A Svenska Dagbladet újságírójának, Cecilia Hanssonnak többek között ilyesmiket mondott: „Most Orbán és társai dicsőségesnek mondják a történelmünket. Ez több mint nevetséges. A magyar történelem csak vereségekből áll.” Ez egyrészt tényszerűen nem igaz (mármint a csak vereségek), másrészt azt sem látom, hogy „Orbán és társai” kizárólag egyfajta sikertörténetként próbálnák eladni a magyar történelmet. Nyilván van tupírozás (minden politikai kurzus tupíroz így vagy úgy), de éppen manapság lehet találkozni számos olyan beszélgetéssel különféle történészekkel, amelyek megpróbálják árnyalni meghatározó történelmi eseményeinket a Sajó-menti csatától Mohácson át Trianonig és a Don-kanyarig.
Évtizedeken keresztül ment az, hogy a magyarok a legjobban teszik, ha meghúzzák magukat és befogják a pofájukat, az utóbbi évtizedben nem ez megy.
Az inga kileng, olykor túlságosan is, de volt honnan kilengenie, ezt ne felejtsük el. Az efféle kilengések természetéhez hozzátartozik, hogy olykor túlzásokba esik ellenkező irányban, és csak remélni lehet, hogy valamikor végre beáll normál állásba. Az, hogy „Ma Magyarországon már tényleg nincs remény”, illetve hogy Krasznahorkai egyszer látott egy „Vissza Trianont”-feliratú plakátot valahol, szintén elhangzott az interjúban, utóbbira úgy reflektált, hogy „ennyire műveletlenek ma az emberek.”
Mi az, hogy az emberek? Kikről van itt szó?
Magyarországon elég sokan tudják, hogy Trianon valójában egy kastély neve, de elsődlegesen nem a kastély jut róla eszükbe. A „vissza Trianont” nyelvtanilag valóban kissé zavaros, de Krasznahorkai pontosan tudhatja, hogy mit is jelent ez Magyarországon, mire utal. Egy ilyen sután megfogalmazott plakátszövegből messzemenő konzekvenciákat nem vonnék le, ez tőről metszett, kissé arrogáns elitizmusnak tűnik így, és innen csak egy lépés az az egyébként Tarr Béla Gulyás Mártonnak adott partizános interjújából származó mondat, mely szerint a magyar vidéken számos véglénnyel lehet találkozni. A kitűnő Tarr Béla Krasznahorkai regényeiből készült filmjeivel írta be magát az egyetemes filmtörténetbe, de nála is mintha érződne az utóbbi időben egyfajta részvét-deficit, Krasznahorkaihoz hasonlóan. „Hatalmas a jogfosztott, tanulatlan tömeg” Magyarországon, mondja még az interjúban Krasznahorkai, továbbá „sok a szemétláda”.