Ez „nagyszerű”: Washington egyszerre eléri minden célját – mi pedig semmit nem kapunk cserébe

2025. augusztus 08. 14:34

Egyoldalúan és látványosan az Egyesült Államoknak kedvező kereskedelmi megállapodást kötött Washington és Brüsszel: Donald Trump nyertesként mehetett haza, Európa nemzetei és gazdasági szereplői pedig elkezdhetnek gondolkodni, hogyan teljesítik a feltételeket.

2025. augusztus 08. 14:34
null
Kohán Mátyás

„Azt hiszem, Trump nagyon jó megállapodást kötött” – értékelte múlt héten az MCC Feszten az Európai Unió és az Egyesült Államok közti kereskedelmi megállapodást Saskia Ludwig, a vezető német kormánypárt, a Kereszténydemokrata Unió (CDU) képviselője. Csalódottsága nem ok nélkül való: bár Friedrich Merz kancellár kollegialitásból pozitívan nyilatkozott párttársa, az Európai Bizottságot vezető Ursula von der Leyen dealjéről, az EU és az USA kereskedelmének jövőbeli kereteit megadó megállapodás messze van a Merz által szorgalmazott kölcsönös 0 százalékos vámtól. 

Von der Leyen és Trump megállapodásának szíve közepe egy, az Európai Unió kárára aszimmetrikus vámalku. Az Amerikai Egyesült Államok mostantól vámmentesen fér hozzá az EU piacához, ami különösen az amerikai iparcikkek, halászati termékek és mezőgazdasági termékek exportját serkentheti, Von der Leyen pedig az unió részéről elfogadott egy 15 százalékos amerikai „vámplafont”. 

Az európai bizottsági kommunikációban használt vámplafon kifejezés azt implikálná, hogy lesznek majd olyan termékkategóriák, amelyeket ennél alacsonyabb tétellel sújt az Egyesült Államok, ám ez láthatóan nincs így, egyedül az európai repülőgép- és repülőgépalkatrész-ipar, valamint bizonyos vegyipari termékek és generikus gyógyszerek gyártói örülhetnek annak, hogy számukra visszaáll a Trump előtti tarifa. Mindenki másra a maximális 15 százalékos vámot veti majd ki az USA. Nem kegyelmeznek az autóiparnak sem, a 15 százalékos mérték legfeljebb a Trump hivatalba lépése után nem sokkal bejelentett általános 25 százalékos autóipari vámhoz képest előrelépés, valójában sokat ront az egyébként is gyengélkedő európai autóipar amerikai pozícióin. Az egyoldalúan bejelentett 25 százalékos tételt ugyanis a piac nem tekintette tartósnak, a legfelsőbb szinten megkötött amerikai–európai kereskedelmi egyezménnyel bevezetett 15 százalékos vámmal viszont már nyugodtan kalkulálhatnak a szereplők minimum a második Trump-elnökség 2029-es végéig, de inkább tovább. 

Ehhez képest már pimf dolog, hogy az Európai Unió a számára eleve kedvezőtlen vámmegállapodásért még védelmi pénz megfizetését is vállalta: Von der Leyen három évre 750 milliárd dollár értékben ígérte meg Trumpnak amerikai energia­hordozók vásárlását. Ez abszurd szám annak ismeretében, hogy 2024-ben – amikorra számos tagállam már amerikai lng-re cserélte az orosz vezetékes gázt – az EU összesen 64 milliárd dollár értékben vásárolt kőolajat, cseppfolyós gázt és szenet Amerikából. Ezt a megállapodás teljesítése érdekében meg kellene négyszerezni, ami – ha a fizikai kivitelezhetetlenségétől eltekintünk is – 85 százalékban az USA-tól tenné függővé az Európai Uniót e három energiahordozó tekintetében, dacolva minden biztonsági, illetve diverzifikációs törekvéssel. Emellett az EB elnöke ígért még minimum 600 milliárd dollárnyi európai befektetést az USA gazdaságába, illetve 40 milliárd euró értékben MI-csipek vásárlását. Amerikai befektetési vagy egyéb ígéreteket a megállapodás nem tartalmaz. 

Lehetetlen mindezt úgy olvasni, hogy az az Európai Unióra nézve bármilyen mértékben előnyösnek tűnjön: az szinte esélytelen, hogy ne csökkenjen az EU 2024-ben 236,7 milliárd dolláros árukereskedelmi többlete az USA-val szemben. Az Egyesült Államokkal fennálló 75,6 milliárd dolláros szolgáltatáskereskedelmi hiányunk mérséklésére viszont semmilyen lépés nem történt. Ráadásul az EU és az USA közötti tárgyalások másik fontos ágán, a NATO-ban előírt katonai költések ügyében is engedtünk az amerikai álláspontnak, s ha nem is 5, de 3,5 százalékos GDP-arányos költési szintet vállaltunk. Azaz az Egyesült Államok mindkét vágya egyszerre teljesül, közelebb kerül az egyensúlyhoz az európai kereskedelmének a mérlege, és a kontinens védelmére is kevesebbet kell költenie majd. 

