A szerző a Makronóm újságírója.
Érdekes betekintést kínált a kínai elektromos járművekre kivetett uniós extravámok kulisszái mögé a Bloomberg. Az Európai Bizottság közel egy éve indított vizsgálatot a Kínából az EU-ba érkező elektromos autók ügyében, mondván, erős a gyanú, hogy azok alacsony árát a piaci szabályoknak ellentmondó túlzott állami támogatások teszik lehetővé. A nyomozás lezárta után a kompenzációként kivetett büntetővámok azonban óriási nagyságrendi eltérést mutatnak az egyes kínai vállalatok között.
A három vizsgált gyártó közül a Volvo anyavállalata, a Zhejiang Geely az alap 10 százalékos vámra 19,3 százalékos pluszt kapott, a BYD további 17 százalékot, míg a SAIC kiugróan magas, 10 plusz 36,3 százalékos büntetőtarifával számolhat. Azt hihetnénk, hogy a vizsgálat valóban a kínai állami támogatások mértékére derített fényt, és annak nagysága alapján határozta meg az extravámok mértékét, ám úgy tűnik, ez nem fedi a valóságot. A Bloomberg, amely tanulmányozta az EB 208 oldalas határozatát, meglepő következtetést vont le abból: a dokumentumokból az derül ki, hogy azon cégek, amelyek együttműködtek az Európai Bizottsággal a vizsgálat során, beszolgáltatták a kért dokumentumokat és adatokat, kisebb vámot kaptak, mint azok, amelyek nem. Vagyis alapjában nem a szubvenció, hanem az együttműködési szándék határozta meg az extravámok mértékét.