Világértelmezés
A „kritikai elméletek” képviselői – szemben más tudományágakkal – feljogosítva érzik magukat, hogy a világ és a társadalom minden létező jelenségét kritikai vizsgálódásuk tárgyává tegyék és sajátosan torz szempontrendszerük alapján elemezzék, megtalálva a keresett hatalmi viszonyokat, elnyomó aktusokat az emberi kapcsolatok és társadalmi jelenségek legkisebb nüanszaiban is, természetesen megoldási javaslattal is előállva. (Ezért ideológia a gender-elmélet: sajátos szempontrendszerét alkalmazva a világon minden értelmezésére feljogosítva érzi magát, és a világon mindent ki akar javítani társadalommérnöki meglátásai alapján.)
A monomán struktúramánia miatt minden elég odakerül a „társadalmi” jelző, az elnyomás és hatalom megszállott keresése miatt mindennek megszületik a „kritikai” ága (van már például kritikai pszichológia és kritikai földrajz is). Aki mindenáron az elnyomó hatalom jeleit akarja megtalálni minden emberi kapcsolatban, ez meg is fogja találni azokat, akkor is, ha ilyenek nincsenek. Magyarán a posztmodern kritikai elméletek, az identitáspolitika és a woke-mozgalom maguk jeleskednek abban, amivel a világot vádolják: a hatalmi viszonyok mesterséges konstrukciójában.
Rémeket festenek a falra, majd a maguk festette rémektől rettegnek, és át akarják itatni eme rettegéssel a világot.
Helen Pluckrose és szerzőtársa, akik egyébként hagyományos baloldali-liberális szempontból kritizálják a szélballer posztmodernt, a posztkolonializmus bemutatásával folytatják a kötetet, mint minden kritikai elmélet őse, majd a queer-elmélet jön, a korábban általunk már bemutatott kritikai fajelmélet és interszekcionalizmus, utána a feminizmus é gender-tanulmányok. Ezután egy fejezetet szentelnek a „társadalmi igazságosság tudományosságának” (social justice scholarship) és annak, hogy ez miként folyik egybe az aktivizmussal, itatódik át a „társadalmi igazságosság” etikai követelményeivel, társadalomátalakító céljaival.
Az éptestűek uralma
Különösen is érdekes, valamint ijesztő mindaz, amit a „fat studies”-ról és a „disability studies”-ról írnak, melyek az elhízás és a fogyatékosság pusztán alternatív életformák, melyeket csak a nem kövérek és „éptestűek” „medikalizálnak”, a saját állapotukat önkényes módon „normálisnak” beállítva. Bizonyára találkoznak a túlsúlyos és fogyatékos embertársaink értetlenséggel, küzdenek az elfogadásért, s minden segítséget megérdemelnek mind egyénileg, mind csoportként, társadalmilag, de azért mégiscsak az van – miként a neurobiológus Maureen Condic és filozófus testvére, Samuel Condic fogalmaz –, hogy „egy szerv meghatározó tulajdonsága a szervezet: egy entitás különböző szerveinek feladata, hogy együttműködjenek az egész entitás jóléte érdekében”.
A szerveinknek és testünk egészének rendeltetése van, s rendeltetésszerű működése. Ha egy szerv, legyen az a szem, a fül, a gyomrunk, nem felelnek meg ennek, nem, vagy csak részlegesen tudják teljesíteni feladatukat, akkor az nem pusztán önkényes, „éptestűek” által meghatározott társadalmi konstrukciók és normák által el nem ismert eltérés, különbség, egyenlő értékű alternatíva, hanem „működési hiba”, rendellenesség. Kár ezt tagadni az elfogadás és felszabadítás nevében, utóbbiak eme politikailag korrekt tagadás nélkül is lehetségesek.
A 22-es csapdája
Helen Pluckrose és James Lindsay kötete azért hasznos, mert megmutatja, mi folyik a nyugati akadémiai világban, s mi mindennek az elméleti háttere. Aki érteni akarja a kortárs identitásmozgalmakat, az LMBTQ-követeléseket, a gender-elméletet, sőt az egész kortárs baloldalt, annak a könyv megvilágító erejű lehet, bár a kritikai elméletek képviselői fensőbbséges lenézéssel valamiféle racionalizált visszacsapást (backlash) fognak látni benne a még Platón sötét, illúziókkal teli barlangjában élők részéről. Mindez csak arra lesz bizonyíték, hogy a kritikai elméletek képviselői végső soron vitaképtelenek, a feléjük irányuló kritikát ugyanis egyfajta körkörös érveléssel saját felfogásuk igazolásának veszik.
