Rendkívüli!

Orbán Viktor bejelentette: ekkor jön a 14. havi nyugdíj első részlete (VIDEÓ)

Szívesség a mentességért vagy hasznos üzlet? A washingtoni deal és a magyar gazdaság

2025. november 13. 08:09

Elemzésünkben megvizsgáljuk, hogy az LNG-gázzal és az atomenergiával kapcsolatos megállapodások milyen célokat szolgálhatnak a magyar gazdaságban.

2025. november 13. 08:09
null
Faktum

„A pénteki amerikai–magyar csúcstalálkozó után a kormánykritikus sajtó egy részénél – miután a szankciós mentességet meximum relativizálni tudták- az eredmények megítélésének fő szempontja az lett, mennyibe is kerül mindez az országnak. A megkötött üzleteket azonban nem lehet pusztán a mentességért fizetett árként értelmezni. Elemzésünkben megvizsgáljuk, hogy az LNG-gázzal és az atomenergiával kapcsolatos megállapodások milyen célokat szolgálhatnak a magyar gazdaságban. 

Ezt is ajánljuk a témában

 Az említett orgánumok kérdésfeltevése eleve teljesen félrevezető, hiszen a vállalásunk mértéke semmi nem mond anélkül, hogy tudnánk mit kapunk cserébe. Bár az energiát és a védelmet mindenképpen finanszíroznunk kell, a washingtoni megállapodás éppen abban hoz fordulatot, hogy az elkerülhetetlen kiadásokat átrendezi egy stabilabb, előnyösebb szerkezetbe. A többforrású energiabeszerzés, a nukleáris diverzifikáció és az amerikai csúcstechnológiával bővülő védelmi együttműködés nem új költség, hanem értéknövelő befektetés – amelyhez ráadásul politikai fedezet is társul. Magyarország mentességet kapott a másodlagos szankciók alól az orosz energiahordozók terén, miközben amerikai LNG-beszerzések és nukleáris együttműködések nyílnak. A csomag tehát befektetés a biztonságba, a szuverenitásba és a kiszámíthatóságba. 

Kezdjük a gázzal. Az energiabiztonság nem politikai választás, hanem fizikai szükségszerűség: ha tél van és fogyasztás van, akkor gázra is szükség van. Magyarország földrajzi adottságai miatt – tenger híján – nem tudja közvetlenül fogadni a tengeri LNG-szállítmányokat, ezért a vezetékes orosz gáz továbbra is a biztonságos energiaellátás alapja marad. Ugyanakkor éppen ezért kulcsfontosságú, hogy képesek vagyunk diverzifikálni: hogy a rendszerben legyen mozgástér, több beszállító és több útvonal. Az elmúlt évben az MVM tudatosan bővítette a portfóliót: tízéves megállapodást kötött a Shell-lel évi mintegy 200 millió köbméterre 2026-tól, valamint külön, szintén tízéves szerződést az Engie-vel évi 400 millió köbméterre 2028-tól. Ezek nem „politikai gázok”, hanem piaci kontraktusok, amelyek a kitettséget csökkentik és az európai TTF-árkörnyezethez igazodnak. A holland TTF idén ősszel tartósan 30–32 euró/MWh sávban mozgott, vagyis az amerikai LNG-bevonás nem feláras gesztus, hanem a diverzifikáció következő, ésszerű lépése. A washingtoni csomagban szereplő, amerikai forrásból származó LNG-vásárlás ennek a tudatos portfólióváltásnak a része: nem új kiadás, hanem a szükséges gáz egy részének biztosítása egy új, politikailag stabil és piaci alapon versenyképes csatornán keresztül. 

A nukleáris komponens még tisztábban mutatja a diverzifikációs logikát. Paks I-nek üzemanyagra akkor is szüksége van, ha megszakadna az orosz ellátás, a kérdés az, hány potenciális beszállítónk van, és mennyi a politikai-ellátásbiztonsági kockázat a láncban. A most bejelentett amerikai együttműködés – Westinghouse-fűtőelem a VVER-440-hez, kiegészítve a kiégett fűtőelemek biztonságos tárolási technológiájával és SMR-kooperációval – pontosan ezt a kockázatot árazza le: alternatív forrást és technológiát ad a már amúgy is esedékes üzemanyag-vásárlásokhoz. Üzleti értelemben ez opció, ami akkor is érték, ha a mindennapi működésben „csak” egy B tervként van jelen, és akkor válik pénzzé, amikor a geopolitikai mozgástér szűkül. A Westinghouse és a magyar fél közti szerződéses áttörést már külön közlemény is rögzítette, a külügy pedig megerősítette az amerikai technológiára vonatkozó nukleáris együttműködés kiterjesztését. 

A védelmi dimenzió logikája is hasonlóan világos: Magyarország teljesíti a NATO által elvárt 2 százalékos GDP-arányos védelmi ráfordítást, ezt a 2025-ös költségvetés is egyértelműen tartalmazza. A kérdés tehát nem az, hogy költünk-e, hanem az, hogy ugyanabból a keretből milyen szintű képességet és technológiát szerzünk. A washingtoni egyeztetéseken a magyar fél amerikai rakéta-tüzérségi és más fejlett rendszerekről tárgyalt; a HIMARS esetleges beszerzése így nem új kiadás, hanem tudatos minőségi döntés. A fejlettebb technológia és a nagyobb interoperabilitás a gyakorlatban magasabb harcértéket, politikai értelemben pedig mélyebb szövetségi beágyazottságot jelent – mindazt, ami a „költség” oldalon nem, az „érték” oldalon viszont annál erősebben mutatkozik meg.