Európa a folyamatban semmilyen ütőkártyát nem játszott ki, pedig vannak neki. 

A szolgáltatáskereskedelmi mérlegen sokat lehetne faragni az amerikai techcégek erősebb európai szabályozásával, amely egyúttal lehetőséget teremtene arra, hogy a gyerekcipőben járó európai digitális iparból is kifejlődhessen egy-egy versenyképes óriás. A másik nagy ütőkártya pedig az EU–Kína kapcsolat lehetne, ha az Európai Bizottság nem dolgozna szisztematikusan a tönkretételén. Rászoríthattuk volna az USA-t arra, hogy válasszon egyet vagy maximum kettőt három fontos politikai célja, a külkereskedelmi mérleg megváltoztatása, az Európa védelmének finanszírozásából való kivonulás, valamint az EU és Kína szétválasztása közül. Mivel azonban az amerikai keménykedésre adandó logikus reakcióval, a Kína felé való nyitással a brüsszeli politikai elit nem tud hihetően fenyegetni, 

Washington egyszerre eléri minden célját, mi pedig semmit nem kapunk cserébe. 

A kereskedelmi megállapodás egyik súlyossága ellenére alultárgyalt momentuma, hogy miután Trump megalázó kereskedelmi peremfeltételeket tolt le Von der Leyen torkán, az Európai Bizottság elnöke még demonstratíve össze is fogott az amerikai elnökkel a kínai alumínium- és acélipari „túlkapacitással” szemben. Azaz miközben az amerikai kereskedelmi feltételei drasztikusan romlottak, az USA kiegyensúlyozására, a rá való nyomásgyakorlásra egyedül alkalmas gazdasági világhatalomtól, Kínától aktívan elszigeteli magát az EU. Az Európai Bizottság amúgy nemrég vont szankciók alá két kínai bankot és vetett ki 45 százalékos vámot a kínai elektromos autókra. 

Peking tudja és érti, hányadán állunk, nem csoda tehát, hogy a legutóbbi EU–Kína csúcs- találkozó úgy sikerült, ahogy. Bár a csúcstalálkozókat a diplomáciai szokások szerint váltakozó helyszínen tartják, Hszi Csin-ping kínai elnök – aki tavalyi európai útján Magyarországra, Szerbiába és Franciaországba látogatott – nem volt hajlandó Brüsszelbe jönni, így a semmilyen konkrét eredményt nem hozó találkozóra ismét Pekingben került sor. A kínai főváros repülőterén aztán Ursula von der Leyent nem vörös szőnyeg és VIP-limuzin fogadta, hanem az a Cobus, amellyel a fapados járatok utasait szállítják a kapuhoz nagyobb repülőtereken. Ráadásul Kína a találkozó előtt korlátozta az európai cégek hozzáférését azokhoz a ritkaföldfémekhez, amelyektől a zöldipar, csipipar és egészségipar jelentős része függ. 

Megaláztatásról megaláztatásra bukdácsol tehát az EU azon a területen, ahol az egység hiányára semmiféle panasz nem lehet, hiszen az Európai Bizottságnak meg sem kell kérdeznie a tagállami állam- és kormányfőket a helyes kereskedelmi politikáról. Szó szerint arról állapodnak meg a huszonhetek nevében, amiről óhajtanak. Mindez sötét árnyat vet az európai egyesült államok elképzelésére, amely még több területen tenné egyeduralkodóvá az Európai Bizottságot. Nem segít a teljes egység és a gyors döntéshozatal azokon, akik előnytelen döntéseket hoznak – például az ideológiai alapú elszigetelődést az egyik legfontosabb kereskedelmi partnertől, aztán a másik legfontosabb kereskedelmi partnerrel folytatott tárgyalásokon a saját pozíciói rontását a lehetetlenségig.

