Aztán azt is írja Szilvay: „Van például Arisztotelészünk, Ágostonunk, Szent Tamásunk, vagy az újak közül egy Alasdair MacIntyre-ünk”. Az utóbbi igencsak zavarban lenne, ha magát a konzervatív jobboldal gondolkodói közt találná. (A másik három gondolkodó is, de ők valószínűleg más okokból.) MacIntyre nehezen besorolható politikailag, maga személyesen pedig nem is szereti, ha besorolgatják. Horkay Hörcher Ferenc írja valahol, hogy a konzervatív egyik jellemzője a következetes antimarxizmus. Nos, MacIntyre biztosan nem következetes antimarxista. Az ötvenes években a brit Kommunista Párt tagjaként indult, majd kiábrándult, trockista lett, végül a trockizmust is maga mögött hagyva ma már tomista arisztoteliánusnak nevezi magát. Az elemzői azonban most is vitatkoznak, hogy mennyiben marxista a gondolkodása, korántsem alaptalanul, hiszen MacIntyre időről időre Marxot is figyelmünkbe ajánlja. MacIntyre Szilvaynak azt felelheti a felsorolására: a hatalom kisajátít, az abszolút hatalom pedig abszolút módon sajátít ki. Nem érdemes a filozófusokra úgy tekintenünk, mint pusztán egy-egy oldal szekértolóira. Legalábbis a legnagyobbakra biztos nem.
MacIntyre marxista gondolkodói gyökerei azonban kevésbé figyelemre méltóak, mint maguk a gondolatai. Mert miközben például kritizálja a liberalizmust és a hagyományok vagy a lokális közösségek értékeire hívja fel a figyelmet, addig bizonyos pontokon egyet is ért a liberális politikafilozófiával, és figyelmeztet arra, hogy
a saját hagyományaink korlátait és előítéleteit észre kell vennünk és túl kell lépnünk rajtuk.
Újra és újra hangsúlyozza azt is, hogy a filozófia eredendően az egyszerű ember kérdéseire keresi a választ, a helyes válaszok megtalálásához pedig kiterjedt eszmecserére van szükség – dialóguspartnerei közt a lehető legszélesebb palettán találunk gondolkodókat.
Szilvay MacIntyre-en kívül egy másik Notre Dame-es professzort is megidéz, Patrick Deneent. Deneen éppenséggel maga sem szívesen tartja magát konzervatívnak, de ha mégsem lát jobb terminust, akkor – leegyszerűsítve – úgy fogalmaz: az amerikai katolikus konzervatívokon belül vannak a liberális konzervatívok és van a radikális szárny, és ő is az utóbbi tagja. A liberális konzervatívok pedig éppenséggel folytonosságot látnak az Arisztotelész –Szent Tamás–liberalizmus tengelyen, épp ezt akarják konzerválni, és azt az Amerikát, amely Jefferson és társai klasszikus liberalizmusát képviseli. Ezzel kapcsolatban szerencsére Szilvay is rámutat: „A klasszikus liberalizmus egyes eredményei megtartandók, ezek nélkül nem tudnának működni a mi nyugati társadalmaink és politikai rendszereink, de ez nem jelenti a doktriner liberalizmus kritikátlan elfogadását..
Szilvay Russell Kirk alapján leír több konzervatív alapelvet. Így fogalmaz: ha ezen alapelvek szerint „létezik egy örök, de legalábbis tartós morális rend, a morális igazságok maradandóak, az emberi természet állandó, a hagyományok pedig tiszteletet érdemelnek, akkor mi másra lehetne alapozni egy mai konzervatív, jobboldali gondolati világot, értékrendet? Nem találunk új, kibontandó igazságot”. Igen ám, de ezen elvek egy jó részét liberálisok vagy baloldaliak is magukénak érezhetik teljes joggal. Továbbmenve: számos szélsőség, akár a totalitarizmusok is találhatnak ebben egyetértenivalót. Nem elég tehát mindössze ezt megállapítani. Az pedig lehetséges, hogy új igazságra, új valóságra nem fogunk ráakadni, de az egyetlen valóságot minél jobban megismerhetjük, és kiküszöbölhetjük a vele kapcsolatos tévedéseket (ld. fent a született rabszolgák szélsőséges példáját).
A gondolkodás ezen gondozása a filozófus feladata, ugyanakkor bizonyos mértékig minden ember felelőssége is.
A filozófus azonban, ha valóban filozófus akar lenni, ebben nem lesz tekintettel arra, hogy jobboldali vagy baloldali. A filozófus az érvekre, az intuícióira, az általa megismert valóságra lesz tekintettel – ebben a korábbi szerzők és hagyományok mankóként lehetnek szolgálatára. Ennyiben igaza van Szilvaynak: a filozófus támaszkodjon a valóságra. De ez korántsem elég. Szükség van arra, hogy korábbi vagy épp kortárs filozófiák adott esetben felnyissák a szemünket a valóság általunk eddig nem látott szeleteire, eddig általunk nem ismert igazságokra. És ezek a filozófiák lehet, hogy épp tőlünk jobbra vagy épp balra állnak majd.
Nem véletlen, hogy Peterson is egyfolytában hajtogatja: szükség van arra, hogy a bal és a jobb beszélgessen egymással. Az egyszerű, szekértáborokra épülő gondolatokon túl közös megoldásokra van szükség. Egy valódi együttműködés (akár filozófiai, akár politikai) rendszerére. És persze ezt mondani még könnyű, kidolgozni annál kevésbé.
***
A szerző a PPKE Politikaelméleti Doktori Iskolájának doktorandusza. A cikk Mezei Balázs reakciójának és Aristo gondolatainak megjelenése előtt készült.