A jelenség gyökerei jóval messzebbre nyúlnak vissza, mint gondolnánk.
Aczél Petra kommunikációkutató, a Széchenyi István Egyetem professzora szerint a televízió és a karácsony kapcsolata egészen a médium korai időszakáig vezethető vissza. Európában és a tengerentúlon a karácsonyhoz kötődő televíziózás már több mint száz éve megjelent, és a 20. század közepére vált széles körben elterjedtté. Magyarországon az 1950-es évek végén, a kísérleti adásokat követően kezdett igazán meghonosodni a tévézés, az ünnepi műsorok pedig már ekkor kiemelt szerepet kaptak.
Nemcsak a műsorok, hanem a reklámok is hamar az ünnepi televíziózás részévé váltak.
A Coca-Cola első karácsonyi reklámjai ebből az időszakból származnak, ahogyan a brit uralkodók karácsonyi televíziós beszédei is. A karácsony így már korán egyszerre lett kulturális és médiatörténeti esemény.
Idővel a televízió nem csupán jelen volt az ünnepen, hanem maga is rituálévá vált.