Csák János üzent a Nemzeti Színházban balesetet szenvedett színészeknek
Mindkét színészt műteni kellett a kórházba érkezésük után. Állapotuk súlyos, de nem életveszélyes.
Rendkívüli társulati ülés, igazgatói lemondás, rendőri nyomozás, lábszárcsont-törés – itt tart most a megsérült színészek ügye!
Mint ahogy arról a Mandiner is beszámolt, baleset miatt szakadt félbe a Rómeó és Júlia előadás a Nemzeti Színházban. A rövid időn belül kiérkezett mentősök Szász Júliát és Horváth Lajos Ottót kórházba szállították.
„Ezúton tájékoztatjuk nézőinket és a sajtó munkatársait, hogy a pénteki Rómeó és Júlia című előadásunk Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó balesete miatt a második felvonás alatt félbeszakadt. A rövid időn belül kiérkezett mentősök a két művészt a helyszínen szakszerű ellátásban részesítették, majd kórházba szállították. A körülményekhez képest jól vannak. Kérjük a sajtó munkatársait, hogy nyugalmuk érdekében kérdéseikkel egyelőre ne keressék őket. A baleset körülményeinek vizsgálata folyamatban van. A két kiváló színművészünknek, kollégánknak mielőbbi gyógyulást kívánunk és várjuk vissza őket a színházba. A repertoárban elkerülhetetlenül bekövetkező változásokról folyamatosan tájékoztatjuk kedves nézőinket” – fogalmazott közleményében a színház.
A Bors korábbi információi szerint a balesetet megelőzően Horváth Lajos Ottó tartotta kolléganőjét, Szász Júliát egy kis erkélyen. A színész ekkor váratlanul megszédült, mindketten átestek a korláton, majd a színpad deszkáira zuhantak négy méter magasból.
A két színészt jelenleg is a Semmelweis Egyetem traumatológiáján ápolják. Mindkét színésznek műtétre volt szüksége a kórházba szállítást követően,
s bár állapotuk súlyos, de stabil és nem életveszélyes.
„Jobban vannak a Nemzeti Színház színészei” – írta aztán megnyugtatásul hétfői közleményében a Semmelweis Egyetem.
A Bors színházi forrásokra hivatkozva egyébként arról írt: a Júliát alakító Szász Júlia szenvedett súlyosabb sérüléseket, például lábszárcsont-törést, kollégája, Horváth Lajos Ottót pedig súlyos ujjsérülésekkel látták el. Mindkettejük felépülése hónapokig tarthat.
Csák János kulturális és innovációs miniszter is üzent a Nemzeti Színház két színészének:
„Együttérzésemet küldöm, és mielőbbi gyógyulást kívánok a Nemzeti Színház balesetet szenvedett művészeinek!” – fogalmazott a miniszter.
„A Nemzeti Színházban balesetet szenvedett két színművész állapotáról tájékozódtam a Semmelweis Egyetem Traumatológiai Klinikáján, ahol Dr. Merkely Béla rektor úr és Dr. Bodzay Tamás, a Traumatológiai Klinika vezetője fogadott.
Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó állapota a szakszerű és magas színvonalú orvosi ellátásnak köszönhetően folyamatosan javul.
A Minisztérium azonnali gyorssegélyt biztosít mindkét művész számára e nehéz időszakban. Mielőbbi jobbulást és gyors felépülést kívánok Szász Júliának és Horváth Lajos Ottónak!”
Ezt is ajánljuk a témában
Mindkét színészt műteni kellett a kórházba érkezésük után. Állapotuk súlyos, de nem életveszélyes.
Vidnyánszky Attila vezérigazgató a péntek esti sajnálatos baleset hatására, elismerve vezérigazgatói felelősségét, lemondott a Nemzeti Színházban betöltött posztjáról. Döntéséről tájékoztatta Csák János kulturális és innovációs minisztert, ám Csák János egyelőre nem fogadta el a lemondást.
A Nemzeti Színház belső vizsgálatot indított a pénteki baleset körülményeinek kivizsgálására, hétfőn pedig társulati ülést tartottak. A főigazgató azzal kezdte a rendkívüli társulati ülést, hogy az orvos szavait tolmácsolta: „Adjanak hálát a Jóistennek, hogy nem történt gerinctörés, csigolyatörés vagy más maradandó sérülés”.
A társulati ülés után Blaskó Péter lapunknak elmondta: „Adjunk hálát, hogy nem történt nagyobb baj!”
