Lenyomta a Teslát a Szegeden gyárat építő BYD
Egyre gyorsabb ütemben terjeszkedik a kínai autógyár.
A Szeged mellett épülő BYD-gyár lesz a kínai gigász legfontosabb helyőrsége abban a küzdelemben, amelynek a végkimenetele eldönti, ki lesz Európában a legnagyobb gyártó.
A szerző a Makronóm újságírója.
Rekordra ugrott a kínai autóexport áprilisban – muszáj volt neki, mivel a hazai eladási adatok 5,8 százalékkal csökkentek az egy évvel korábbi hasonló időszakhoz képest. A növekedés 38 százalékos volt (szintén a tavalyihoz viszonyítva), ami 417 ezer eladott darabot jelent.
A hivatalos adatok szerint az európai exportot némiképp megzavarta a hamarosan lezáruló, az Európai Bizottság által kezdeményezett szubvencióellenes vizsgálat, de a kínai gyártók máris fénysebességgel térképezik fel és valósítják meg a latin-amerikai, valamint az ausztráliai export lehetőségeit.
A Kínán belüli egyre kiélezettebb verseny a fogyasztás lassulásával párosult: ebből alakult ki az a kaotikus helyzet, amely során túltermelés keletkezett – a felesleg eladása pedig egyértelműen az exporttal oldható meg. A kínai személygépkocsi-szövetség, a CPCA jelentése szerint a belső fogyasztás 5,8 százalékkal, 1,55 millió darabra esett vissza egy év alatt, de az áprilisi mutatók is 9,6 százalékkal gyengébbek a márciusinál. Vagyis vagy az export, vagy a veszteség benyelése.
Ezt is ajánljuk a témában
Egyre gyorsabb ütemben terjeszkedik a kínai autógyár.
Tény, hogy a tisztán elektromos autók eladásának üteme még mindig lassabb, mint a plug-in hibrideké – a világ egyik legnagyobb gépkocsigyártója, a Szeged mellett első európai üzemét építő BYD azonban e területen is hasít: a cég áprilisi eladásainak 57 százalékát tették ki a hibridek, és
a BYD nem mellesleg ezzel oroszlánrészt vállalt abban is, hogy a globális plug-in hibrid piacon Kína részesedése 70 százalékra ugrott az első negyedévben.
A nagy vesztese a küzdelemnek óriási meglepetésre a hibridtechnológiákban jeleskedő Japán lett, amely a piac mindössze 1,9 százalékát tudta megszerezni ugyanebben az időszakban.
A BYD már megugrotta a legnagyobb kötelezőt, de most nem titkoltan arra törekszik, hogy 2030-ra az európai piacon is uralkodóvá váljon, és lenyomja a Teslát, a Volkswagent és a Stellantist is a tisztán elektromosok terén. Michael Shu, a vállalat európai igazgatója elmondta, hogy a cég hatalmas beruházásokat fog végrehajtani mind a gyártás, mind az értékesítés, mind a marketing területén a régióban. Első és legnagyobb lépésként a magyarországi BYD-gyárat említhetjük kiemelt projektnek, de a tervek között szerepel a Seagull modell csökkentett árú változata is, amelyet 20 ezer euró alá fog nyomni a cég – ezzel az árral pedig már valóban nehéz lesz versenyezni.
Miközben Brüsszel arra koncentrál, hogyan és mennyi extravámmal tudná sújtani a kínai autógyártókat,
a BYD az Európában Európáért szlogennel indul harcba, vagyis a magyarországi gyárral hosszú távra rendezkedik be a kontinensen, elkerülve ezzel az exportbüntetéseket és a kereskedelmi korlátozásokat.
Shu egyébként azt is elárulta, hogy az európai piacon is nagy hangsúlyt fektetnek a hibridek eladására. Ez azonban nem csak annak köszönhető, hogy a plug-in piac annyira jól megy, sokkal prózaibb okai is vannak: azon még a BYD is elcsodálkozott, hogy mennyire lassan megy a töltési infrastruktúra kiépítése az EU-ban.
Ha el akarja érni merész céljait, a BYD-nek valóban szüksége lesz arra a rengeteg befektetésre, amiről a területi igazgató beszélt. Az idei első negyedévben a nyugat-európai tisztán elektromos autók piacán még csak 1,7 százalékos volt a részesedése. (E szám tükrében végképp megfejthetetlen, miért beszél az Európai Bizottság elnöke kínai járműdömpingről.) Ami pedig a tavalyi trónfosztást illeti: a Tesla ideiglenesen visszaszerezte az első helyet. Az első negyedévben Elon Musk cégének 386 810 járművet sikerült értékesíteni, amely nem sokkal ugyan, de megelőzte a BYD eladási számait.
A verseny eddig is a két vállalat között dúlt, és a jövőben sem lesz másképp.
***
Kapcsolódó:
Ezt is ajánljuk a témában
Csapdába kerültek a nyugati autógyártók: miközben megkezdték a felzárkózást Kínához, a kereslet növekedése visszaesést mutat. A kialakult helyzetet sokan sokféleképpen magyarázzák, a célok azonban változatlanok maradtak.
Fotó: Orbán Viktor miniszterelnök fogadja Vang Csuan-fut, a BYD elnök-vezérigazgatóját a Karmelita kolostorban 2024. február 24-én
MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.