„Szent Tamás filozófiája azon az egyetemes közmeggyőződésen alapszik, hogy a tojás tojás. A hegeliánus azt mondja, hogy a tojás tulajdonképpen tyúk, minthogy része a végtelen fejlődési folyamatnak; a Berkeley-követő azt tarthatja, hogy a tükörtojás csak annyira létezik, mint az álom, minthogy éppen olyan könnyű az álmot a tükörtojás okának, mint a tükörtojást az álom okának fölfogni; a pragmatista nyugodtan hiheti, hogy a rántotta akkor esik a legjobban, ha elfelejtjük, hogy valaha is tojás volt, és csak arra gondolunk, amikor feltörték és meghabarták. […] A tomista az emberek testvériségének fényes napsugarában áll, azt vallja, amit az egész világ józan emberei: hogy a tojás tojás és nem tyúk, nem álom vagy nem merő gyakorlati közmegegyezés, hanem való dolog, amelyet érzéseink tekintélye bizonyít, ez pedig Istentől való” – vallja Chesterton.
De mit mond a konstrukcionizmus?
Felteszi a kérdést: miért félsz a változástól? Azt állítja: végső soron nincs női lényeg, nincs férfi lényeg (feministák), nincs emberi természet (Gramsci és társai), nincs nemzeti karakter, a nemzet is csak történelmi termék (Benedict Anderson), nincs állandó jelentése a szavaknak és minden csak emberi alkotás, emberi, társadalmi konstrukció.
Szerintük nincs lényeg, nincs esszencia, amit meg lehetne védeni. Minden „social construction”: a közösség, a vallás, a morál, a kultúra, a civilizáció, a hagyomány (Hobsbawm); még az ember is társadalmi konstrukció. Így szól az egyik legfontosabb kortárs intellektuális divat, egyáltalán nem csak a gender-tematizált kérdések területén.
A konstrukcionizmus még a saját szövetségeseit is megtámadta, mondván, az emberi jogok is emberi konstrukciók, nincsenek a levegőben lógó univerzális emberi jogok, amiket leakasztunk és felfedezünk, mint Kolumbusz Amerikát, azok bizony találmányok − más kérdés, hogy ettől még hasznosnak bizonyultak (Richard Rorty).
Ha minden csak a történelem és az ember terméke, akkor pedig bizony minden átpolitizálható és megváltoztatható.
*
Az egész konstrukcionista divat egyik titka az, hogy nem létező szélsőségekkel harcol, saját magát mérsékeltnek beállítva. Például a gender területét tekintve azt állítja, hogy a biológiát mindent meghatározónak tekintő, szélsőséges esszencialistákkal száll szembe, holott ez nem igaz. Mint például Kingsley Browne rámutat a nők hadseregbe való beengedése ellen írt könyvében: a biológia jelentőségét tagadók állnak szemben azokkal, akik a nevelés és a kultúra hatása mellett elismerik a biológia, a veleszületett tulajdonságok meghatározó szerepét is. A kultúraközi kutatások – mutat rá Kingsley Browne – ugyanazokat a nőkre és férfiakra vonatkozó sztereotípiákat mutatták ki szerte a világon, s ezek nagy része tudományosan is alátámasztható (a nature vs. nurture vitáról Richard Lippa professzor írt átfogó művet).