A CEU szociológusa a romák problémáiról: A fehér felsőbbrendűség értéke mindent áthat

2021. április 29. 13:44
Kende Ágnes szerint a romák korai iskolaelhagyása és az alacsony iskolai végzettsége mögött valójában intézményes rasszizmus áll.

Hosszú interjút adott a Szabad Európának Kende Ágnes szociológus, aki még most végzi doktori tanulmányait az ELTE-n. A beszélgetés apropója a CEU Közpolitikai Tanulmányok Központjának öt kelet-európai ország roma oktatását vizsgáló kutatása volt.

Kende szerint nem csak az iskola az oka a romák rossz helyzetének, „de az iskola lehetne sokkal kiegyenlítőbb”.

„Nem lehet önmagában az oktatást felelőssé tenni, hanem a foglalkoztatáson, a lakhatáson át a regionális különbségekig, számtalan módszerrel kellene az egész problémát kezelni. Akkor az iskolának is könnyebb dolga lenne” – mondta. Hozzátette, hogy a kutatás szerint Magyarországé az egyik legszelektívebb oktatás, ebben Szlovákiához konvergálunk.

„Romániában és Szerbiában a szelekciós mutató nem olyan tragikus, mint a szlovák vagy a magyar, de azoknak az oktatási rendszereknek a teljesítőképessége, a PISA-teljesítménye sokkal alacsonyabb. Rosszabbul teljesítenek, de a rendszeren belül kisebb a szelekció, a különbség” – tért ki a szomszédos országokra.

Később az is kiderült, hogy

a fenti négy országban a romák lakossági aránya 6-9 százalék, míg az ötödikként vizsgált Lengyelországban alig élnek romák.

„Szerbiában még mindig jellemző a speciális iskolákba, osztályokba irányítás. Romániában ezek kevésbé jellemzőek. Ott találtam egyébként a legkevesebb gyerekjogilag, emberjogilag sértő jelenséget. Szlovákiára is nagyon jellemző még mindig a speciális iskolákba pakolás. Magyarországon ez kicsit alábbhagyott, szerintem a szerepét most átvették az egyházi iskolák” – mondja Kende.

Az interjú második felében szóba került az integrált oktatás és a szegregáció témaköre, magyarországi fókusszal.

„Az integrált oktatás nem rontja le azoknak a gyerekeknek az eredményeit, akikhez bármilyen szempontból nehezebb helyzetben lévő gyerekeket beintegrálnak. Ez lehet egy fogyatékos gyerek is. Tudjuk, hogy egy 20-25 fős osztály 2-3-at bír el megfelelő asszisztencia mellett, ha a pedagógust segíti más is. Viszont annak a gyereknek, aki hátránnyal indult, elképesztően jót tesz az a fajta szociális közeg, amelyben másfajta gyerekekkel is találkozik” – véli a szociológus.

Szerinte ez felnőttkorban is segíti mind a romákat, mind a többségi társadalom tagjait, mert ismerős lesz a helyzet.

Ahogyan az orvosok bánnak a cigány betegekkel, ahogyan az ügyvédek lekezelőek velük: mindenki paternalista a romákkal. Pont azért, mert idegen, értelmezhetetlen jelenség számukra, és soha nem látták őket más helyzetben” – mondja Kende Ágnes.

A tanulmány legkeményebb állítása, hogy a korai iskolaelhagyás, az alacsony iskolai végzettség, a speciális iskola mögött valójában intézményes rasszizmus áll. Mikor erre az interjúban rákérdeznek, Kende kifejti, hogy a köznapi nyelvben az előítéletességet személyes dologként szokás értelmezni, mintha ez egy emberi tulajdonság lenne, amiből aztán összeáll az emberek sokasága, akik előítéletesek vagy nem előítéletesek.

Az intézményi rasszizmus elmélete szerint azonban „arról van szó, hogy ez a fajta előítéletes gondolkodás,

ez a fajta normakövetés, a fehér felsőbbrendűség értéke mindent áthat”.

