A Pride-ügyi események időszerűvé tesznek egy kis korrepetíciót szivárványzászló-ügyben

2025. március 29. 10:12

Mert mondá az Úr: „Fiam, ha valaki átver téged, az nem az ő hibája, hanem a tiéd, mert hagytad.”

2025. március 29. 10:12
null
Király-Kiss Miklós
Király-Kiss Miklós

Jó egy éve írtam ugyanezen hasábokon, hogy az az egyén, közösség, eszmerendszer, kultúra, ami képtelen arra, hogy saját szimbolikájának érvényt szerezzen, csakis saját magára vethet (és lesz belőle spengleri értelemben vett civilizáció): 

Ezt is ajánljuk a témában

A Pride-ügyi események felpörgése kapcsán időszerűnek érzem leporolni a korábbiakat és egy kis korrepetíciót végezni,

előrebocsátva, hogy magam sem számítottam egészen váratlan helyről érkező, közvetlen bizonyítékokra. Azt találtam ugyanis írni anno, hogy ha a minden közösségek legközösségebbike, „az LMBTQ-komjúniti zászlaját lehet szivárványosnak nevezni, akkor minden további nélkül a tádzsikot is lehet magyarnak, vagy a magyart tádzsiknak, hiszen apró különbségeken minek is fennakadni”. S lőn.

Ezt is ajánljuk a témában

Q.E.D., mintegy. Tavalyi írásomban arra a sokéves tapasztalatra szerettem volna reflektálni, hogy „megdöbbentő [...], hogy még a magukat konzervatívnak valló szerzők túlnyomó többsége is milyen könnyedséggel emleget „szivárványos zászlót” vagy „szivárványcsaládot” – mely kifejezések egyértelműen szó- és szimbólumrablások eredményei –,

meg sem kísérelve a progresszivizmus nyelvi (és gondolati) úthengere által simára aszfaltozott sztrádán kívüli haladást.”

Bátorkodtam élni továbbá azzal a szelíd javaslattal, hogy „[j]usson eszébe minden kedves tollforgatónak legközelebbi cikkénél, hogy a fogalmak pontos használata minden kommunikáció alfája és ómegája.”

Hogy úgy mondjam, nem igazán érezni a vonatkozó hatást. Ez persze önmagában nem baj, hiszen nem célom megmondani másoknak, mit gondoljanak a világról – arra ott vannak haladárjaink bőven többen, mint elegen – és azt sem, milyen szókészlettel fejezzék ki vonatkozó gondolataikat. Egyetlen szándék vezet: hogy amikor a magukat valamiféle eszmerendszerrel azonosítani vélő írástudók megszólalnak,

legalább ők maguk tisztában legyenek vele, pontosan mit és hogyan tűznek tollhegyükre.

Nyilvánvaló, hogy Francesca Rivafinoli vagy Szilvay Gergely maguktól és nélkülem is tökéletesen tisztában vannak mindezzel, éppen ezért volt üdítő olvasni lopott szimbólum” lakonikus tömörségét, illetve még annak idején az apróbetűs rész merész ellenérveit. Üdítő, mégis némi aggodalomra ad okot, hogy ők a kivételek azon főszabály alól, ahol továbbra is úgy árad a posztmodern neologizmus, mintha nem lenne se holnap, se gondolkodás. Nem rakok be konkrét példákat, egyrészt felesleges, másrészt meg úgyis tele van velük minden.

Idézőjel nélküli szivárványzászló-ügyben két forrást azonosíthatunk: az egyik a perui Cuzco (az Inka Birodalom egykori fővárosa), a másik pedig az olasz pacifisták zászlaja. Mutatom mindkettőt.

A közös a két (idézőjel nélküli) szivárványzászlóban a szivárványspekrtummal egyező színhasználat (vörös, narancs, sárga, zöld, kék, indigó, ibolya),

a betűleves-„közösség” drapériája viszont kivette az azúrt a spektrumból, és hét helyett hattal operál.

Így aztán lehet színes-sávos, csíkos vagy tarka, esetleg „szivárványos” (papucs orrán pamutbojt), csak épp szivárványos nem.

Önmagában sokatmondó és sokkoló egyszerre, hogy a perui történet vége az lett, hogy inkább a kecsua zászlót „egyértelműsítették” a kéretlen konnotációk miatt. 

A neologizmus – lévén emberi konstrukció – viszont nem törvényszerűség, minden további nélkül kicsorbulhat a valóság próbáján. Kazinczyék máig hatóan megújították a magyar nyelvet, a gőzpöfögészeti tovalöködöncöt, a nyaktekerészeti mellfekvencet,

az egyen-billengészeti körduplányt és a megkönnyebbülészeti körguggoldát mégis legfeljebb szórakozásból idézzük meg magyarórán.

Még egyszer: mindent lehet, csak tudatos döntés, ne belesodródás eredménye legyen. Mások kottájából játszva ugyanis törvényszerűen nehéz bármi értékelhetőt előadni. És akkor még ott a büszkeség-kevélység kettőse is, de azt majd inkább legközelebb veszem górcső alá, mert már felettébb tolakszanak Bereményi Géza gyönyörű sorai zárszó-crescendót adni:

„Na most ez hasonlat
A jelen műsornak
Nagy átfogó képe
A holdnak a fénye

Mivel most világunk
Nagy holdfényben fürdik
S mi velünk történik
Azt máshonnan küldik

Hát úgy hallgassátok
A ma esti műsort
Hogy minden dalával
A holdfénytől elforrt.”

Nyitókép: Király-Kiss Miklós

Ezt is ajánljuk a témában

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 35 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Mandiner444hu
2025. március 29. 15:28
Szivárvány szimbólumot az LMBTQIP............+ sátánista tartalommal töltötte meg
canadian-deplorable
2025. március 29. 14:45
“az LMBTQ-komjúniti” Magyarul közösség. Miért nem lehet magyarul leírni, a magyar kiejtés szerint idehányt angol szó helyett? Ez siralmas.
I_Isti
2025. március 29. 14:30
Jézus egyébként azt mondta, hogy ennek a világ korszaknak a végén olyan állapotok lesznek, mint Noé idejében az özönvíz előtt. Namost annak a korszaknak pont a legfontosabb jellemzői: a hibridáció, (amikor emberek-állatok-nem emberek) szexuálisan aberrált keveredése valósult meg), az ennek következtében fellépő értelmetlen agresszív erőszak mindennel és mindenkivel szemben, és a teljes aposztázia. Ez a fajta erőszak héberül hamász. A nemváltó műtétek meg nem férfi-nem nő hibrideket eredményeznek. Úgyhogy a szivárványosak pont arra az ítéletre készítik az emberiséget, amire a szivárvány emlékeztet. Csakhogy ez nem özönvíz lesz, hanem valami más, de hogy milliárdok halnak bele, az már biztos.
I_Isti
2025. március 29. 14:16
Tulajdonképpen akár tudatos, akár nem pont a kék szín kihagyása szimbolikusan elképesztően pontos és fontos: az ószövetségi főpap ruháján ugyanis négy szín volt (és lesz): kék, pirosbíbor, karmazsin, arany. “ Mózes II. könyve 28:6 És csinálják az efódot aranyból, kék és bíborpiros, karmazsinszínű és sodrott lenből, mestermunkával” Namost a kék, az pont Istent szimbolizálja, az sokbetűsök meg pont Istent és Isten rendjét hagyták le a mozgalmuk lényegéből és zászlajából.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!