A települések egyelőre nem védekeznek a betelepülőkkel szemben

A szakértők véleménye megoszlik abban, hogy az önazonossági törvény milyen hatással lesz az ingatlanpiacra.

Elemzés a helyi önazonosság védelméről szóló törvényről.
„Az Országgyűlés 2025 júniusában elfogadta a helyi önazonosság védelméről szóló törvényt, amely július 1-jétől új eszközöket adott az önkormányzatok kezébe a településükre való beköltözés szabályozásához. A jogszabály körül hamar fellángolt a vita, kritikusok szerint burkoltan a romák ellen irányulhat, miközben a kormányzat a helyi közösségek védelmét hangsúlyozza: Navracsics Tibor területfejlesztési miniszter határozottan visszautasította, hogy az új szabályozás célja romaellenes lenne. Elemzésünkben megvizsgáltuk, mi indokolta a törvény megszületését, milyen jogosítványokat ad az önkormányzatoknak, mennyiben tekinthető példa nélkülinek az új szabályozás – és hogy a vádak fényében valóban romaellenes-e az új önazonossági törvény.
Korábban írtunk már az új szabályozás hátteréről, a kormányzat indoklása szerint az egyes települések eltérő demográfiai folyamatai és az ezekből eredő kihívások állnak a törvény megalkotásának hátterében. Navracsics Tibor rámutatott, hogy míg a magyarországi 3178 település mintegy kétharmada népességfogyással küzd, körülbelül 300 olyan község vagy város van, ahol éppen ellenkezőleg, a hirtelen népességnövekedést a helyi lakosság »fenyegetésként« éli meg.
A fővárosi és agglomerációs lakosság vidékre áramlása több településen is súlyos terheket ró az ellátórendszerekre és a közösségi kohézióra. A törvény preambuluma is világossá teszi a célt: »A helyi közösség önazonossághoz való jogának érvényesítéséhez eszközöket kap ahhoz, hogy megvédje a helyi társadalmának életformáját, hagyományait, szokásait, rétegződését.« Ez lényegében azt jelenti, hogy a közösség – az önkormányzatán keresztül – megakadályozhatja a lakosságszám nem kívánt növekedését vagy a település nemkívánatos társadalmi irányú átalakulását, ha azt a helyi identitás védelme indokolja.
Egyes falvakban az infrastruktúra nem bír lépést tartani az ugrásszerűen gyarapodó lakossággal: »Utalnék Solymárra… több napon keresztül ivóvízhiány lépett fel, mert az ivóvíz-infrastruktúra nem bírta a megnövekedett népesség szükségleteit« – hozott példát a miniszter. Más településeken a lakosság a helyi identitás feloldódásától tartan a betelepülők nagy száma miatt. Az új törvény ezért alkotmányos szintre emeli a helyi társadalmak védelmét: az Alaptörvény friss (XV.) módosítása kimondja, hogy »a tartózkodási hely szabad megválasztásához való jog gyakorlása nem járhat Magyarország helyi közösségei önazonossághoz való alapvető jogának sérelmével.«
A törvény három fő eszközt ad az önkormányzatok kezébe a beköltözés szabályozására: elővásárlási jogot, lakcímbejelentés feltételekhez kötését, valamint betelepülési adó bevezetésének lehetőségét.
Az elővásárlási jog révén először az önkormányzat, majd a helyben élők élveznek előnyt az ingatlanvásárlásban, ami a spekuláció visszaszorítását és a helyiek lakhatási esélyeinek javítását szolgálja. A lakcímbejelentéshez előírt feltételek – például végzettség vagy infrastrukturális hozzájárulás – vitatottak lehetnek, de a törvény keretein belül, diszkriminációmentesen alkalmazhatók. A betelepülési adó célja, hogy a beköltözők anyagilag is részt vállaljanak a közösség fejlesztésében, ám a településeknek körültekintően kell megállapítaniuk annak mértékét, hogy ne akadályozzák indokolatlanul a letelepedést vagy a tulajdonjog gyakorlását.
Bár a magyar önazonossági törvény újszerűnek tűnhet, nem példa nélküli, hogy egy közösség igyekszik szabályozni a beköltözést saját érdekében. Nemzetközi szinten is találunk példákat arra, hogy a helyi lakosság védelmében korlátozzák az »idegenek« letelepedését vagy ingatlanszerzését. »Az ilyen jelenségek visszaszorítását is segítheti a szabályozás« – mondta Navracsics Tibor annak kapcsán, hogy saját választókerületében előfordult: elhunyt idősek házait külföldiek – hollandok vagy németek – vásárolták meg, akik alig tartózkodnak ott, ezért a házak üresen állnak, miközben a helyi fiatalok nem jutnak lakhatáshoz.
