Alternatívákat fognak keresni, mert kiderült, a beszállítói láncok mennyire sebezhetőek. Emellett számos ország túl sokat várt Pekingtől a befektetések területén. A Hszi Csin-ping elnök által 2013-ban elindított Egy Övezet Egy Út program – más néven Új Selyemút – nagy várakozásokat ébresztett világszerte. De nem csak a koronavírus, hanem a kínai gazdaság általános lassulása miatt is ki fog derülni, ezek a várakozások túlzottak voltak.
Milyen most Japán és Kína viszonya? A leginkább szem előtt lévő kérdés számunkra Európában a területi vita a két ország között.
Bonyolult. Különösen a Senkaku-szigetek kérdése problematikus. A szigeteknek nincs állandó lakossága, és területük is nagyon kicsi, mindössze hét négyzetkilométer. De a kínai Kommunista Párt számára ez egy fontos belpolitikai ügy, sőt ez mára már hitelességi, legitimációs kérdés. Bár 1895 óta Japánhoz tartoznak, kínai részről 1969-ben vetették fel csak először a szigetek ügyét. Utána hosszú ideig csend volt, 1992-től viszont megint előtérbe került a kérdés, 2012 után pedig tovább éleződött, amikor magántulajdonból japán állami tulajdonba került három sziget. Azóta szinte folyamatos a japán vizek megsértése, szó szerint ezrével történtek incidensek, ezért a partiőrségünknek állandóan készenlétben kell lennie. Ez a probléma sajnos hosszú távon sem fog megszűnni a két ország között. Emellett természetesen ott van a történelmi emlékezet kérdése. De Japán mindenképpen dialógusra törekszik Kínával.
Hogyan áll Kína a térség más országaihoz?
A kínai külpolitika pragmatikus és stratégiai kitekintéssel néz Eurázsiára. Fontos irány számukra Közép-Ázsia, de a világóceán is. Magát az Új Selyemutat Kazahsztánban indította el Hszi Csin-ping elnök, a tengeri Selyemutat pedig Indonéziában. Mindezt nem sokkal hatalomra kerülése után, 2013 szeptemberében és októberében. De Közép-Ázsiában Oroszországot, a tengereken pedig az Egyesült Államokat kell figyelembe venniük. Kínában erős visszhangot keltett az Obama-adminisztráció Ázsia felé fordulása, és