„Magyarul kicsit hülyén hangzik a white supremacy, mert a fehéret nem szoktuk ilyen értelemben magunkra vonatkoztatni, mégis ez áll legközelebb ahhoz, hogy meg lehessen érteni. Van egy ilyen normánk, amit kikezdhetetlennek érzünk, és minden intézmény ahhoz alkalmazkodik, úgy épül fel, hogy aki nem így viselkedik, azt valamilyen módon elítéli, megkülönbözteti. A média nyelvezetétől kezdve odáig, hogy felveszik-e azt az embert dolgozni, ha roma. Minden társadalmi intézményt áthat ez a fajta romaellenesség” – magyarázza a szociológus, aki szerint az intézményi rasszizmus lényege, hogy „egy csomó öntudatlan dolog történik. Amikor intézményi szinten kialakul a szabad iskolaválasztás, a szülő nem feltétlenül azért dönt úgy, hogy elviszi a gyerekét egy másik iskolába, mert rasszista, hanem mert ott sokkal jobb a tanító néni. De mi, akik vizsgáljuk ezeket, már tudjuk, hogy nem véletlenül jobb ott a tanító néni, ugyanis a szabad iskolaválasztás egy kvázi piaci rendszert alakít ki, ahol a jobb iskola jobb környéke fel tudja venni a jobb tanárt, mert az szívesebben jelentkezik oda. És előbb-utóbb ott marad a rosszabb tanárral bíró lepukkant iskola”.

„Az intézményi rasszizmus szerint nem az egyes tanárok, az egyes szülők rasszizmusa okozza azt, hogy a cigányok el lesznek különítve, hanem egy egész intézményhálózat teszi lehetővé” – tette hozzá Kende.

Kapcsolódó cikkeink:
Cigányok, többségiek és „rendszerszintű rasszizmus” – beszéljünk a valóságról!
A szegregált budai szociológus, az integrációs fogócska és a középosztály elüldözése
Kritikai fajelmélet és más kamutudományok: a marxizmus betámadja Amerikát
Cinikus elméletek: a szélsőbalos akadémiai paranoia és az újbalos aktivizmus látlelete
A strukturális rasszizmus nyomában: mítosz vagy valóság?

 

Címlapkép: YouTube / Láthatatlan Tanoda - Rosa Parks Alapítvány / Miért nehezebb a roma gyerekek élete? (Systemic racism against the Roma in Hungary)

Összesen 275 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Pontosan. Hülye vagy hazudik. Nem tudom melyik a jobb.
Az integrált oktatás SÚLYOSAN LERONTJA azoknak a gyerekeknek az eredményeit, akikhez bármilyen szempontból nehezebb helyzetben lévő gyerekeket beintegrálnak.
Ez a valóság.
Látom minden nap.

Ez is csak importálni akarja az Usában zajló fehérellenes tébolyt.

eloszor letrehoznak egy semmilyen tudomanyos meressel ala nem tamasztott axiomat miszerint minden faj, fajta, rassz, stb ugyanolyan intelligens, ugyanolyan kepessegekkel bir stb.

aztan mikor a tenyek sorra cafoljak ezt az elmeletet, nem az axiomajukat igazitjak ki, hanem a teves axiomahoz tovabbra is mereven ragaszkodva levezetik belole hogy azert a feherek eredmenyei a legjobbak mert a vilag rasszista...

nem, kedves liberalisok, a feherek azert jarnak elobbre mert felsobbrenduek, ilyen egyszeru.
nyilvan nem MINDEN feher okosabb BARMELYIK feketenel, nem ezt mondom.
de atlagban a feherek intelligensebbek, ez ilyen egyszeru.
mert az o oseik lehetosegeket lattak a nehezsegekben, boldogultak nehezebb korulmenyek kozott, hidegebb tajakon stb, mig a feketek osei azok voltak akik erre lustak voltak, inkabb maradtak a fak alatt varva a hullo gyumolcsot.

"A bolsevik pitsának, aki ideszarta ezt az írást kívánom, ha lesz gyerek csak ilyen osztályba járassa."

Nem véletlenül idézték itt egy korábbi interjújából:

"
"Mi Budán, egy jó kerületben lakunk, hiába jártak a gyerekeim állami iskolába, teljesen nyilvánvaló volt, hogy nem lesz cigány osztálytársuk. Ezt elfogadtam a valóság részeként, és nem vittem át őket csak azért egy másik iskolába, hogy megtapasztalják, milyen az, amikor vegyes az osztály összetétele.

