Kritikai pszichológia – ez a legújabb tudományos leágazás, amelyet a kritikai elméletek hívei meghonosítanak itthon. Ezzel is felzárkózunk a nyugathoz, növekszik a tudományos kínálat. A pszichológia a céhen kívüli laikusok között is népszerű tudomány, akárcsak a történelem; nem is csoda ez, mégiscsak a mentálhigiénénk, lelki jólétünk előmozdításán dolgozik. A laikus érdeklődők persze, mint például én magam, az Atkinson-féle Pszichológia terjedelmes, vaskos kötetét utoljára a pedagógia-pszichológia szigorlatra olvasták át, és inkább az ismeretterjesztő lélektan könnyebben emészthető, ám ugyancsak értékes alkotásait olvassák: Pál Feri, Allan és Barbara Pease. Először azt hittem, jó dolog a kritikai lélektan, de aztán rájöttem, hogy nagyjából a kommunizmust idézi – és mi köze mindehhez a neoliberalizmusnak?
Nemhiába megy ma már boldog-boldogtalan pszichológia szakra tanulni az egyetemekre, főiskolákra. Lesz munkájuk vagy sem, pusztán új felsőoktatási divat vagy sem, bizonyára értékes tudást szednek fel ezek a hallgatók, akár másokon, akár (többségében) magukon akarnak segíteni – vagy csak akarnak egy diplomát, és akkor már valami érdekesnek tűnőt tanulnak.
Hogy a pszichológia mennyire érdekes az egyetemi szinten, az csak utána derül ki:
a tudomány mégsem egyenlő azzal, amikor a barátnők szakítás után katartikusat lelkiznek egymással a Duna-parton.
Olyasmi lehet ez, mint mikor az egyszeri néptáncos felvételizik a néprajzra, aztán rájön, hogy őt mégsem az érdekelné, hogy egész életében cserépdarabokat elemezzen.
Az én kritikai pszichológiám
Amikor azt olvastam, hogy megjelenik itthon a kritikai pszichológia programja, először majdnem felkiáltottam: végre! Azt olvastam ugyanis, egy cikkben, a kritikai pszichológia arra reflektál, hogy a lélektan természettudományos módszertant és megalapozottságot elérni kívánó felfogását, felvilágosodásban gyökerező megváltó hevületét és a túlságosan az egyénre koncentráló szemléletét korrektúrázza. Mert ugye, az ember „társadalmilag beágyazódik”, amit hétköznapi nyelven, kevésbé tudálékosan úgy mondunk, hogy az ember társas lény.
Nekem mindig az volt az érzésem, hogy ugyan a pszichológia tudománya nagy áldás, a túlzásba vitt pszichologizálás azonban ártalmas is lehet. Egyrészt felmenthet a felelősség alól, mindent valamiféle sérüléssel, külső hatással, tudatalattival magyarázva; másrészt öntudatlanul is megfogalmazódik általa egy olyan elvárás, hogy az ember minden hibáját ki lehet, s ezért ki is kell javítani. Talán ismerős az az embertípus, aki mindig szid mindenkit, mindenkinek zsigerből és azonnal, instant kielemzi a szorongásait, félelmeit, kisebbségi komplexusát, és mindenkiről megállapítja, hogy kéne neki egy pszichológus. A túlzásba vitt pszichologizálás tehát gyorsan elvezethet egy agresszív terápiás igényhez, minek következtében az egész világot ki akarjuk kúrálni, ami annyit tesz, hogy kikúrálhatónak is tartjuk, tévesen.