Utolsó írásomat azzal az ígérettel zártam, hogy legközelebb a büszkeség-kevélység kettőse kerül majd a górcső alá. A kályha, ahonnan elindulunk: kevesen tudják, hogy a pride az angolban kettős jelentést hordoz; nem csupán büszkeséget, kevélységet is jelent.
Mindjárt más lenne a gendersemleges személy fekvése, ha kevélység menetéről, hónapjáról, akármijéről lenne szó.
Persze nyelvi szempontból nézve az emberiség egész történelme szemantikai balfogások sorozatos története – pontosan azért, mert őseink ugyanúgy nem tulajdonítottak azonos jelentést minden egyes szónak, ahogy mi sem teszünk így a jelenben (gondoljunk csak egy pillanatra a „demokrácia”, a „jogállamiság”, de akár a „férfi-nő” fogalmai körül vívott permanens bozótharcokra). Ha mindig, mindenki pontosan egyetértett volna a szavaink által jelölt fogalmak tartalmában,
talán a történelem sem jött volna létre és boldog egyetértésben élnénk, míg meg nem halnánk.
A beszélt nyelv pedig plasztikusan, kreatívan, játékosan is alakítható; olyannyira, hogy a szavak akár jelentésmódosuláson vagy –bővülésen is áteshetnek. Minden neologizmus, jövevényszó és szleng alapja ez, ami aztán hosszabb távon vagy megragad, vagy nem.
Édes anyanyelvünkben történetesen ilyen szó a büszkeség – ahogy az angolban a pride –, lévén mindkettő alapvető, az elmúlt évtizedek szellemi áramlatai által kívülről-felülről gerjesztett, pozitív átkeretezésen esett át.
Mindkét esetben tetten érhető a modernitás és az ő emberképe (ember-bálványa), mint társtettesek.
A büszkeségnek úgy a története, mint az árnyéka hosszú. A görög-római szellemi alapokra építkező, így Oidipusztól Ikároszon át Narcissusig számos példát felhasználni-beépíteni tudó ókeresztény tanítók közül elsőként Tertullianus (155 körül – 220 körül) szólt a bűnök hetes klasszifikációjáról: falánkság, kapzsiság, lustaság, bujaság, irigység, harag és – „a hetedik te magad légy” – büszkeség. Az ő munkáiból, valamint az antikvitás gondolatvilágából erősen merítve Szent Ágoston (354–430), majd a skolasztikáig nyúló utódok a kevélységet (büszkeséget) tartották a hét főbűn legsúlyosabbikának, mondván: gyakorlása által a gyarló ember Isten fölébe helyezi magát.
Az ebből eredő latin elnevezés (superbia) talán nem sok fül számára cseng ismerősen, az ógörög hübrisz viszont annál ismerősebb lehet. Ellenpárja pedig az a humilitas (alázat), amit számos területen továbbra is az eredményesség egyik nélkülözhetetlen előfeltétele.
S ha már alázat, nem lehet szó nélkül elmenni néhány friss, témába vágó, fontos megszólalás mellett. Ezek közül Czopf Áron esszéje alapossága, Győrffy Ákos írása kontemplatív esztétikája, Joseph Hargitai cikke önreflexiója, Lánczi András interjúja pedig sűrűsége okán érdemes megkülönböztetett figyelemre.