„A betegségem után le kellett adnom Lőrinc barát szerepét, először Rátóti Zoli, később Szarvas Jóska vette át tőlem, most is ő játszotta, nem voltam tehát jelen a tragikus balesetnél – kezdi a péntek esti Rómeó és Júlia előadáson történtek felidézését Blaskó Péter. De én is színpadon voltam ezzel egy időben, a Peer Gynt variációkat játszottam a Gobbi teremben, így csak az előadásom utána tudtam meg, mi is történt. Addigra a mentő már elvitte Horváth Lajos Ottót és Szász Julit, s azóta már tudjuk, hogy túl vannak a műtéteken. Az egész színházat sokkolta, ami történt” – fogalmazott a Kossuth-díjas színész
Vidnyánszky Attila lemondásáról kifejtette: lelkiismeretes, gerinces dolog, de várni kell, amíg ez a sokk-állapot csitul.
Szűcs Nelli is megszólalt a balesetről. „A színház egy veszélyes üzem, soha nem tudjuk, mikor hol leselkedik ránk a baj, független attól, hogy ki vezeti a színházat. Mert az ördög nem alszik, nem vagyunk bebiztosítva, az élet sem egy biztonságos játék” – fogalmazott a színésznő.
Mint mondta: Az egész színház ott áll a megsérült színészek, Szász Juli és Horváth Lajos Ottó mellett, felajánlottuk segítségünket, s a társulat ugyanúgy kiáll az igazgató, Vidnyánszky Attila mellett is.
Ezt is ajánljuk a témában
A hétfői társulati gyűlésen jelentette be távozását, az ok a pénteki baleset.
A Nemzeti Színház közölte, hogy a baleset körülményeinek vizsgálata folyamatban van.
Foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés gyanújával, a sajtóban megjelent hírek alapján – a körülmények tisztázása érdekében – hivatalból nyomozást rendelt el a Nemzeti Színháznál történt baleset ügyében a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK). Az eljárás feladata annak tisztázása, hogy a történtekért terhel-e valakit büntetőjogi felelősség. Az ügyben információink szerint egyébként Tényi István is feljelentést tett.
Az esettel kapcsolatban az RTL megkereste Mihályi Győzőt, a Színházi Dolgozók Szakszervezetének elnökét, aki elmondta, a baleset után a színháznak kötelessége kivizsgálni, hogy ki a felelős a történtekért. Elmondta:
a színház kártérítési felelősséggel tartozik a színészeknek, amennyiben vétettek valamit a biztonsági előírásokkal szemben.
Fellegi Nándor ügyvéd, a Maráczi, Fellegi és Társai Ügyvédi Iroda partnere az Index megkeresésére kifejtette: a színháznak kötelessége megtéríteni a károkat a színészek felé, de hogy pontosan milyen költségei lesznek az intézménynek, és jár-e szabadságvesztéssel, az a baleset körülményeitől függ.
Az ügyvéd szerint először is fontos kérdés, hogy a színészek munkaviszonyban álltak, vagy megbízásos szerződéssel dolgoztak a színháznak. Fellegi szerint az intézmény köteles megtéríteni nemcsak az egészségügyi ellátást, de az egyéb károkat is, mint például a jövedelem, amitől a sérüléseik miatt elesnek. Hozzátette: a kár pontos összegének meghatározásához azt is tudni kell, mekkora felelősségük volt a munkavállalóknak a balesetben.
„A sajtóban megjelent források alapján a színészek a korábbiakban is jelezték, hogy a díszlet balesetveszélyes. Ezt a körülményt egy esetleges hatósági vagy bírósági eljárásban ugyancsak nem lehet figyelmen kívül hagyni a felelősség értékelésénél” – írta a portál.
Ezt is ajánljuk a témában
Felmerült a felelősség kérdése.
Demeter Szilárd, a Petőfi Irodalmi Múzeum igazgatója bízik benne, hogy Csák János miniszter nem fogadja el a lemondást. „Felelős vezetőként ez olyan gesztus volt, ami ritka a mai világban – az, hogy vállalja a felelősséget. Ugyanakkor remélem, hogy a miniszter úr nem fogadja el a felajánlott lemondást, mert Vidnyánszky Attila kiváló vezetője a Nemzeti Színháznak, és a nemzeti színi életnek” – fogalmazott.
