A vállalati döntéshozatal középpontjában a teljes foglalkoztatási költség és a befektetés megtérülésének számítása áll. Egy távol-keleti vendégmunkás Magyarországra hozatala jelentős kezdeti beruházást igényel a munkáltatótól. Ennek oroszlánrészét a speciális munkaerő-közvetítő cégeknek fizetett díj teszi ki, amely önmagában meghaladhatja az egymillió forintot is munkavállalónként. Ehhez adódnak további, százezres nagyságrendű tételek: a repülőjegy költsége, a hivatali és idegenrendészeti engedélyek illetékei, a hivatalos dokumentumok fordítási és hitelesítési díjai, valamint a kötelező orvosi vizsgálatok. A törvényi előírások ezen felül folyamatos többletterhet is rónak a cégekre, legfőképpen a szállás biztosításának kötelezettségével, ami egy jelentős, állandó költségtényező, és egy helyi, bejáró munkavállaló esetében nem merül fel. Mindent egybevetve egyetlen Fülöp-szigeteki munkavállaló első éves foglalkoztatásának többletköltsége a magyar kollégához képest könnyen elérheti a kétmillió forintot is.
Az, hogy miért választják mégis egyes cégek a külföldi munkavállalókat akkor válik érthetővé, ha megvizsgáljuk a másik oldalt: egy hazai munkavállaló foglalkoztatásának rejtett, a könyvelésben nehezen kimutatható, ám annál súlyosabb költségeit. A magyarországi betanított fizikai munkakörök piacát rendkívül magas fluktuáció jellemzi, ami óriási terhet ró a vállalatokra. Egy 2017-es felmérés szerint egyetlen hazai dolgozó pótlása átlagosan több mint két hónapot vesz igénybe, és a direkt toborzási, illetve betanítási költségek együttesen elérhetik a kétmillió forintot, nem számolva a kieső termelés okozta veszteséget. Gyakori vállalati tapasztalat, hogy egyetlen pozícióra egy éven belül akár kettő-három embert is be kell tanítani, ami folyamatos hatékonyságvesztést okoz. Ezzel szemben a vendégmunkások, akiket a tartózkodási engedélyük is egy adott céghez köt, és akiknek elsődleges célja a pénzkeresés, rendkívül alacsony fluktuációt mutatnak. A vállalatok számára ez a stabilitás és kiszámíthatóság a legfőbb gazdasági érték.
A döntés tehát nem egyszerű bérköltség-összehasonlítás, hanem egyfajta operatív kockázatkezelés. A cégek a vendégmunkások magasabb költségével valójában termelési stabilitást és hatékonyságot vásárolnak. Szakértői becslések szerint a külföldi dolgozók termelékenysége átlagosan 20-30%-kal is magasabb lehet a magyar átlagnál. Ez a magasabb munkaintenzitás, a minőségi előírások precíz betartása és a jelentős túlórázási hajlandóság együttesen olyan előnyt jelent, amely ellensúlyozza a magasabb kezdeti költségeket. Egy szigorú ütemterv szerint működő, nagy volumenű gyártósoron – például az autóiparban vagy az elektronikai szektorban – a fluktuáció miatti leállás vagy minőségi ingadozás sokkal nagyobb pénzügyi kárt okozhat, mint a vendégmunkás foglalkoztatásának prémiuma. A külföldi dolgozó ebben a kontextusban egy megbízható és kontrollálható »termelési eszközzé« válik, ami a modern, just-in-time logikára épülő iparágakban kulcsfontosságú.
A vállalati szintű racionalitás azonban csak a jéghegy csúcsa. A vendégmunkások iránti égető szükséglet mélyebb, nemzeti szintű strukturális problémákból fakad: ezek közül a legfontosabb a magyar demográfiai válság. Az ország népessége évtizedek óta fogyatkozik, de a gazdaság számára ennél is súlyosabb, hogy a munkaképes korú népesség száma még gyorsabb ütemben apad. A GKI Gazdaságkutató Zrt. számításai szerint a nyugdíjba vonulók és a pályakezdők arányának kedvezőtlen alakulása miatt a magyar munkaerőpiac a következő két évtizedben nettó 530 000 fős veszteséget szenvedhet el. Az MNB elemzései is hasonló, drámai képet festenek: becslésük szerint a munkaképes korú népesség csak 2030-ig közel 300 000 fővel csökkenhet. Ez a demográfiai olló olyan mértékű strukturális munkaerőhiányt teremt, amelyet belső forrásokból szinte lehetetlen pótolni.