Ő nem a nyóckerbe vagy Csenyétére költözik, hanem spontán szegregálja magát egy budai elitkerületbe, amit kegyesen "elfogad a valóság részeként", majd a madárcsicsergős erkélyére kiülve felcsapja a MacBookját, és eligazítja a borsodi pedagógusokat, hogy merre az arra.
"

Elképesztően hazug képmutató banda ez. Azt már meg sem említem, hogy amiket ír, azt természetesen semmiféle komolyan vehető kutatással nem támasztja alá.

Az föl sem merült a néniben, hogy a szabad iskolaválasztás az azzal függ össze, hogy a gyereknevelés elsődlegesen a szülők felelőssége?

Pár napja a cigányok szegénysége volt terítéken, amire olyan kommentet írtam ami ide is jó:
"A szegénység okai még rendszerváltás előtti időkből származnak. "
Szerintem picit még előbbről- úgy ezerkétszáz éve, mikor a muszlimok kezdték meghódítani India északnyugati részét és az ottani kaszton kívüli dom(a) etnikum világgá szaladt. Ezek egyik ága, az egyiptomi kamuflázst erőltető roma került a 15.századra a Magyar Királyság területére. Az etnikai csoport évszázadokon átívelő szegénysége az endogámiával konzervált hihetetlenül gyenge kognitív képességek eredménye. 75-körüli átlag IQ-val nehéz anyagi jólétben élni...

Kende cica nem teljesen debil, tehát el lehetne várni tőle, hogy a jelenleg legtöbbet idézett edukáció kutató, Robert Plomin munkáit ismerje. Ezekből a lánglelkű egaliter lipsi picsa nyilván felfogná a leglényegesebbet: egy iskola minőségét nem az infrastruktúra, a rendelkezésre álló pénz, a tanári kar elhivatottsága és tudása, hanem az iskolakörzetbe tartozó szülők intellektuális képessége határozza meg döntő módon. Ez azért van, mert a sulihoz gógyi kell, a felnőttkori intellektus meg olyan 80%-ban genetika. A cigány tanulók azért szarok az iskolában, mert a szüleik is szarok voltak- ezt a képességet örökölték. De majd Kende cociológus mond olyan példát a galaxisból, ahol cigány tanulók valamilyen edukációs okosságnak hála szárnyalni tudnak. Addig amíg erre várunk még annyit jegyeznék meg, hogy a cigányság átlagintellektusa a legalacsonyabb Európában, kemény 75 IQ, míg kendéék etnikai csoportjáé 115. Így azt kell gondolnom 2SD érték távolságból egy zsidó szociológusnak a probléma egész egyszerűen nem dekódolható...

"Az integrált oktatás nem rontja le azoknak a gyerekeknek az eredményeit, akikhez bármilyen szempontból nehezebb helyzetben lévő gyerekeket beintegrálnak. Ez lehet egy fogyatékos gyerek is. Tudjuk, hogy egy 20-25 fős osztály 2-3-at bír el megfelelő asszisztencia mellett, ha a pedagógust segíti más is."

Kende Ágnes a rossz hír hozója. Ha Magyarország egy 20 fős osztály lenne, akkor abban már jelenleg 2 cigánygyerek nyüzsög a demográfiai adatok szerint. A cigányság további arányának a növekedése lerontja majd a magyarok eredményeit is. Ági, nem kellene az egyke cigányprogram élére állnod, annál sikeresebb projekt nem létezik...

Már kapott. Szociológus. A legkorruptabb tudományág. Csupa ilyen megélhetési rasszista kerül ki onnan, mint ez a szemét mocsadék.

Talán nem érted mit jelent az, hogy egy etnikai csoport átlagintellektusa 75 IQ pont. Ez azt jelenti, hogy a ennek a népességnek majd a harmada a szellemi fogyatékos sáv lakója, míg az egyetemi diplomához szükséges képességekkel kemény 1% rendelkezik. A magyar átlagot elérő, vagy meghaladó cigányok száma 5% körüli. Egy debil gyerek iskolai előmenetelében a kiscsalád visszahúzó ereje nem igazán faktor. A szakma megszerzése természetesen a cigányok többségének elérhető lehetőség- ebben igazad van. A Fidesz sokat ostorozott szakiskolai újítása ezt hivatott elősegíteni. A kendefélék meg az ország elbutítását látják benne. Pedig a ballipsik faszpénze volt a klasszikus diszgenikai folyamat- a cigányok arányának növekedésével butul igazán az ország...