A megállapodás valódi értéke csak akkor érthető meg, ha mellétesszük az alternatívát: mi történne egy „no deal” forgatókönyv esetén. A hazai kőolaj-ellátás jelenleg döntően a Barátság vezetéken keresztül érkezik, amelynek sérülékenysége az idei nyári leállások idején kézzelfoghatóan is megmutatkozott. Létezik ugyan kerülőút, a horvátországi Adria-vezeték, ám annak használata drágább tarifákkal, vitatott kapacitásokkal és magasabb logisztikai kockázattal jár. A JANAF a maga részéről elegendő kapacitásról beszél, a MOL viszont rendre hangsúlyozza, hogy a teljes kiváltás így sem problémamentes: a díjszabás kérdésében évek óta tart a vita, és a fizikai átállás komoly finomítói kockázatot hordoz. Egy hirtelen, kényszerű átirányítás ezért azonnali költségnövekedést és inflációs hatást váltana ki, amely az üzemanyagárakon keresztül gyorsan végigfutna a gazdaságon. A gázfronton ugyanez a logika: a nemzetközi intézmények becslése szerint egy orosz gázszállítási sokk több mint négy százalékos GDP-visszaesést okozna Magyarországon. Ha mindezt mellé tesszük a most elért politikai mentességgel és az amerikai LNG-re épülő diverzifikációval, világosan kirajzolódik, hogy a megállapodás nemcsak olcsóbb és stabilabb, hanem hosszú távon is racionálisabb út a gazdasági biztonság felé.

 

A gázpiaci háttér tökéletesen alátámasztja ezt a logikát. Amikor a TTF árjegyzése tartósan 30–32 euró/MWh körül mozog, az amerikai LNG-bevonás nem drága politikai gesztus, hanem racionális kockázatkezelés, egyfajta biztosítás: nagyobb mozgásteret ad a beszállítók és útvonalak között, erősíti a tárgyalási pozíciót, és kiszámíthatóbbá teszi az ellátást. A portfólió szemlélete tehát itt is kulcsfontosságú. Magyarország már most is több lábon áll, hiszen rendelkezik a Shell-lel és az Engie-vel kötött hosszú távú szerződésekkel; a washingtoni megállapodás ezekhez illeszkedve, szervesen építi tovább a diverzifikációt. A cél nem az azonnali szakítás, hanem a fokozatos, ütemezett kitettségcsökkentés – a gazdasági stabilitás megőrzésével, a sokkszerű átárazódás elkerülésével. Ez a stratégia nemcsak a magyar, hanem az uniós irányvonalnak is megfelel: az EU tagállamai már dolgoznak az orosz gáz és LNG kivezetésének szabályrendszerén, amihez a piaci szereplőknek időre és technikai mozgástérre van szükségük. A washingtoni alku éppen ezt az időt és mozgásteret teremti meg – miközben azonnali, kézzelfogható amerikai együttműködést hoz mind az energiaszektorban, mind a nukleáris technológiában.

A nukleáris együttműködésnek van egy kevésbé látványos, ám annál lényegesebb dimenziója is: a kiégett fűtőelemek kezelésére vonatkozó amerikai technológiák átvétele és a kis moduláris reaktorok (SMR-ek) területén való együttműködés lehetősége. Ezek bár nem azonnal jelennek meg a rendszerben, de hosszú távon meghatározzák az energetikai költségpályát és a politikai kitettséget. Ha a működő blokkok több beszállítóra támaszkodhatnak, és a tárolási-engedélyezési lánc bővül transzatlanti technológiákkal, az nemcsak a nukleáris biztonságot növeli, hanem javítja a jövőbeli beruházások finanszírozási feltételeit is. Ez különösen értékes egy olyan időszakban, amikor az Európai Unió fokozatosan jogszabályba foglalja az orosz fosszilis energiahordozók kivezetését. A washingtoni bejelentés ebből a nézőpontból nem kommunikációs gesztus, hanem előrelátó kockázatkezelés: stratégiai biztosítás arra, hogy Magyarország a jövő energiarendszerében is stabil és versenyképes maradjon.

A védelmi együttműködés értelme a költség–haszon arányban ragadható meg igazán. A NATO-elvárások teljesítésével a kiadási oldal eleve adott; a döntő kérdés az, hogy ugyanazért a pénzért mennyi valós harcértéket, mennyi interoperabilitást és mennyi politikai védőernyőt kapunk. Az amerikai rendszerek – a rakéta-tüzérségtől a felderítőkapacitásokon át egészen a lőszer-ökoszisztémáig – nem pusztán eszközök, hanem belépők a szövetségi ellátási és kiképzési láncba. Ez az a „rejtett hozam”, amely a beszerzési listákon nem feltétlenül látszik, ám egy válsághelyzetben döntő előnyt jelenthet: gyorsabb logisztika, integrált kommunikáció és szövetségi biztonsági garancia. A washingtoni konzultációk – különösen a HIMARS-rendszerrel kapcsolatos tárgyalások nyilvános megerősítése – pontosan ebbe az irányba mutatnak: a pénz nem tűnik el a védelmi költségvetésben, hanem átvált valódi képességre és politikai erőre.

Összességében a washingtoni megállapodás nem pusztán egy külpolitikai epizód, hanem tudatos stratégiai lépés a magyar mozgástér megőrzésére. A gazdasági realitás és a geopolitikai kényszer között húzódó keskeny sávban sikerült úgy új szövetségi kapukat nyitni, hogy közben a nemzeti érdek sem sérült: a gázellátás diverzifikáltabb, a nukleáris program biztonságosabb, a haderő pedig korszerűbb lesz. A kormány ezzel nem kiadásokat halmoz, hanem kockázatokat csökkent – és hosszabb távon épp ez a valódi megtakarítás.”

Fotó: Facebook / Orbán Viktor

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!