Felmerül a kérdés, hogy mi a helyzet a hivatalosan kimutatott, körülbelül 300 000-500 000 fős potenciális munkaerő-tartalékkal: ennek a rétegnek a mobilizálását komoly akadályok gátolják. A tartalék jelentős része olyan elmaradottabb régiókban él, ahol a rossz közlekedési infrastruktúra szinte lehetetlenné teszi a napi ingázást az ipari központokba. Emellett sokan küzdenek képzettségi hiányosságokkal vagy olyan egészségügyi problémákkal, amelyek miatt nem tudnak aktívan részt venni a munkaerőpiacon. Ehhez társul egy kulturális-aspirációs tényező is: a fiatalabb generációk számára a többműszakos, monoton, összeszerelő jellegű gyári munka már nem vonzó karrierút. Sokan inkább a munkanélküliséget vagy a közmunkát választják, mintsem hogy ilyen körülmények között dolgozzanak, így a cégek hiába hirdetnek, egyszerűen nincs elegendő hazai jelentkező.
Ez a helyzet egyenesen következik abból a tudatosan választott, de sok közgazdász által kritikával illetett gazdaságpolitikából, amely a magyar gazdaság növekedését elsősorban a nagy volumenű, de alacsony hozzáadott értékű külföldi működőtőke-befektetésekre (FDI) alapozza. Az olyan hatalmas, anyag- és energiaigényes beruházások, mint az akkumulátorgyárak, óriási keresletet támasztanak a betanított munkaerő iránt, pont abból a típusból, amelyből a belső piacon a legnagyobb hiány van. Ebben a modellben a vendégmunkások importja nem csupán egy lehetőség, hanem a növekedés fenntartásának elengedhetetlen feltétele. A jelenség tehát nem a gazdaság sikerének, hanem egy vitatott stratégia kényszerű és logikus következményének tekinthető, amely elodázza a valódi, hosszú távú versenyképességet biztosító reformokat, mint a hazai munkaerő képzése, az automatizáció ösztönzése vagy a magasabb hozzáadott értékű ágazatok felé történő elmozdulás.
A kormány a vendégmunkások beáramlását egy szigorúan szabályozott jogi keretrendszerrel igyekszik kontrollálni, amelynek központi eleme a 2023. évi XC. törvény. Ez a rendszer egyértelműen a munkaerő ideiglenes, rotációs jellegű foglalkoztatására épül, és tudatosan gátolja a munkavállalók hosszú távú letelepedését és társadalmi integrációját. A törvény legfontosabb eleme a »2+1 éves szabály«, amely szerint a vendégmunkás-tartózkodási engedély legfeljebb két évre adható ki, és további egy évvel hosszabbítható meg. A jogszabály kulcsfontosságú rendelkezései kategorikusan kizárják, hogy a vendégmunkások családegyesítést kérelmezzenek, vagy hogy a Magyarországon töltött idő alapján letelepedési engedélyhez jussanak. Ez a modell egyértelműen egy rotációs rendszert vázol fel, ahol a munkavállalók egy meghatározott időre érkeznek, elvégzik a munkát, majd távoznak, helyüket pedig újak veszik át.
Ez a szabályozás tökéletesen tükrözi a kormányzat kettős politikáját. Egyrészt a gazdaságpolitika, különösen a nagy FDI-beruházások sikere érdekében elengedhetetlen a külföldi munkaerő biztosítása, így a rendszer csendben, de hatékonyan ösztönzi a gazdasági bevándorlást. Másrészt a kormányzatnak ki kell szolgálnia azt a politikai bázist, amelyet évek óta tartó bevándorlásellenes retorikával épített fel. A végeredmény egy olyan politika, amely a gazdasági szükségleteket kielégíti, miközben a társadalmi integrációt törvényi eszközökkel és tudatosan akadályozza. Ez a kettősség, párosulva a gyakran és hirtelen változó jogszabályi környezettel, komoly bizonytalanságot okoz a munkáltatóknak, és feszültséggel teli légkört teremt a társadalomban.
Összességében a vendégmunkás-jelenség egy mélyebb, strukturális válság tünete. Egy rövid távú, pragmatikus, de költséges válasz a magyar gazdaságot és társadalmat feszítő hosszú távú kihívásokra. Egyfajta tapasz egy mély demográfiai seben, és egy kényelmes rövidítés, amely lehetővé teszi, hogy a politika és a gazdaság szereplői elodázzák azokat a fájdalmas, de a hosszú távú versenyképességhez elengedhetetlen strukturális reformokat, amelyek a hazai humántőke fejlesztését, az innovációt és a magasabb hozzáadott értékű gazdaságra való átállást céloznák. A kérdés nyitott marad: meddig fenntartható egy olyan modell, amely egy rotációs alapon cserélődő, a társadalomba integrálódni nem tudó és nem is szándékolt munkaerőre épít”
Nyitókép: DAMIR SENCAR / AFP
***