A posztmodern felvilágosult tévedése
A posztmodern radikális szkepticizmusát ugyanakkor a gyakorlatban tapasztalt nehézségesen túl egy elméleti – filozófiai – előfelvetés is táplálja, miszerint – lásd posztstrukturalisták – a valósághoz és a külvilághoz igazából nincs hozzáférésünk, csak az amúgy is torzító nyelven keresztül, ami elménk terméke. Amikor megtanuljuk Descartes híres mondását középiskolában a történelemkönyv egyik mellékes fejezetéből – cogito ergo sum –, akkor igazából nem azt tanuljuk meg, hogy a felvilágosult ember gondolkodik (az egy másik latin mondás, sapere aude, merj gondolkodni); hanem azt az álláspontot, ami szerint a filozófiai vizsgálódás kiindulópontja nem a világ és a dolgok, mint addig, hanem az elme, a tudat, mivel csak annak a léte biztos, semmi más. A posztmodern radikális szkepticizmusának ez az eredete, akkor is, ha utálják Descartes-ot. Nem osztoznak a felvilágosodás optimizmusában, és Lyotard nyomán pusztán az egyik nagy, elnyomó narratívának tartják azt.
A posztmodern, miközben nagy lelkesedéssel, sokszor jogosan kritizálja a felvilágosodást, a haladáshitet és akár a nemzeti történelmet is,
a másik végletbe esik, s ezzel saját maga alól is kihúzza a talajt.
Az általa felvetett problémák jó része pedig posztmodern nélkül is felmerül az emberben.
A dolgok helyett a tudatból való kiindulásból egyenesen következik az áthidalás problémája: hogy jutunk el a tudattól a dolgokig? Ezt sokan próbálták megoldani, többnyire nem túl meggyőzően (például maga Descartes). A posztmodernek szerint viszont legkésőbb a következő lépésnél, a nyelvnél elvesztünk, az ugyanis nem tükrözi a valóságot, hanem inkább torzítja. És hát az emlékezet sem a múltunkra, a múltra emlékezik, hanem szelektál, torzít, konstruál. Az emlékezet kérdése a neuropszichológiának is nagy témája, a történészeknek is, a filozófusoknak is, de akármilyen mélyen beleolvassa magát az ember a szakirodalomba, és akármilyen szofisztikált próbál lenni, mégis felmerül a nem túl bonyolult kérdés: vajon miért nem halt ki még az emberiség, ha a világ belakásához, a túléléshez és az együttéléshez szükséges oly alapvető dolgok, mint az emlékezet és a nyelv, nem tükrözik a valóságot (vagy csak erősen torzítva)?
Ha valakik megpróbálják éppen eltorzítani a nyelv valóság-leírását, akkor azok esetenként épp a voluntarista posztmodernek (egy kurrens, nem épp történészi példát idézve: vagina helyett front hole).
A probléma azonban a descartes-i kiindulópont. Étienne Gilson francia filozófus azt mondja (Methodological Realism): semmi értelme a tudatból kiindulni, semmivel sem legitimebb, mint addig, a dolgok létéből. „Res sunt, ergo cognosco, ergo sum res cognoscent”; ami annyit tesz, hogy a dolgok vannak, ezért gondolkodom. Descartes helyett vissza kell térni Arisztotelészhez.
Részemről az igazi és máig érvényes történetfilozófia Szent Ágostoné – nem tagadva ezzel a tudományos módszertan fontosságát.
A posztmodern kis mennyiségben élvezetes fűszer, nagy mennyiségben méreg.
A posztmodern hajlamos nem csak egyes kifejezéseket idézőjelbe tenni, hanem mindent, az egész kozmoszt. Ezeket az idézőjeleket azonban le kell venni, és magát a posztmodernt kell közéjük szorítani.
***
A vitában eddig megjelent írások:
Czopf Áron: Relativizálják a vörös terrort a balos történészek
Csunderlik Péter: „Vörös terror”: 590 áldozat, az istenért!
Veszprémy László Bernát: Kakaó, lekvár és tömeges atrocitások – a Csunderlik-vita eddigi állása
Csunderlik Péter: Röviden a „Szamuely-relativizálás” vádjáról
Békés Márton: Pszeudo-Csunderlik Kun páterről, a nyilasterror legsötétebb alakjáról
Bödők Gergely: Harag, elfogultság és idézőjelek nélkül – Hozzászólás a Tanácsköztársaság-vitához
Egry Gábor: Mit is írtunk a Kérdések és válaszok 1918-1919-ről című ismeretterjesztő munkánkban?
Gellért Ádám: „Vérszomj”, „guillotine” és „emancipációs intézkedés” – Hozzászólás a vörösterror-vitához