Szakértők mondták ki: a budapesti utak megteltek, nincs is elég belőlük és még fejletlen is az úthálózat

2025. szeptember 19. 12:55

Budapest közlekedésének számos problémája van, a megoldás pedig sokszor nem pénz, hanem akarat kérdése.

2025. szeptember 19. 12:55
null
Bokor Gábor
Bokor Gábor

Csütörtök este a Bálnában található Bunker Hadtörténeti Kávézóban beszélték át a hazai közlekedés szakértői, hogy mi a legnagyobb baj a főváros közlekedésével, Budapest valóban a dugók fővárosa-e? Kőrösi Koppány, BP Műhely alapítója, a szervezet kutatási és elemzési igazgatója, Almássy Kornél egyetemi docens, a BP Műhely kutatási és elemzési vezetője, Nyiri Szabolcs, a Magyar Út és Vasútügyi Társaság elnöke és Somodi László, a Mahart Passnave ügyvezető igazgatója arra is kereste a választ, melyek a legfontosabb budapesti közúti és közösségi közlekedési fejlesztések, amiket a következő tíz évben mindenképpen meg kellene valósítani.

A budapesti dugók a mindennapok részei. Fotó: MTI/Mónus Márton

Kőrösi Koppány szerint ki kell mondani, hogy a budapesti utak tele vannak, nincs is elég belőlük, fejletlen az úthálózat és szavai szerint a legkisebb körút, a kiskörút sem épült meg teljesen. Almássy Kornél nem kertelt, elárulta, hogy a főváros úthálózatának fejlettsége nem tudta elérni azt a szintet, amit az 1980-as években terveztek neki. Meg kellene már lennie a Galvani hídnak, az albertfalvai hídnak és az aquincumi hídnak is meg kellett volna már épülnie. 

Ezek nagyon súlyosan hiányoznak Budapest közlekedéséből”

– jelentette ki a Műegyetem docense, aki szerint folyamatosan növekszik a gépjárműszám Budapesten, ami még mindig nem érte el a csúcsot. A szakember szerint nem egyszerű az embereket leszoktatni az autóról, ehhez fejlesztésekre van leginkább szükség. Egyszerre kell álláspontja alapján fejleszteni a kerékpársávokat, a buszsávprojektet úgy, hogy közben az autósok érdeke ne sérüljön, utóbbira nem figyelnek Budapesten, eljutottunk arra a pontra, hogy sérülnek az autós társadalom érdekei. 

Szükség van a kerékpáros fejlesztésekre, de nem szabad ignorálni az autósokat érintő kérdések megoldását”

– jegyezte meg az egyetemi docens, aki szerint a legélhetőbb akkor lenne a város, ha mindegyik szegmens szimbiózisban fejlődne és nem sérülnének az érdekek. 

Arra a kérdésre, Budapest a dugók városa-e, a szakértő elárulta, ez így nem állja meg a helyét, mert a főváros közlekedése, amennyiben nincs zavar a rendszerben, akkor el tud döcögni, de a legkisebb zavar esetén egy pillanat alatt össze tud omlani a rendszer, amit a nyáron tapasztalhattunk többször is. 

Nyíri Szabolcs szerint sok, közlekedést érintő döntés politikai alapon történik, nem szakmai szempontok alapján. A Magyar Út és Vasútügyi Társaság elnöke szerint hiányoznak Budapestről az úthálózati elemek, kellenek szerinte is a plusz hidak, 

az autósok felesleges kilométereket tesznek meg, ami által a környezeti teher emelkedik. 

Somodi László arról beszélt, hogy a közlekedés terén nincsenek objektív igazságok, Budapest esetében a mobilitás fontos kérdés, a gépkocsival utazók között nagyobb a munkába járók száma, ezzel számolni kell. Úgy szólt, ha egy város gazdaságilag erős, azzal jár együtt az igény a jó közlekedésre. 

A közutak ma nem tudják – sem a sugaras, sem a körgyűrűs hálózat  –  a közlekedési igényeket kielégíteni. Kell a közösségi közlekedés fejlesztése, de az úthálózat fejlesztése is”

– jegyezte meg. 

Almássy Kornél ráadásul kiemelte, nem kellenek nagy volumenű fejlesztések, kis befektetéssel is lehet komoly eredményt elérni. Példának okáért említette a Lajos utcát, ahol nem azért van dugó, mert extrán sokan akarnának az Árpád fejedelem út felé menni, hanem mert sokan a Szépvölgyi útra kanyarodnának fel, azonban csak egy kanyarodó sáv van, ami nem elég.

