Orbán Viktor miniszterelnök a maga részéről gazdasági hidegháborúnak nevezte a brüsszeli lépéssel elinduló folyamatot, amely az Európai Unió versenyképességét fogja megpecsételni. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter ugyanezt a vészharangot kongatta meg a szavazás előtti napon, nem fukarkodva az erős jelzőkkel. „A brüsszeli bürokraták arra készülnek, hogy rituálisan legyilkolják az európai versenyképességet. A kínai vámok az európai autógyártók érdekeivel ellentétesek, kockázatosak és veszélyesek. Magyarország határozott álláspontot képvisel, és nemmel szavaz erre a javaslatra” – mondta a tárcavezető. Hiába.
Beszélgessünk még!
A döntés ellenére a kínai és az EU-s tárgyalófelek az elkövetkezendő hetekben folytatják a párbeszédet, vagyis az Európai Bizottság nem zárkózik el a gondolattól, hogy a későbbiekben – amennyiben sikerül általa tisztességesnek vélt megoldást találni – korrigálja a mostani döntést. Az óra ketyeg, október 30-án jár le a határidő, november 1-jén pedig életbe lépnek a rögzített extravámok.
Peking természetesen minden létező fórumon támadta és bírálta az EB tervét, nem leplezett protekcionista lépésnek és eltúlzott bizonyítékokkal alátámasztott mesterséges tákolmánynak nevezve azt. A kereskedelmi háború újabb lépéseként elindított, az európai élelmiszeripart célzó kínai vizsgálatok ugyanakkor megtették a várt hatást: az Európai Bizottság érezhetően zavarba jött, és a vizsgálatok azonnali leállítását követelte Pekingtől, amely válaszként „a baráti párbeszéd” fontosságát hangsúlyozta, nem felejtve el megemlíteni, hogy amennyiben a konzultációk nem hoznak eredményt, Kínát már semmilyen felelősség nem fogja terhelni a következményekért.
Az egyik lehetséges megoldás az extravámok eltörlésére a kínai exportautók árának önkéntes emelése vagy az exportmennyiség csökkentése lenne. A BYD, a Geely és a SAIC hajlana is bizonyos önkorlátozások bevezetésére, ám az Európai Bizottság a múlt héten javaslatukat nevetségesnek találta, és lesöpörte az asztalról. A helyzet emiatt sürgetővé vált: a kínai gyártóknak most azt kell kitalálniuk, hogy az extravámok és az eredeti ár közötti különbözetet lenyelik, vagy azt teszik, amit az Európai Bizottság vár tőlük, vagyis áthárítják a vámokat a fogyasztókra, megemelve ezzel az éppen olcsó áruk miatt taroló elektromos járművek árát. A harmadik lehetőség talán a legkecsegtetőbb: a BYD-hez hasonlóan, amely éppen Szegeden építi első európai gyárát, a vámmentes jövőt az európai befektetések és gyárépítések garantálhatják.