönteni kell: vagy-vagy.
Felvilágosodás: meghaladva
Vissza Babarczyhoz: ő egy dologra tud apellálni a szabadsághoz való kapcsolódáson túl, az pedig a folytonosság, hogy a konzervatívok meg akarják őrizni a folytonosságot, a hagyományt, és ezt a kettőt most a felvilágosult liberalizmus képviseli. Ennyi különbség mellett ez a két pont azonban kevés az azonosuláshoz. Egyebekben a felvilágosodás, a liberalizmus egyik alaptétele a kritikusság és megkérdőjelezés. Ezek annyira központiak számukra, hogy
csak idő kérdése volt, hogy ez az alaptétel mikor fordul saját maguk ellen,
habár mindkettőt folyamatosan kritizálták az előző évszázadokban sokfelől, sokféleképpen.
Russell Kirk szerint: „amikor a forradalmárok sikerrel járnak és eltörlik a hagyományokat, kigúnyolják a régi szokásokat és megtörik a bevett intézmények folytonosságát, felismerik a szükségességét, hogy új szokásokat, hagyományokat és folytonosságot alapítsanak; de ez a folyamat fájdalmas és lassú; és az új társadalmi rend, ami végül is kialakul, az sokkal alacsonyabb rendű lesz, mint a régi rend, amit a radikálisok meghaladtak a földi paradicsom után való lelkesedésükben”.
Babarczy Eszter azt a liberálisok részéről általam gyakran tapasztalt hozzáállást képviseli, hogy úgy tesz, mintha a világot a felvilágosodással teremtették volna meg, és azelőtt nem lett volna semmi érdemleges a gondolkodásban, vagy minden, ami azelőtt történt, lényegtelen.
Pedig igen, a premodernhez vissza lehet nyúlni.