Kettő kéne, csak rossz helyen van a MOL Bubi állomás. Ez tipikusan olyan példa, ami javítaná az autósok közérzetét”

– emelte ki.

A Budapest Műhely alapítója felelevenítette, hogy a statisztikák szerint rövidülnek Budapesten a gyalogosan megtett kilométerek, ezzel egy időben pedig hosszabbodnak az autós utazások. Kőrösi Koppány beszámolt arról is, hogy Bécsben már kevesebb az autó, mint Budapesten. Almássy Kornél ezzel kapcsolatban kijelentette, ami az érdekes, hogy 2021-hez képest a tavalyi évben visszaesést mutat a tömegközlekedést használók száma.

A szakértő szerint rossz irány, hogy egyre kevesebben használják a tömegközlekedést, a megoldás pedig itt sem elsősorban pénzkérdés. Járatok sűrítésével és az első ajtós felszállás megszüntetésével már sokkal vonzóbbá lehetne tenni a közösségi közlekedést a budapestiek vagy az agglomerációból érkezők számára. A BME docense szerint

azt pedig egyszerűen nem teheti meg Budapest, hogy ne fejlessze a metróközlekedést, tíz éve, a 4-es metró átadása óta nem történik semmi, Budapestnek pedig égető szüksége van egy új metróra, hiszen a kötött pályás közlekedés tudja a legjobb alternatívát nyújtani az autóval szemben.

Somodi László, a Mahart Passnave ügyvezető igazgatója elárulta, mostanra sokat változott a technológia, a ma Budapest útjait koptató autók és buszok már nem szennyezik annyira a környezetet, mint 25 évvel ezelőtt, megjelentek az elektromos autók is, így nincs értelme ilyen szinten üldözni az autósokat. A szakemberek szerint ha a 3-as metrót meg lehetne hosszabbítani Káposztásmegyerig, akkor az egy remek alternatíva lenne az onnan nap, mint nap ingázó autósok ezreinek, hiszen a metró fixen jár, nincs dugó és máris az emberek azt választanák, minthogy a Váci úton araszoljanak. 

Nyitókép: Mónus Márton/MTI


 

Összesen 19 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
elbert-0
2025. szeptember 19. 22:43
Tényleg nincs dinamikája, de ennek jórészt az is az oka, hogy az összes álmatag bamba idióta jogosítványt kap. Oszt nem ám közlekedik hanem -jááj de ari -bekuckózik az autóba meg minden lófasz kütyüvel körbeveszi magát.
Válasz erre
0
0
nempolitizalok-0
2025. szeptember 19. 20:13
Egy biztos, a bringások többsége a körúton a járdán és nem a bringasávban megy, Ráadásul a rolleresek is.
Válasz erre
0
0
Janika50
2025. szeptember 19. 18:03
Budapesti közlekedés? Aki naponta tapasztalja a "gyönyöreit" nehezen tud indulat nélkül beszélni, gondolkodni róla. Mi a hiba? Számtalan oka van. Véleményem szerint a legnagyyobb gond, hogy nincs dinamikája. Állunk, megyünk, mégtöbbet állunk ,még kevesebbet megyünk. Máshol is van tumultus, azért a közlekedők álltalában mozgásban vannak. Itt nem. Egy két vélemény egy alulképzettől. A jezőlámpás kereszteződésekben a túl hosszú tilos időszak. Csak nem szándékossan? A gyakori forgalomirány váltás, a lehetetlen buszsávok!!!, a kijelőlt gyalogátkelőhely tömkeleg. Tudom, sokan még keveslik. A forgalom szervezők -ha van egyáltalán ilyen alakulat- vagy utasittásokat hajtanak végre, vagy más pályát kéne keresnijük. A szánalmas útburkolat minőség. Szégyen, a bombák szaggatta Kievben külömb utak vannak mint itt. Tudom, a pénz. Azomban a sorrend hibázik. Itt első a paraziták léje a többi nem érdekes. Ezeknek nem bér jár, nekik kéne fizetni, hogy pusztitthatnak.
Válasz erre
1
0
tonton
2025. szeptember 19. 17:05
A 3-as metrót Dunakesziig kellene meghosszabbítani, és bekötni a Járműjavítóba. Valamint kisméretű járműtárolót kiépíteni, hogy csúcsforgalomra mindkét végéről lehessen sűríteni, mert már most is fölösleges utaskilométereket mozgatnak.
Válasz erre
0
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!