Maroš Šefčovič – ő volna a kereskedelmi csodafegyver?
Fotó: AFP/Jean-Christophe Verhaegen

Szlovák kézben Európa sorsa 

Az Európai Unió közös piac és vámunió, így kereskedelmi megállapodásokat csak egységesen köthet. Az uniós jog alapján a kereskedelmi megállapodásokat az EU nevében az Európai Bizottság köti, melynek kereskedelemért felelős biztosa Ursula von der Leyen egyik legszorosabb bizalmasa, a szlovák Maroš Šefčovič. Ő egyébként a szlovák Európa-politika talán legnagyobb sikere: 2004-ben országa első EU melletti állandó képviselőjeként került Brüsszelbe, majd 2009-ben Robert Fico első kormánya jelölte biztosnak, akkor a viszonylag súlytalan oktatási, kulturális és ifjúságügyi portfóliót kapta, 2010-ben viszont bizottsági alelnök is lett. Azóta pedig úgy alakultak a dolgok, hogy minden európai parlamenti választáskor Fico pártja volt kormányon, így Šefčovičot folyton újrajelölték: 2014-ben ismét Brüsszelbe küldték, s akkor már a tekintélyes energetikai portfólió lett az övé. 2019-ben a mostani köztársasági elnök, Peter Pellegrini kormányának jelöltjeként újfent bizottsági alelnök lett és egyfajta „bizottsági kancelláriaminiszteri” pozíciót töltött be intézményi együttműködésért felelős biztosként. A mostani ciklusban pedig bár alelnök nem lett, a talán legkeresettebb pozíció, a kereskedelmi biztosság jutott neki „kancelláriaminiszteri” teendői mellett.

Nyitókép: Nem win-win szituáció: Donald Trump és Ursula von der Leyen tárgyalása
Fotó: AFP/Brendan Smialowski

Összesen 40 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
canadian-deplorable
2025. augusztus 08. 22:32 Szerkesztve
Trump elszabadult hajóágyú. Vagdalózik a vámokkal, a világ minden országa ellen. Még egy lakatlan szigetén élő pingvineket is megvámolt, nem is kicsit. Szegények most kénytelenek sokkal több halat fogni. Egy vámot csak kb 10%-ig lehet vámnak nevezni. Azok felül már gazdasági szankció. Trump az egész világot szankcionálja. Ha egy ország viszont vámokat vezet be, Trump magából kikel és még több vámot tesz rá. Mintha nem lenne természetes egy vámra vámmal válaszolni. Ursulka ráhagyott mindent Trumpra. Jöhetnek az amerikai autók Európába dögivel. Ki fogja megvenni őket? Kell a keskeny, kanyargós európai utakra 8,1L-es benzin motoros GMC pickup truck? Az európai benzin árak mellett? Az amerikai autógyárak nagyon jól értenek a nagy autók és pickup-ok gyártásához. A kis autóik csapnivaló minőségűek. Nincs benne gyakorlatuk.
Válasz erre
1
1
herden100
2025. augusztus 08. 19:37
NEM ÉRTEM. KI LEHET SUNYIN FAROLNI EMŐGŰL, VAGY URSULA KÖTELET TETT A NYAKUNKBA. MIK A SZANKCIÓK, HA NEM TARTJÁK BE A FELEK A MEGÁLLAPODÁST(=ultimátumot) Ui: Úgy érzem, van itt még valami amit nem mondták el...
Válasz erre
0
0
..--..
2025. augusztus 08. 18:36
-zsoltkom- "Ez „nagyszerű”: Washington egyszerre eléri minden célját " Ez nem így van. Egyelőre papíron van kalkulálva, hogy mennyi lesz Amerikának a bevétele. Ami majd realizálódik, azt kell majd ténynek venni. Tekintve, hogy még mindig vámháború van ez még egy darabig feltartja és emészti Amerika költségvetését. Hát legyen így, talán majd kap egy sztrókot Trump és elnökként majd csak pislogni tud. Ez a tulajdonság biztos, hogy nem kormányzói képesség. Trump nem megbízható partner... a 24 órán belüli béke elérése az orosz-ukrán háború esetében is csak ígéret maradt. Most per pillanat Orbán is felsült Trump-pal (nem csak a választóik), nem találja Orbán hozzá a szavakat, hogy kifejezze neki pénzügyi nehézséget okozott Mo. egészének (is).
Válasz erre
0
1
..--..
2025. augusztus 08. 18:36
-zsoltkom- folytatás... Trump váratlan költséget csinált-csinál a magyaroknak, és Orbánéknak is pont rosszkor a 2026 választások előtt. Valójában Trump buktatja Orbánt szép lassan. Már most nem jó szöveg, még a fideszesek felé sem, hogy Brüsszel tehet vagy Von der Leyen a költséges kialkudott vámokról. (Mégsem 30% lett.) Lásd Orbán tárgyaló és alku képességét, csak Mo. vásárol orosz gázt baromi drága áron, úgymond Putyin-engedménnyel. De a lélegeztetőgépekkel is bizonyították, hogy a Fidesz-kormány kereskedni és alkudni alkalmatlanok Magyarország érdekét képviselve.
Válasz erre
0
3
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!