rövid úton felszámolná magát az emberi közösség, elvesztvén saját közös alapjait.
De ekkor valami esszencialista betolakodók gyorsan el is tudnák törölni a szélsőséges individualista lótuszevők safe space-köztársaságát (ami sem köz nem lenne, sem társaság, de mindegy).
Akármilyen emberi alkotás is a civilizáció és a kultúra, elég sok esszenciát találunk benne. A teljes építészeti, művészeti, filozófiai hagyomány például meglehetős esszenciaként adódik számunkra. Az emberi kreativitás és géniusz nagyszerű alkotásai ott állnak városainkban (városaink is azok), múzeumainkban, falainkon, polcainkon. Hiába konstrukció a firenzei katedrális, eléggé esszenciálisnak hat. Én át sem építeném. A szellemi katedrálisok után a fizikai katedrálisoknak is neki lehetne menni, és akkor a konstrukcionisták a Buddha-szobrokat dekonstruáló talibánnal jutnának közös nevezőre.
Azt senki nem vitatja, hogy a kultúra emberi termék, még a keresztény gondolkodók sem. A rugózás azon megy, hogy mi az eredete és a jelentősége. A keresztény kultúrafilozófia nagyjai úgy vélik, hogy a kultúra a teremtés folyamatának folytatása az ember által. Keresztény szempontból mondhatnánk, hogy a feladat a lényegalkotás: azon túl, hogy igenis vannak esszenciák, amelyek adottak számunkra és rajtunk kívül álló okokból nem tudjuk/nem jó ötlet megváltoztatni őket (biológiai, pszichológiai esszenciák, vagy épp a természet), társadalomként létre kell hoznunk és fenn kell tartanunk, tovább kell adnunk más esszenciákat. Ebből a szempontból, keresztény nézőpontból a dekonstruálók a Teremtés ellen lázadnak, azaz, akarva-akaratlan, a Teremtő ellenségének munkatársai. Hát, én nem akarnék ilyen főnököt, de nem az én dolgom.
Vallási szempontokat mellőzve meg szimplán annyit mondhatunk, hogy amikor az átalakítók biztosítanak minket, hogy csak minimális korrekciót hajtanak végre a civilizáción, hogy mindenki úgy élhessen, ahogy akar; akkor általában az lesz a vége, hogy igazából kiderül, nem elég meghúzni a csavarokat, hanem le kell cserélni a kárpitot, újra kell fényezi az egészet, sőt le kell cserélni a kasznit, aztán az alvázat, aztán ki kell cserélni a motort, mindent. Ahhoz, hogy a kis változás működjön, nagy változások kellenek, különben csak formális lesz az újabb és újabb kisebbségek szabadsága, nem szubsztanciális, nem fogják magukat biztonságban érezni! (Érdekes, a szabadságnak van esszenciája.)
A régi világrend magamfajta apologétái készséggel elismerik, hogy az emberi kultúra és civilizáció társadalmi alkotás. Mi sem nyilvánvalóbb, ezért kár évekig filozófiát tanulni az egyetemen és hiábavaló a könyvtárban fonnyadni. Az emberi természetet és a morált tekintve már vannak vitáink, ahogy a valóság és igazság megismerhetőségét tekintve is.
De mivel a filozófiai újbeszél hívei elfelejtették igazolni saját álláspontjukat, maradnánk feléjük esszencialista tisztelettel. Addig a konstrukcionizmust csak öngyűlölő nyugatiak hiábavaló konstrukciójának tartjuk. És ragaszkodunk a bevált társadalmi konstrukcióinkhoz.