A kritikai elméletek kritikája, akár saját magukra alkalmazása tiltott terület.
Talán elmondhatjuk: a posztmodern kritikai elméletek, a woke-aktivizmus és az identitáspolitika világa, hisztérikus, paranoiás és teljességgel ellentmondásos, bezárkózó világ. Az ezt a szemléletet képviselő mozgalom, miközben radikálisan tagadja a valóság és az igazság, az erkölcs megismerhetőségét, az egyetemest és az egyént, aközben abszolút magabiztossággal lép fel, mint az egyetlen – és kivételesen valamiért egyetemes – igazság bajnoka, a titkos (woke) tudással rendelkező, gnosztikus elit.
Mivel viszont a világról szerezhető egyetlen érvényes tudás eme mozgalom szerint kizárólag annak végtelen romlottságát (elnyomó hatalmi hierarchiák) bizonyítja, ezért a világot nem javítgatni kell, hanem eltörölni, és teljesen újat építeni helyette. Magyarán ez a posztmodern kritikai szemlélet – Chantal Delsol francia filozófus szófordulatával és könyvcímével élve – a világ gyűlölete. A Cynical Theories pedig a tudományos szintre emelt hisztérikus paranoia látlelete.
Mi lehet minderre a gyógyír?
A szerzők az „identitáspolitika nélküli liberalizmust” és a hagyományos tudományosságba vetett bizodalmat ajánlják egészséges megoldás gyanánt. Rémi Brauge (úgyszintén francia filozófus) szerint viszont hasznos volna néhány „középkori” (vagy inkább alapvető) igazság újrafelfedezése is. A posztmodern kritikai elméleteknek vannak igaz meglátásai, ám épp kiindulópontjaik (ismeretelméleti alapjaik) és az ember természetével kapcsolatos (antropológiai) meggyőződései tévesek, kritikus meglátásaikat pedig abszolutizálják.
A kritikai elméletek felvilágosodásra és modernitásra vonatkozó kritikáiban sok az igazság, ugyanakkor ezek a meglátások gyakran olyasmik, amelyeket sokkal korábban megfogalmaztak konzervatív, reakciós, ellenforradalmár szerzők, tehát nem feltétlen újak. Másrészt a kritikai elméletek képviselői átesnek a közmondásbeli ló másik oldalára. Jogos a felvilágosodás emberképének és objektivitás-elképzelésének, valamint racionalizmusának kritikája is, de téves a teljes irracionalizmus; téves a felvilágosodás túlságosan individualista emberképét az egyén, a személyiség teljes tagadásával felváltani; és téves az univerzális objektivitás kritikájának nyomán tagadni a valóság és igazság megismerésének lehetőségét.
Hatalmi viszonyok például mindig is léteztek, és akár Foucault hatalomelmélete is igaz lehet, csak talán még sem érdemes mindebben végső, mindent háttérbe szorító tragédiát látni. Hatalmi viszonyok mindig voltak, mindig lesznek, társadalmaink és emberi viszonyaink összképe azonban egyáltalán nem olyan szörnyű, mint a kritikai elméletek állítják.
A világ nem egy nagy Észak-Korea, viszont épp akkor lesz azzá, ha a kritikai elméletek felszabadító receptjét követjük.
Akkor ugyanis abszolút hatalomra fog szert tenni a politikai korrektség, a nyelv- és viselkedésrendőrség, mely annak a gondolatnak jegyében, hogy nincs magánélet, a személyes egyben politikai is, életünk minden mozzanatát monitorozni, ellenőrizni kívánja, nem engedélyezve az eltérést a progresszív agendától, nem tolerálva az emberi esendőséget.
Helen Pluckrose–James Lindsay: Cynical Theories : How Activist Scholarship Made Everything about Race, Gender, and Identity--And Why This Harms Everybody. Pitchstone Publishing, 2020.