Ez a probléma nem csak Magyarországon ismert: Svájc például országos népszavazás nyomán korlátozta az üdülőcélú második otthonok arányát. 2016 óta törvény mondja ki, hogy egyetlen településen sem haladhatja meg a 20%-ot a »nem állandó lakhelyként használt ingatlanok« aránya. Olaszország északkeleti, autonóm tartományában, Dél-Tirolban szintén szigorú szabály védi a helyi lakosok lakhatását: a lakóingatlanok jelentős részét csak olyan vevők vásárolhatják meg, akik legalább öt éve a tartományban élnek vagy dolgoznak.
Hasonló logika mentén több országban is találunk helyi elővásárlási jogot vagy más előnyöket biztosító rendszert a belföldi lakosok javára. Például Franciaországban egy állami ügynökség (SAFER) élhet elővételi joggal a mezőgazdasági földek adásvételekor, hogy a helyi gazdálkodók érdekeit védje. Dánia EU-s felmentést kapott arra, hogy külföldiek ne vásárolhassanak szabadon nyaralóingatlant a tengerpartjain – a dán törvények a helyi közösségek tulajdonviszonyainak megőrzését szolgálják. Nagy-Britanniában pedig egyes nemzeti parkok területén előírják, hogy új lakóingatlant csak helyben dolgozók vagy lakók vásárolhatnak meg, így elkerülik, hogy a falvakat kizárólag második otthonként használják a városiak. Ezek a nemzetközi példák mind azt mutatják, hogy léteznek törvényes eszközök a mobilitás korlátozására a közösség védelmében – jóllehet a magyar önazonossági törvény ilyen átfogó formában valóban szokatlan Európában. Ugyanakkor a célkitűzése – a helyi identitás és érdekek védelme – nem ördögtől való gondolat másutt sem.
A törvény hatályba lépése óta eltelt időben több önkormányzat jelezte, hogy óvatosan, de élne a kapott jogosítványokkal.
Van, ahol már meg is alkották az első ilyen rendeleteket: Taktaharkány említett példája a végzettségi feltételről, vagy Kiskunhalas, ahol a polgármester előrevetítette, hogy a büntetett előéletűeket kizárnák a letelepedők közül. Ugyanakkor a tapasztalat azt mutatja, hogy a túlzottan szigorú vagy jogsértő próbálkozások korrekcióra szorulnak. Mezőkeresztes városa például kénytelen volt visszavonni a frissen elfogadott rendeletét, miután a megyei kormányhivatal törvényességi felülvizsgálata nem találta azt megfelelőnek.
Ez jól példázza, hogy a rendszer beépített fékekkel működik: a törvény értelmében minden helyi szabályozás bíróság előtt megtámadható, és az illetékes kormányhivatal is ellenőrzi a törvényességet.
»A törvény maga is kimondja, hogy nem lehet diszkriminatív, és az alaptörvény szellemében kell eljárni« – hangsúlyozta Navracsics Tibor. Ha egy település mégis hátrányosan különböztet meg bizonyos csoportokat (például etnikai alapon) a betelepülés feltételeivel, az jogorvoslattal orvosolható. A miniszter kiemelte: »senki nem tud konkrét példát mutatni arra, hogy a törvény következtében romákat ért volna hátrány a származásuk miatt«. Vagyis eddig nem igazolódott be, hogy az önazonossági törvény kifejezetten a roma közösséget célozná.
A helyi önazonossági törvény pozitív jövőképet vázolhat fel: eszközöket ad az önkormányzatok kezébe a gyors népességmozgások kezelésére és a közösségi érdekek védelmére.
Bár vitákat váltott ki, és többen a roma közösségek elleni fellépéstől tartanak, a jogszabály szövege kifejezetten tiltja a diszkriminációt. A valódi kérdés nem az, hogy a törvény önmagában kirekesztő-e – hanem az, hogyan alkalmazzák majd a helyi döntéshozók. Navracsics Tibor álláspontját az támasztja alá, hogy a törvény célja nem a megbélyegzés, hanem a közösségek megőrzése – a felelős jogalkalmazás pedig kulcs lehet ahhoz, hogy a szabályozás valóban a közjót szolgálja.”
Ezt is ajánljuk a témában
A szakértők véleménye megoszlik abban, hogy az önazonossági törvény milyen hatással lesz az ingatlanpiacra.
Nyitókép: MTI / Bodnár Boglárka
***