Fordulat: Hitler óta nem történt olyan Németországban, mint most
Komoly kihívással néznek szembe.
Óriási bajban a Volkswagen, a gyár a németországi üzemek bezárását tervezi a kereslet megcsappanása miatt. Eközben az Európai Bizottság (hogy erősítse az európai autógyártást) 21 százalékos büntetővámot vetett ki a Kínából érkező VW-járművekre. Vagyis éppen annak árt, akit meg akart védeni. Van még lejjebb.
A szerző a Makronóm újságírója.
Történetének legnagyobb válságát éli át a Volkswagen. A német autópiac lassulása nemcsak az európait húzza magával, de a hazai gyártókra is eddig nem tapasztalt pénzügyi nyomást gyakorol. Az elmúlt hónapban Németországban 28 százalékos visszaesés volt tapasztalható 2023 augusztusához képest, az új autók eladási száma 197 ezer darabra csökkent (a WV főnöke, Oliver Blume szerint a vállalat összesen 500 ezres eladási mínuszban van).
A Volkswagen pénzügyi helyzete több mint aggasztó. A vállalat mintegy 10 milliárd eurós megtakarítást tűzött ki célul, ezt azonban nem tudta teljesíteni, így a vezetés a legszigorúbb költségcsökkentési intézkedéseket rendeli el. Ez érinti a termékfejlesztések területét és az adminisztráció csökkentését, szakszervezeti rémálomként pedig komolyan felmerült a VW németországi üzemeinek bezárása is. Ez utóbbi nemcsak a munkavállalók ezreit, de a német gazdaságot is rendkívül súlyosan érintené – nem véletlenül kapart össze egy nap alatt Habeck gazdasági miniszter évi 600 millió eurónyi adókedvezményt az elektromos autókra (tavaly éppen a költségvetési hiányra hivatkozva kivezették az anyagi ösztönzőket), miközben Scholz kancellár személyesen próbálta meg a VW igazgatótanácsánál oltani az egyre jobban lobogó tüzet.
Ezt is ajánljuk a témában
Komoly kihívással néznek szembe.
Miközben Németország autóipari versenyképessége a pincébe zuhant, az Európai Bizottság még egy óriásit rúgott a haldokló oroszlánba. Egyévnyi vizsgálat után Ursula von der Leyen csapata az alapból meglévő 10 százalékos vámon túl – gyártótól függően – 9 és 36 százalék közötti büntetőtarifát vetett ki minden kínai gyárból származó és az európai piacra tartó elektromos járműre. A Volkswagennek ez újabb gyomrost jelent: bár a VW Cupra modelleket Spanyolországban tervezik és fejlesztik, a Cupra Tavascant Kínában gyártják, így nem kerülhette el a sorsát: az EB 21,3 százalékos vámot javasolt kivetni rá. A modell ráadásul egy tisztán elektromos SUV, ez pedig különösen súlyos következményekkel jár az elektromosautó-piacra: a belső égésű városi terepjáróknak különösen nagy a károsanyag-kibocsátásuk, az elektromos változataik azonban a globális flotta mindössze 5 százalékát teszik ki. Így az EB éppen egy olyan gépkocsi eladását gátolja, amely falat kenyérként hiányzik a piacon.
Miután a Kínából érkező modell ára az Európai Unióban 55 és 63 ezer euró között mozog, a vezetés a további áremelést kizárta a lehetőségek közül. Mint azt Wayne Griffiths, a Volkswagen Seat és Cupra márkáinak a főnöke hozzátette: a jelenlegi EU-s gazdasági helyzet nem tenné lehetővé, hogy a fogyasztókra hárítsák a terheket, a többletköltségeket azonban a VW sem tudja bevállalni. Másik lehetőségként felmerült a gyár elköltöztetése Kínából, a vállalat azonban éppen az elmúlt esztendőkben annyi pénzt fektetett be az ottani kapacitásbővítésbe, hogy a kivonulás szinte egyet jelentene a felszámolással, nem beszélve arról a cseppet sem mellékes tényről, hogy a kínai vegyesvállalat többségi tulajdonosa a hazai JAC – ami Kínában előny, az EU-s vámok tekintetében azonban kifejezetten hátrány.
Az elektromos Tavascan-eladások előzetesen bele voltak kalkulálva a vállalat – EU által előírt – szén-dioxid-csökkentési terveibe. Miután az extravámok az eladások meredek zuhanását eredményezik, a tervnek lőttek, ez viszont súlyos büntetéssel jár, és még több pénzt vesz ki a VW amúgy is üres kasszájából. Ha pedig egy termék gyártása veszteséget termel, a vezetőség értelemszerűen csökkenti a kapacitását – a személyi állomány létszámával együtt. Vagyis a spanyolországi bázis is veszélybe kerül, az ott foglalkoztatottak munkájával együtt.
Griffiths szerint, ami most történik, az az egész spanyol leányvállalat pénzügyi jövőjét kockára teszi. „Az volt a szándék, hogy megvédjék az európai autóipart, de éppen az ellenkezője történik” – mondta, hangsúlyozva, hogy a VW Cupra Tavascan nem kínai márka, egyáltalán nem nevezhető tömegautónak, és semmiféle állami támogatást nem kapott Kínától, éppen ezért értelmezhetetlen, hogy az Európai Bizottság a szubvenciós vizsgálat során egy kalap alá vette a tősgyökeres kínai gyártókkal. Vagyis valóban úgy tűnik, hogy a nagy igyekezetben az EB a kínai érdekeltségek miatt azokat a vállalatokat is lehetetlen helyzetbe hozza, amelyek érdekében az egész extravámrendszert kitalálta.
A VW-nek jogában áll felülvizsgálati eljárást kérni, és pontosan ezt fogja tenni. Ez ebben az esetben akár kilenc hónapig is eltarthat, ami a napi tűzoltási kísérletek fényében egy örökkévalóságnak tűnhet a súlyos gondokkal küzdő vállalatnak.
***
Kapcsolódó:
Ezt is ajánljuk a témában
Kiszorítják az ázsiai gyártók a német autókat a müncheni autó kiállításról.
Fotó: MTI/AP/DPA/Moritz Frankenberg
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.