A végén feltett kérdésre („Győzött a kevélység?”) aligha adható nemleges válasz, konklúziójához („Azért örüljünk, ha valakin segíteni tudunk. És ne ítélkezzünk. Ez nem a mi feladatunk.”) pedig annyit tennék hozzá egyetértőleg:
bízzunk benne, hogy pürrhoszi győzelem volt az. Valahogy úgy, mint a térdelősdinél.
Végül pedig Lánczi András sűrű összefoglalója a modernitás filozófiai csapdáiról. Lánczi szerint „a modern európai ember arra nagyon büszke, hogy ő racionális, [...] de az igazi veszély, hogy a modern ember nem tudja a mindennapi valóságot racionálisan értelmezni”. Helyben vagyunk. A rációból az ész-istenség aranyborját kovácsoló ember szükségszerűen sétál bele az önmagának állított csapdába, hogy aztán
kétségbeesve kiáltozzon segítség után, amikor beüt a feketehattyú-esemény.
Szellemi kiüresedés, megtántorodás idején két erő tud ellentartani az egyensúlyvesztésnek, hogy „ne rántson el a semmi sodra”: a hit és a közösség. Talán nem véletlen, hogy a modernitásban épp ez a kettő áll szakadatlan ostrom alatt. Ez az oka annak is, hogy a progresszivizmus minden eszközt bevetve igyekszik hit- és valláspótlékként fellépni, de teszi mindezt eszkatologikus távlat nélkül, evilági mennyország ígéretével házalva – amelynek utópiájából aztán furcsamód mindig a valóság valamely disztópikus torzulása csapódik ki. És talán az sem véletlenül tűnik fel egyre többeknek: nincs igazán rendben, hogy a „közösség” szóról manapság már fájdalmasan sokaknak az a „közösségi” média ugrik be elsőre,
ami korábban talán soha nem volt mélységű árkokat hozott létre világszerte.
Innen szép nyerni. Ha viszont szappanozni akarjuk magunk alatt a csúszós lejtőt, javasolnám, ne álljunk meg félúton és hajtsuk végre következetesen a fogalomcserét. Igazságot szegény elnyomott, kigúnyolt, megszégyenített Gőgös Gúnár Gedeonnak – lehessen végre belőle is Büszke Gúnár Gedeon!
Nyitókép: YouTube/Képernyőfotó