Ha akkoriban, amikor áram híján nem volt szokás éjszakába nyúlóan tevékenykedni és pótcselekvésekkel időt elütni, és utazáskor sem igen tett lehetővé a közlekedés tempója és a médiakínálat mást, mint a csöndes szemlélődést, a szent király társadalmilag hasznosnak tartotta, ha minden vasárnap megáll az élet, mindenki szusszan egyet és a lelkével foglalkozik, akkor 2025-ben nem lenne-e vajon már csak mentálhigiénés szempontból is minimum ugyanennyire kifizetődő, ha legalább a magukat kultúrkereszténynek tartók megszentelnék valamilyen módon a hetedik napot? Vagy első körben legalább az ünnepeket?
Ezerévesen vagyunk már annyira érettek, hogy semmi szükség ne legyen ostorozásra vagy kopaszra nyírásra; a szabad akaratunkkal dönthetünk arról, hogy ápoljuk-e és továbbadjuk-e személyesen is legalább a kultúrkereszténységünket, vagy hagyjuk, hogy lassanként benője a parlagfű.
Már csak azért is, hiszen a „kultúra” szó a colo, colere igéből származik, ami ugye művelést jelent – ha nem ritka, hogy a gyakorló hívő nagyi unokája már csak kultúrkeresztény, akkor azért ne legyünk olyan biztosak abban, hogy a ma kultúrkeresztényének lemenői megmaradnak minimum kultúrkereszténynek, míg világ a világ. Különösen, ha közben a csapból is a relativizmus „erkölcse” ömlik rájuk.
Joggal állította idei tusványosi beszédében a miniszterelnök (talán Ratzinger nyomán is), hogy a kultúrkereszténység és a zérókereszténység közötti „átbillenési pont”, azaz amikortól kezdve „a kereszténység mint kultúra sem szolgál többé kód- vagy koordinátarendszerként, és egész egyszerűen kiszorul az országok életéből”, az a pillanat, amikor (a bibliai antropológián alapuló modellel szemben) törvényerőre emelik, hogy férfi férfival, nő nővel is házasodhat –
csakhogy ez például pont olyan kérdés, ahol az egyén ernyedt kultúrkereszténysége már egy-két generáción belül zérókereszténységbe torkollhat.