Káel Csaba mozgóképipar fejlesztéséért felelős kormánybiztos, a Nemzeti Filmintézet (NFI) vezetője és a Müpa vezérigazgatója szintén kiállt Vidnyánszky Attila mellett. Az Origónak elmondta: „A színház rendkívül veszélyes üzem, még a legnagyobb körültekintéssel is előfordulhatnak szomorú balesetek. Ezúton is szeretnék jobbulást és gyors felépülést kívánni Szász Júliának és Horváth Lajos Ottónak! Vidnyánszky Attila lemondását emberi, tisztességes gesztusnak tartom, de ebben a nehéz helyzeteben éppen most van szükség olyan vezetőre, mint Vidnyánszky Attila.
Remélem, hogy a döntőhozók is így fogják gondolni, és nem fogadják el Vidnyánszky Attila lemondását.”
Ókovács Szilveszter, az Operaház igazgatója a következő szavakat intézte a Nemzeti Színház lemondott főigazgatójához: „Attila, maradj! A traumán átvezetni a társulatot is Te vagy hivatott. Az OPERA kiáll a Nemzeti mellett. Szükség van rá – és Rád!”
Kapcsolódó vélemény
Fekete Péter, a Nemzeti Cirkuszművészeti Központ főigazgatója, korábbi kultúráért felelős államtitkár nyílt levelet intézett Vidnyánszky Attilához. „Harmincöt éve gyakorló előadóművész, rendező, színház- és cirkuszigazgató vagyok. Behatóan ismerem a színházi üzem minden apró részletét. Tisztában vagyok azzal, hogy ez veszélyes műfaj – legjobb tudásunk, legszigorúbb odafigyelésünk mellett is előfordulnak balesetek” – fogalmazott.
Majd így folytatta: „Kedves Attila, immár húsz éve ismerlek Téged. Munkásságod minden részletét nyomon követtem, ott ültem melletted rendezéseid során: tudom, láttam, miként dolgozol, hogyan bánsz az emberekkel – színészekkel, művésztársakkal, alkotókkal, műszakos kollégákkal. Tudom, láttam, hogy a jogszabályok betartásában és betartatásában, a művészek védelmében, a műszaki ügyek rendben tartásában megrendíthetetlenül élen jársz. Mindig csodáltalak ezért, s tanultam Tőled a jogszabály-követés fontosságát, valamint a zéró toleranciát etikai, erkölcsi, szakmai, biztonsági kérdésekben.”
Baleset történt! Megszakad a szívünk – a Tiéd leginkább – hiszen színészeid, mint családtagok élnek a lelkedben. Gigantikus teher zuhant Rád.
–tette hozzá az intézményvezető, aki elárulta, hogy levelének célja, hogy legalább részben próbálja meg levenni Vidnyánszky Attiláról a terhet, s megpróbáljon támaszt nyújtani – „átvállalni valamennyit e mázsás lelki és szakmai súlyból”.
„Mindig úriember voltál, sosem a megalkuvást, a felelősség megkerülését választottad. Egy úriember ilyen helyzetben benyújtja lemondását. Példaértékű döntés. Most mégis arra kérlek, vizsgáld felül elhatározásodat. Csák János Miniszter Urat pedig arra fogom kérni, ne fogadja el lemondásodat! Szükségünk van Rád! A társulatnak, a színháznak, a hamarosan felépülő színészeknek és a magyar valamint a nemzetközi színházi világ egészének” – zárta sorait.
Alföldi Róbert, a Nemzeti korábbi igazgatója is megszólalt, mérsékelt hangnemet ütve meg.
Mint fogalmazott, „nem az a fontos most, hogy ki mikor mondott le, – nota bene felénk az elég ritka, hogy valaki valóban felelősséget vállal –, nem az a fontos, hogy ki fogadta el, vagy sem,
nem a szimpátiák vagy egyebek a fontosak a Nemzeti Színházban történt szörnyű balesettel kapcsolatban”.
A Nemzeti Színház egykori direktora ezután azzal folytatta: „Egyetlen dolog fontos! Hogy a két kollégánk minél hamarabb és teljesen gyógyuljon és épüljön fel! És amíg ez megtörténik, addig minden segítséget – anyagit is! – megkapjanak. Az egész szakma veletek van. Kedves Kollégák, sok erőt és mielőbbi teljes gyógyulást!”
Ezt is ajánljuk a témában
A színész-rendező mielőbbi felépülést kívánt a Nemzeti Színház balesetet szenvedett művészeinek.
Nyitókép: Nemzeti Színház közösségi oldala
Kapcsolódó vélemény
Színházteremtő egyéniség, akinek munkássága és lemondása is egyedülálló.