Egyre több a stresszes sofőr az utakon – utánajártunk, miért

2025. december 18. 14:57

A hazai közlekedés mindennapos feszültségforrás. Számba vettük, miért lehetnek olykor kiemelten idegesek a magyar autósok.

2025. december 18. 14:57
A stresszes sofőr mindennapos szereplője a budapesti és országos közlekedésnek.
Juhász Tamás

A magyar sofőrök nagyobb városokban közlekedő tagjai napi szinten tapasztalják meg az autóvezetés árnyoldalait. Az agresszív vezetés, a sűrű forgalom és az állandó dugók együttesen alakítják ki azt a közeget, amelyben az indulatos közlekedés a mindennapok része lett. A tolerancia hiánya, a szabálykövetés lazulása és a folyamatos időnyomás miatt számtalan stresszes sofőr közlekedik a magyar városokban és utakon nap mint nap.

A stresszes sofőr mindennapos szereplője a budapesti és országos közlekedésnek.
A stresszes sofőr mindennapos szereplője a budapesti és országos közlekedésnek.

Budapesti közlekedés 2025-ben: dugók, konfliktusok és számtalan stresszes sofőr

A budapesti közlekedés a szakértők szerint különösen túlterhelt. Az ember gyakran úgy érzi, hogy a parkolási káosz, a kiszámíthatatlan útlezárások és a közlekedési dugók szinte állandóak. Mindez komoly stresszt okoz az autósoknak, akik így gyakran válnak agresszív sofőrökké – akár észrevétlenül is.

Miközben Ön ezt olvassa, valaki máshol már kattintott erre:

Von der Leyennek ez nagyon fájhat: mintha Orbán írta volna az amerikai mestertervet

Von der Leyennek ez nagyon fájhat: mintha Orbán írta volna az amerikai mestertervet
Tovább a cikkhezchevron

A közúti közlekedés rendje viszont csak akkor működik, ha a KRESZ-szabályokat mindenki betartja. Magyarországon azonban a statisztikák és a mindennapi tapasztalatok is azt mutatják, hogy ez egyre kevésbé jellemző.

A gyorshajtás, az indokolatlan sávváltás, a lendületből való tolatás vagy a KRESZ tolatás szabályainak figyelmen kívül hagyása mind hozzájárul ahhoz, hogy egyre több a feszültség a forgalomban.

A parkolás területén is megmutatkoznak a konfliktusok. A KRESZ-szabályok parkolás esetén sokszor csak elméletben élnek, a gyakorlatban pedig megszegik őket: járdára állás, kapubeállók eltorlaszolása, várakozási tilalmak figyelmen kívül hagyása.

A fővárosi autósok gyakran érzik úgy, hogy minden nap harc a közlekedéssel.

Ritkábban esik szó azonban a közúti közlekedés előnyeiről:

az autó nyújtotta mobilitás, rugalmasság és gyorsaság számos feladathoz elengedhetetlen, és a családok számára is gyakran pótolhatatlan.

Több tényező is hozzájárulhat a sofőrök ingerültségéhez

A közlekedési feszültség is fokozatosan épül fel, és gyakran egyszerre több tényező kombinációja állhat a háttérben.

  • Túlzsúfolt utak – A magas forgalom fizikailag és mentálisan is leterheli a vezetőket.
  • Időnyomás – A legtöbb autós rohan, ami növeli az agresszív vezetés esélyét.
  • Toleranciahiány – Egy apró hiba is konfliktust válthat ki.
  • Szabályszegés – Ha mások megszegik a KRESZ-t, az azonnal stresszreakciót vált ki.
  • Kiszámíthatatlan tömegközlekedés – Sokan kényszerből ülnek autóba.
  • Infrastruktúra-problémák – A szűk utak, rossz jelzőlámpa-hangolás, hiányos parkolási lehetőségek mind növelik a frusztrációt.

Mindezek miatt az autósok sokszor fáradtak, ingerültek és türelmetlenek, ám a stresszes vezetés hosszú távon nemcsak intellektuális megterhelés, hanem valós veszély. A fokozott feszültség ugyanis növeli a reakcióidőt, rontja a döntéshozatalt és növeli a balesetek számát. A magyar közúti közlekedésben egyre több kisebb és nagyobb ütközés történik.

Mit lehet tenni? A közlekedési kultúra fejlesztése nélkül nincs megoldás

Egyre több szakember hangsúlyozza, hogy a helyzet nem fog magától javulni. A közlekedési kultúra fejlesztése elengedhetetlen. Ennek pedig több eleme is van. Ezek közül a legfontosabbak talán:

  1. a tudatos vezetői oktatás,
  2. infrastruktúra-fejlesztések,
  3. gyorsabb és stabilabb tömegközlekedés,
  4. a KRESZ-szabályok hangsúlyosabb betartatása.

A jelenséget továbbá csak egy komplex szemléletváltás oldhatja fel.

Ön szerint javult vagy romlott a közlekedési helyzet az elmúlt években Budapesten? Írja meg kommentben!

 

Összesen 8 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Burg_kastL71-C
2025. december 18. 16:04 Szerkesztve
Azóta nagyobb valóban a feszültség az utakon, mióta főleg itt Budapesten, tobzódnak az autósüldözők a megállás nélküli forgalom átszervezéssel, akadályozással, pollertelepítéssel. Mindent megtesznek akár önkormányzati vezetőkként, -- mint pl. akinek nincs jogsijuk -- hogy mesterségesen gátakat vessenek az autósforgalomban. Tulajdonképpen két legyet ütnek egy csapásra, mert kielégítik a beteg fogyatékos vágyaikat és azoknak a szavazatait is megszerzik egyben, akik képtelenek autót venni, vagy vezetni. Azokét, akik mint pl. külföldön kifekszenek, kiülnek keresztben az autóforgalom elé, puszta irígy rosszindulatból. Sugárzik belőlük a legalantasabb házmestervirtus. Alig várom, hogy ki legyenek szórva az önkormányzatból. Tiszta vérbeli Kommün, ... - ütök rajtad burzsuj, mert autód van. Mondom ezt kerek 50 év vezetés gyakorlati tapasztalatából.
Válasz erre
0
0
hakapeszim
2025. december 18. 16:00
"patópálhakapeszim 2025. december 18. 15:48" Én nem látok különösebb veszélyt az utakon. Régen nem volt menetrögzítő kamera, Facebook meg Budapesti Autósok. Ezek teszik magasra a stressz - szintet. Nekem pl. a hulladék, katasztrofális Németországban megy fel egy kicsit a pumpa, holott papíron az autózás Mekkája. A valóságban az egyik dugóból a másikba vergődik az ember, mert az minden, csak nem közlekedés.
Válasz erre
0
0
OrangeOrder
2025. december 18. 15:48
Mondjuk menjetek át az Árpád hídon Buda felé csúcsforgalomban :))
Válasz erre
0
0
patópál
2025. december 18. 15:46
Nulladik pontként odatenném, hogy Gelgő meg a többi sötétzöld balfasz ne szopassa az autósokat senki által nem használt kerékpársávokkal, hídlezárással, meg a többi ideológiai baromsággal.
Válasz erre
1
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!