Kiderült: Magyarország vasútfejlesztése stratégiai nagyhatalmi projekt – Románia csak kapkod

2025. december 13. 16:00

Egy román vasúti portál szerint Magyarország integrált vasútfejlesztési stratégiája évekkel előzi meg Romániát – és a különbség rohamosan nő.

2025. december 13. 16:00
null

Romániában egyre gyakrabban tűnik fel a közbeszédben a „bezzeg Magyarország” kifejezés, különösen a vasútfejlesztések kapcsán. 

A bukaresti Club Feroviar szakportál friss elemzése ugyanis arra jutott: 

Miközben Ön ezt olvassa, valaki máshol már kattintott erre:

Na, végre: feltették az eddigi legfontosabb kérdést a Szőlő utcai botrányban

Na, végre: feltették az eddigi legfontosabb kérdést a Szőlő utcai botrányban
Tovább a cikkhezchevron

miközben Magyarország egységes stratégia mentén, integrált projektekkel és kiszámítható ütemterv alapján fejleszti vasúti hálózatait, Románia továbbra is széttöredezett, kaotikus beruházásokat végez, újra és újra kiírt pályázatokkal, elhúzódó határidőkkel és minimális előrehaladással.

 A cikk szerint a magyar fejlesztések hosszú távú gazdasági és geopolitikai koncepcióba illeszkednek, míg Romániában a rendszer inkább eseti jellegű.

A portál Lázár János miniszter bejelentése alapján kiemeli: 

Magyarországon a következő időszakban 1000 kilométer vasútvonal felújítása indulhat el, miközben 2010 óta már 1800 kilométer újult meg, 2091 milliárd forint értékben. 

A vasút menetrendszerűsége 80 százalék körülire javult, a közösségi közlekedés utasszáma két év alatt megduplázódott, és az ország egyre nagyobb hangsúlyt fektet az integrált közlekedésfejlesztésre – például a Liszt Ferenc repülőtér körüli 2,5 milliárd eurós, vasúti–repülőtéri–közúti projektcsomagra. 

A román elemzők szerint Budapest stratégiai előnyként tekint arra, ha a nemzetközi összeköttetések rajta keresztül vezetnek, és a vasutat a nemzeti gazdaságpolitika kulcselemeként kezeli.

Ezzel szemben Románia eredményei szerények: hat év alatt mindössze 291 kilométer vasútvonalat modernizáltak, ráadásul sok esetben részleges átadásokkal és hosszú csúszásokkal. 2019-ben 166 kilométert adtak át, 2023-ban viszont nullát. 2024-ben 77 kilométer készült el. A portál szerint ez a teljesítmény a magyar évi 100–120 kilométeres átlaghoz képest is messze elmarad, nemhogy a román szakértők által túlzónak tartott 200–300 kilométeres becsléstől.

A román közlekedési miniszter ugyanakkor hangsúlyozta, hogy zajlanak fejlesztések: több mint 10 milliárd eurónyi uniós forrást vontak be, újranyitották a Bukarest–Giurgiu vonalat, folyamatban van több mint 1000 kilométer modernizálása, és 200 új elektromos vonat érkezik. 

Ám a román szakportál szerint a struktúra továbbra is gyenge, a késések rendszerszintűek, és ha a jelenlegi trend folytatódik, a vasúti összeköttetések és versenyképesség terén a szakadék Magyarország és Románia között drámai mértékben tovább fog nőni.

Ezt is ajánljuk a témában

Nyitókép: DANIEL MIHAILESCU / AFP

Összesen 13 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
rugbista
2025. december 13. 16:58
Mit szólnának a románok a lengyel tervekhez?
Válasz erre
0
0
Málaga21
2025. december 13. 16:53
Tuggyuk, fociban is minket irigyelnek. Csak ők pótselejtezőt játszanak, mi meg nem. Muszáj milyen idióta címeket adni?
Válasz erre
0
0
akitiosz
2025. december 13. 16:37
A kétszer annyira üres vonat is üres. Ha már amúgy is van vasút meg menetrend, akkor megy pár vonat, bár szükség és igény az nincsen rájuk. A hatalom mesterséges terrorral próbálja meg a vasútra terelni az utasokat a buszközlekedés megszüntetésével, de így sem sikerül neki.
Válasz erre
0
1
massivement5
2025. december 13. 16:34
Nagyhatalmi projekt? Melyik nagyhatalom? Magyarország nem nagyhatalom, a jövőben meg pláne nem lesz az, ismert okok miatt. A Budapest-Belgrád vasút okán akár még csak középhatalmat is haluzni a frusztrált sérült magyarok előtt, minimum a téveszme kategória. Egyedül ezt sikerült véghezvinni, azt is idegen állami parancsuralmi érdekek (a kínai kommunista párt érdekei) mentén, hitelre és bukdácsolva.
Válasz erre
0
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!