Az ámerikai világmegváltók előállnak egy új ideológiával ('fehér felsőbbrendűség', 'intézményi rasszizmus') és a hazai világmegváltók azonnal úgy érzik, hogy nekik ezt alkalmazniuk kell az itteni viszonyokra. Ez olyan szánalmas.

Érdekes dolog ez a fehér felsőbbrendűség és intézményi rasszizmus. 7-800 év óta egyfolytában sújtja szegény cigányokat, kivéve a muzsikusokat. Nyilván Nagy Lajos korában is paternalista volt velük az orvos és csak a rosszabb tanítók jutottak a gyerekeiknek.

Egyébként emlékszem, ez a 'kutatás' téma volt már itt egyszer és akkor is megállapítást nyert, hogy Romániában milyen befogadók a cigányokkal az iskolában, bezzeg mi. Ám mellesleg kiderült, hogy Romániában alig járnak a cigányok iskolába, míg nálunk gyakorlatilag teljes a beiskolázásuk.

Nincs itt semmi látnivaló.....az egész a 21-es balliberális választási kampány részét képezi, konkrétan, a cigányság, kormányellenes hangolását.

Azok teszik ezt, akik itt Lipóciában is Orbánt naponta cigányozzák. A cigányság a magyar társadalom szerves és értékes része. S hát a felsőbbrendűségről nem nekünk, zsidóknak kellene beszélnünk.........másokat vádolva ezzel.

Ferge Zsuzsa a szakma, s mindig tévútra vezet, amikor valaki politikai tévútra téved. nagyon pontos volt a társadalmi mobilitással foglalkozó elemzése, visszazuhantunk a 38-as szintre. Ami mindkét oldal bűne.

A kutyusom rángatta a nadrágomat, Kovács András a szakma, így dupláztam a tévutat.

Az összes ilyen cociológust arra kellene kötelezni, hogy legalább egy évig családostul (ha egyáltalán van neki) a romák között éljen, a gyerekeit (ha egyáltalán vannak neki) a roma gyerekekkel egy iskolába járassa.

Amilyen alja emberek vagytok, még fogtok térdepelni rajcigányok előtt...

Én itt beírattam olyan osztályba a gyerekemet, ahol, rajta kívül nem volt más fehér. 1997.januárjában született, Bokros rendezte a családpolitikát. Megbántam. Ma már Msc -re jár. Mérnök. Ma is meglátszik rajta a szocializáció.

Nem a cigánygyerekekkel volt gond, hanem a hozzád hasonló karrierista, képmutatókkal, akik majd térdepelnek a rajcigányok előtt, ha 2022- ben hatalomra kerültök.

Szó sincs róla barátom, csak ehhez is olyan rusnyán állnak, mint annyi máshoz. Tavaly néhány román fiatal eljött a Balatonhoz egy hétre, majd innen vissza a Fekete-tengerhez és összehasonlította a két nyaralást.

Nem lévén már ifjú ember, magam is össze tudom hasonlítani szülőfalum egykori cigánytelepének életét a mai cigányokéval. Ég és föld, bár a középrétegekhez képest a többségük körülményei ma is szörnyűek. De nem maradtak ugyanolyanok, mint Romániában. Sokan éltek is a felzárkózás lehetőségével, csak nem elegen. Ugrásszerűen meg lehetne gyorsítani az integrációt, ha kényszerrel és ösztönzéssel tömegesen átvernénk a cigány-gyerekeket a szakiskolán. Aki egyszer megtapasztalja, hogy ért valamihez és ebből meg is tud élni, az már nem adja a gyerekénél sem alább. Nem is kellene hozzá túl sok forrás és ötven év alatt elfelejthetnénk ezt a problémát.

„Az integrált oktatás nem rontja le azoknak a gyerekeknek az eredményeit, akikhez bármilyen szempontból nehezebb helyzetben lévő gyerekeket beintegrálnak. Ez lehet egy fogyatékos gyerek is. Tudjuk, hogy egy 20-25 fős osztály 2-3-at bír el megfelelő asszisztencia mellett, ha a pedagógust segíti más is. Viszont annak a gyereknek, aki hátránnyal indult, elképesztően jót tesz az a fajta szociális közeg, amelyben másfajta gyerekekkel is találkozik” – véli a szociológus.

Hamis állítás.

Tapasztalatból tudom, hogy az ilyen osztályokban minkét fél számára visszahúzó erő. Már az is visszahúzó erő, ha egy osztályban több a gyenge-képességű tanuló.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés