Európa trónjára ülne a kínai autógyártó óriás

2024. május 15. 08:56

A Szeged mellett épülő BYD-gyár lesz a kínai gigász legfontosabb helyőrsége abban a küzdelemben, amelynek a végkimenetele eldönti, ki lesz Európában a legnagyobb gyártó.

2024. május 15. 08:56
Révész Béla Ákos
Révész Béla Ákos

A szerző a Makronóm újságírója.

Rekordra ugrott a kínai autóexport áprilisban – muszáj volt neki, mivel a hazai eladási adatok 5,8 százalékkal csökkentek az egy évvel korábbi hasonló időszakhoz képest. A növekedés 38 százalékos volt (szintén a tavalyihoz viszonyítva), ami 417 ezer eladott darabot jelent.  

A hivatalos adatok szerint az európai exportot némiképp megzavarta a hamarosan lezáruló, az Európai Bizottság által kezdeményezett szubvencióellenes vizsgálat, de a kínai gyártók máris fénysebességgel térképezik fel és valósítják meg a latin-amerikai, valamint az ausztráliai export lehetőségeit.  

A Kínán belüli egyre kiélezettebb verseny a fogyasztás lassulásával párosult: ebből alakult ki az a kaotikus helyzet, amely során túltermelés keletkezett – a felesleg eladása pedig egyértelműen az exporttal oldható meg. A kínai személygépkocsi-szövetség, a CPCA jelentése szerint a belső fogyasztás 5,8 százalékkal, 1,55 millió darabra esett vissza egy év alatt, de az áprilisi mutatók is 9,6 százalékkal gyengébbek a márciusinál. Vagyis vagy az export, vagy a veszteség benyelése. 

Ezt is ajánljuk a témában

A magyar bázis 

Tény, hogy a tisztán elektromos autók eladásának üteme még mindig lassabb, mint a plug-in hibrideké – a világ egyik legnagyobb gépkocsigyártója, a Szeged mellett első európai üzemét építő BYD azonban e területen is hasít: a cég áprilisi eladásainak 57 százalékát tették ki a hibridek, és  

a BYD nem mellesleg ezzel oroszlánrészt vállalt abban is, hogy a globális plug-in hibrid piacon Kína részesedése 70 százalékra ugrott az első negyedévben.  

A nagy vesztese a küzdelemnek óriási meglepetésre a hibridtechnológiákban jeleskedő Japán lett, amely a piac mindössze 1,9 százalékát tudta megszerezni ugyanebben az időszakban.   

A BYD már megugrotta a legnagyobb kötelezőt, de most nem titkoltan arra törekszik, hogy 2030-ra az európai piacon is uralkodóvá váljon, és lenyomja a Teslát, a Volkswagent és a Stellantist is a tisztán elektromosok terén. Michael Shu, a vállalat európai igazgatója elmondta, hogy a cég hatalmas beruházásokat fog végrehajtani mind a gyártás, mind az értékesítés, mind a marketing területén a régióban. Első és legnagyobb lépésként a magyarországi BYD-gyárat említhetjük kiemelt projektnek, de a tervek között szerepel a Seagull modell csökkentett árú változata is, amelyet 20 ezer euró alá fog nyomni a cég – ezzel az árral pedig már valóban nehéz lesz versenyezni.  

Jöttünk, maradunk 

Miközben Brüsszel arra koncentrál, hogyan és mennyi extravámmal tudná sújtani a kínai autógyártókat,  

a BYD az Európában Európáért szlogennel indul harcba, vagyis a magyarországi gyárral hosszú távra rendezkedik be a kontinensen, elkerülve ezzel az exportbüntetéseket és a kereskedelmi korlátozásokat.  

Shu egyébként azt is elárulta, hogy az európai piacon is nagy hangsúlyt fektetnek a hibridek eladására. Ez azonban nem csak annak köszönhető, hogy a plug-in piac annyira jól megy, sokkal prózaibb okai is vannak: azon még a BYD is elcsodálkozott, hogy mennyire lassan megy a töltési infrastruktúra kiépítése az EU-ban.  

Ha el akarja érni merész céljait, a BYD-nek valóban szüksége lesz arra a rengeteg befektetésre, amiről a területi igazgató beszélt. Az idei első negyedévben a nyugat-európai tisztán elektromos autók piacán még csak 1,7 százalékos volt a részesedése. (E szám tükrében végképp megfejthetetlen, miért beszél az Európai Bizottság elnöke kínai járműdömpingről.) Ami pedig a tavalyi trónfosztást illeti: a Tesla ideiglenesen visszaszerezte az első helyet. Az első negyedévben Elon Musk cégének 386 810 járművet sikerült értékesíteni, amely nem sokkal ugyan, de megelőzte a BYD eladási számait.  

A verseny eddig is a két vállalat között dúlt, és a jövőben sem lesz másképp.  

***

Kapcsolódó:

Ezt is ajánljuk a témában

Ki nyer ma? Teljesen átalakul az autóipar

Csapdába kerültek a nyugati autógyártók: miközben megkezdték a felzárkózást Kínához, a kereslet növekedése visszaesést mutat. A kialakult helyzetet sokan sokféleképpen magyarázzák, a célok azonban változatlanok maradtak.

Fotó: Orbán Viktor miniszterelnök fogadja Vang Csuan-fut, a BYD elnök-vezérigazgatóját a Karmelita kolostorban 2024. február 24-én 
MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.  

Összesen 12 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
jooeee
2024. május 17. 19:49
Ezek legalább gerinccel élő nép.
kokrowatz-0
2024. május 16. 22:53 Szerkesztve
előbb veszek használt nyugatit/japánt, mint kínait. a hondámnak 140e km alatt 0 meghibásodása volt, rozsdának, zörgésnek nyoma sincs. majd ha 5-10 éves kínai autókról is hasonlókat olvasok,akkor elgondolkozom rajta.
gilou-au-clavier
2024. május 16. 21:56
Dejó, a trollmagyarok gonoszságát és gyengeségét kihasználva törnek rá Európára. Trónra ülnének, mi? Mekkora kereslet van erre, hány új BYD autót adtak el Magyarországon mondjuk az utóbbi fél évben? Magyaroknak, nem bevándorolt kínaiaknak.
papamaci57
2024. május 15. 10:03
"excan1 2024. május 15. 09:20 "A Szeged >> mellett << épülő BYD-gyár..." FYI, nem Szeged mellett, hanem Szegeden épül, Szeged belterületén..." Pontosabban Szeged külterületén, az 5. számú főút és az M43 autópálya találkozásánal.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!