Európa trónjára ülne a kínai autógyártó óriás

2024. május 15. 08:56

A Szeged mellett épülő BYD-gyár lesz a kínai gigász legfontosabb helyőrsége abban a küzdelemben, amelynek a végkimenetele eldönti, ki lesz Európában a legnagyobb gyártó.

2024. május 15. 08:56
Révész Béla Ákos
Révész Béla Ákos

A szerző a Makronóm újságírója.

Rekordra ugrott a kínai autóexport áprilisban – muszáj volt neki, mivel a hazai eladási adatok 5,8 százalékkal csökkentek az egy évvel korábbi hasonló időszakhoz képest. A növekedés 38 százalékos volt (szintén a tavalyihoz viszonyítva), ami 417 ezer eladott darabot jelent.  

A hivatalos adatok szerint az európai exportot némiképp megzavarta a hamarosan lezáruló, az Európai Bizottság által kezdeményezett szubvencióellenes vizsgálat, de a kínai gyártók máris fénysebességgel térképezik fel és valósítják meg a latin-amerikai, valamint az ausztráliai export lehetőségeit.  

A Kínán belüli egyre kiélezettebb verseny a fogyasztás lassulásával párosult: ebből alakult ki az a kaotikus helyzet, amely során túltermelés keletkezett – a felesleg eladása pedig egyértelműen az exporttal oldható meg. A kínai személygépkocsi-szövetség, a CPCA jelentése szerint a belső fogyasztás 5,8 százalékkal, 1,55 millió darabra esett vissza egy év alatt, de az áprilisi mutatók is 9,6 százalékkal gyengébbek a márciusinál. Vagyis vagy az export, vagy a veszteség benyelése. 

Ezt is ajánljuk a témában

A magyar bázis 

Tény, hogy a tisztán elektromos autók eladásának üteme még mindig lassabb, mint a plug-in hibrideké – a világ egyik legnagyobb gépkocsigyártója, a Szeged mellett első európai üzemét építő BYD azonban e területen is hasít: a cég áprilisi eladásainak 57 százalékát tették ki a hibridek, és  

a BYD nem mellesleg ezzel oroszlánrészt vállalt abban is, hogy a globális plug-in hibrid piacon Kína részesedése 70 százalékra ugrott az első negyedévben.  

A nagy vesztese a küzdelemnek óriási meglepetésre a hibridtechnológiákban jeleskedő Japán lett, amely a piac mindössze 1,9 százalékát tudta megszerezni ugyanebben az időszakban.   

A BYD már megugrotta a legnagyobb kötelezőt, de most nem titkoltan arra törekszik, hogy 2030-ra az európai piacon is uralkodóvá váljon, és lenyomja a Teslát, a Volkswagent és a Stellantist is a tisztán elektromosok terén. Michael Shu, a vállalat európai igazgatója elmondta, hogy a cég hatalmas beruházásokat fog végrehajtani mind a gyártás, mind az értékesítés, mind a marketing területén a régióban. Első és legnagyobb lépésként a magyarországi BYD-gyárat említhetjük kiemelt projektnek, de a tervek között szerepel a Seagull modell csökkentett árú változata is, amelyet 20 ezer euró alá fog nyomni a cég – ezzel az árral pedig már valóban nehéz lesz versenyezni.  

Jöttünk, maradunk 

Miközben Brüsszel arra koncentrál, hogyan és mennyi extravámmal tudná sújtani a kínai autógyártókat,  

a BYD az Európában Európáért szlogennel indul harcba, vagyis a magyarországi gyárral hosszú távra rendezkedik be a kontinensen, elkerülve ezzel az exportbüntetéseket és a kereskedelmi korlátozásokat.  

Shu egyébként azt is elárulta, hogy az európai piacon is nagy hangsúlyt fektetnek a hibridek eladására. Ez azonban nem csak annak köszönhető, hogy a plug-in piac annyira jól megy, sokkal prózaibb okai is vannak: azon még a BYD is elcsodálkozott, hogy mennyire lassan megy a töltési infrastruktúra kiépítése az EU-ban.  

Ha el akarja érni merész céljait, a BYD-nek valóban szüksége lesz arra a rengeteg befektetésre, amiről a területi igazgató beszélt. Az idei első negyedévben a nyugat-európai tisztán elektromos autók piacán még csak 1,7 százalékos volt a részesedése. (E szám tükrében végképp megfejthetetlen, miért beszél az Európai Bizottság elnöke kínai járműdömpingről.) Ami pedig a tavalyi trónfosztást illeti: a Tesla ideiglenesen visszaszerezte az első helyet. Az első negyedévben Elon Musk cégének 386 810 járművet sikerült értékesíteni, amely nem sokkal ugyan, de megelőzte a BYD eladási számait.  

A verseny eddig is a két vállalat között dúlt, és a jövőben sem lesz másképp.  

***

Kapcsolódó:

Ezt is ajánljuk a témában

Ki nyer ma? Teljesen átalakul az autóipar

Csapdába kerültek a nyugati autógyártók: miközben megkezdték a felzárkózást Kínához, a kereslet növekedése visszaesést mutat. A kialakult helyzetet sokan sokféleképpen magyarázzák, a célok azonban változatlanok maradtak.

Fotó: Orbán Viktor miniszterelnök fogadja Vang Csuan-fut, a BYD elnök-vezérigazgatóját a Karmelita kolostorban 2024. február 24-én 
MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.  

Összesen 115 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
steinamanger-2
2024. augusztus 07. 19:08
Jó a címadás: ülne. Soha nem fog. Tudom hogy a legújabb barátaink a kommunista Kína és a kommunista Putyin ( kommunista kutyából soha nem demokratikus szalonna, ugye?) de ne kergessünk vágyálmokat már.
jooeee
2024. május 17. 19:49
Ezek legalább gerinccel élő nép.
kokrowatz-0
2024. május 16. 22:53 Szerkesztve
előbb veszek használt nyugatit/japánt, mint kínait. a hondámnak 140e km alatt 0 meghibásodása volt, rozsdának, zörgésnek nyoma sincs. majd ha 5-10 éves kínai autókról is hasonlókat olvasok,akkor elgondolkozom rajta.
papamaci57
2024. május 15. 10:03
"excan1 2024. május 15. 09:20 "A Szeged >> mellett << épülő BYD-gyár..." FYI, nem Szeged mellett, hanem Szegeden épül, Szeged belterületén..." Pontosabban Szeged külterületén, az 5. számú főút és az M43 autópálya találkozásánal.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!