Ezért nincs karácsony Kevin nélkül – levezették, hogyan lett ünnepi rituálé a tévézés

2025. december 25. 14:36

Ismerős dallamok szólnak, visszatérnek a jól bevált receptek, ugyanazokat a történeteket meséljük el – és ugyanazokat a filmeket nézzük.

2025. december 25. 14:36
null

Már gyerekkori emlékeinkben is hamarabb felvillannak a csillogó szaloncukrok és a nagymama bejglije, mint a karácsonyfára akasztott legszebb díszek – írja az Index.

Az ünnephez azonban nemcsak ízek és illatok, hanem egy másik, legalább ennyire meghatározó elem is hozzátartozik: a karácsonyi tévéműsorok világa. Évről évre gondoskodnak arról, hogy az ünnepi hangulat ne csak a fa körül, hanem a képernyő előtt is újraéledjen.

Miközben Ön ezt olvassa, valaki máshol már kattintott erre:

Fogynak a napok: hamarosan 30 ezer migránst kellene befogadnia Magyarországnak – csak egy módon kerülhető el

Fogynak a napok: hamarosan 30 ezer migránst kellene befogadnia Magyarországnak – csak egy módon kerülhető el
Tovább a cikkhezchevron

A karácsony a meghittség, a hagyomány és az ismétlés ideje. Ismerős dallamok szólnak, visszatérnek a jól bevált receptek, ugyanazokat a történeteket meséljük el – és ugyanazokat a filmeket nézzük. A televízió, amely kezdetben pusztán technikai újdonságként jelent meg az otthonokban, idővel a kultúra alakítójává vált, különösen az ünnepi időszakban. De mikor vált természetessé, hogy a karácsony nemcsak a fa körül, hanem a képernyő előtt is zajlik?

Ezt is ajánljuk a témában

A jelenség gyökerei jóval messzebbre nyúlnak vissza, mint gondolnánk. 

Aczél Petra kommunikációkutató, a Széchenyi István Egyetem professzora szerint a televízió és a karácsony kapcsolata egészen a médium korai időszakáig vezethető vissza. Európában és a tengerentúlon a karácsonyhoz kötődő televíziózás már több mint száz éve megjelent, és a 20. század közepére vált széles körben elterjedtté. Magyarországon az 1950-es évek végén, a kísérleti adásokat követően kezdett igazán meghonosodni a tévézés, az ünnepi műsorok pedig már ekkor kiemelt szerepet kaptak.

Nemcsak a műsorok, hanem a reklámok is hamar az ünnepi televíziózás részévé váltak. 

A Coca-Cola első karácsonyi reklámjai ebből az időszakból származnak, ahogyan a brit uralkodók karácsonyi televíziós beszédei is. A karácsony így már korán egyszerre lett kulturális és médiatörténeti esemény.

Idővel a televízió nem csupán jelen volt az ünnepen, hanem maga is rituálévá vált. 

Aczél Petra szerint a „karácsonyi tévézés” ma is fogalom, még ha talán pontosabb lenne már „karácsonyi streamingről” beszélni. 

Ennek oka, hogy a karácsony maga is egy történet, amelyet évről évre újrajátszunk – és ezt teszi a média is. A jól ismert, szeretett tartalmak újra és újra visszatérnek.

Ennek egyik legismertebb példája a Reszkessetek, betörők!. Magyarországon 1994-ben mutatták be, és még 2024-ben is az egyik legnézettebb karácsonyi tartalom volt. Az ismétlés azonban nem unalmat szül, hanem biztonságérzetet ad: a nézők nemcsak véletlenül botlanak bele ezekbe a filmekbe, hanem tudatosan keresik is őket. Az Igazából szerelem például sokaknál kötelező ünnepi program, akkor is, ha már számtalanszor látták.

A professzor szerint ez a működésmód a történetmesélés ősi logikájára épül. 

Ahogyan gyerekként újra és újra ugyanazt a mesét kérjük, mert ismerős hangulatokat és érzéseket idéz fel, úgy térünk vissza ezekhez a régi-új filmekhez is.

A karácsonyi tévézés egyik legnagyobb sajátossága, hogy ritkán magányos tevékenység. A közös leülés a képernyő elé szinte minden családban ismerős élmény: a kanapén összebújva, az ezerszer látott film előtt, nassolnivalóval a kézben, akár hangosan kommentálva vagy előre mondva a poénokat telik az este.

Ugyanakkor a közösségi élménynek megvannak a maga korlátai. Bár ilyenkor együtt fogyasztunk médiát, valójában sokszor inkább egymás mellett, mint egymással szórakozunk. Egy beszélgetés vagy egy társasjáték személyesebb, intenzívebb és aktuálisabb élményt nyújthat. 

A karácsonyi tévézés mégis megmarad biztos pontnak: egy közös rituálénak, amely évről évre keretet ad az ünnepnek.

Nyitóképünk illusztráció. Forrás: Pixabay

 

Összesen 1 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
nuevoreynuevaley
2025. december 25. 15:40
Ez valamikor 2000ben, de max 2010ben volt utoljara igy A 40 alatti generacio sose nez TV-t, ha van is TVje az csak netflixre van meg playstationre
Válasz erre
0
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!