Válasz Hodász Andrásnak: nem ugyanaz elképzelni egy véres bibliai történetet, mint átélni a Pride-ot

Más különbség is van a kettő között az előbbi javára és az utóbbi kárára. Reakció Hodász András Pride-posztjára.

Megkérdeztük Bánki M. Csaba pszichiátert, az MTA doktorát, mit gondol a Pride-ról, illetve arról, hogy mi a különbség erőszakos történetek mesélése és a Pride átélése között.
Mire büszke igazából a Pride? Nem arra, hogy a homoszexuális, leszbikus emberek ugyanolyan értékes polgárai a hazának. Nem arra, hogy tehetséges alkotók, művészek, tudósok, figyelemreméltó egyéniségek is akadnak közöttük. Nem is arra, hogy felnőttként – a törvényeket betartva, mint mindenki más – a legjobb belátásuk szerint élhetik a maguk életét, alakíthatják speciális érzelmi és intim kapcsolataikat, és ezek miatt sem szégyenkezniük, sem félniük, sem rejtőzködniük nem kell – mondta a Mandinernek Bánki M. Csaba pszichiáter, az MTA doktora.
Hozzátette: pedig mindezt időnként (alkalmas helyen és módon) akár el is lehetne mondani. Hogy „büszkélkedni ” is indokolt-e vele, jó kérdés:
mivel állítólag LMBTQ-nak lenni nem elhatározás kérdése, ezért nem szégyen – de ha nem saját teljesítmény, akkor bizony nem is érdem, nem is dicsőség!
A Pride azonban – fejti ki a Mandinernek Bánki – nem az LMBTQ-emberek egyenlőségét és szabadságát, hanem a botránykeltés „szabadságát” ünnepli. Ahogy a heteroszexuális szerelem, úgy a homo-leszbikus-queer szerelem se a nyilvánosság elé való, nem köztereken és felvonulásokon szokás művelni fényes nappal, főleg nem a szokott provokatív és botrányos módon, a legcsekélyebb tekintet nélkül az ott lakókra. Ez nem a „másságról” szól: ha színhetero „szexmunkások” demonstrálnák a maguk mesterségét az Andrássy úton, az a látvány ugyanúgy sértené az ott lakó, vagy a felelőtlenül odavitt gyermekek egészséges, normális fejlődéshez való jogát.
A mutatvány lényege ugyanis – hangsúlyozza a szakember – egyik esetben sem a „másság” elfogadó védelme, hanem a normalitás tagadása,
és mindenféle beteges, torz, kihívó, természetellenes, akár agresszív – szado, mazo, mutogató, „voyeur”, „frotteur” stb. – viselkedés nyilvános ünneplése. Egyáltalán nem csak a „másféle” irányultság, hanem legalább ennyire a szex, mint puszta gimnasztika, mint bármiféle különösebb érzelem vagy személyes párkapcsolat nélküli mulatság – ráadásul nyilvános mulatság – ünneplése.
A hangsúly az MTA doktora szerint a nyilvánosságon van:
a Pride korlátozása vagy betiltása ugyanis semmi módon nem érinti a felnőtt LMBTQ-emberek meglévő jogait, életvitelét, kapcsolatait, magánéletét és mindennapjait. Nyomokban sincs benne „homofóbia”.
Mint mondja: „ha mindenáron tudós görög nevet akarnék adni neki, akkor talán ’szkandalofób’ (botránytól irtózó) törvénynek tudnám nevezni. Az EU persze várhatóan deklarálni fogja, hogy a „szkandalofóbia” ellentétes az „európai értékekkel”, hiszen a nyilvános botránykeltés alapvető emberi jog…”
Hozzátette: állítólag a Harmadik Birodalom egykori propagandaminiszterétől ered a mondás, hogy ha valamit elég sokszor és elég hangosan ismételnek, akkor a tömegek tudatában a legképtelenebb hazugság is „igazsággá” válik. A Pride évtizedek óta úgy lopakodott be a nyugati társadalmak életébe, mint a nagy vásárok vagy a nemzeti ünnepek: az emberek már észre se veszik, elfogadják és tudomásul veszik, jó mulatságként bámulják, sőt kézenfogva vagy nyakukba ültetve odaviszik a gyerekeiket. Nincs tiltó tábla, nincs korhatáros karika, nincs semmiféle figyelmeztetés a provokatív, gyermeki szemnek sokszor ijesztő maszkok és sminkek alatt szakadt ágyékkötőbe vagy egy szál fogcérnába öltözött bizarr testek vonagló XXX-imitációi körül – miközben ugyanezekben az országokban a fogkrémek vagy a pelenkák reklámjait 12 éven aluliaknak tilos látniuk.
Ideje ezen változtatni. A puszta védekezés már nem elég. Sőt újabban már a védekezésért is ránk támadnak, parlamenti füstgyertyákkal és utcai tüntetésekkel. Tényleg ott tartunk, ahol Albert Camus szavaival „a bűn az ártatlanság képében tetszeleg, és az ártatlanságot szólítják fel önigazolásra” – jelentette ki Bánki M. Csaba a Mandiner megkeresésére.
Ezt is ajánljuk a témában
Más különbség is van a kettő között az előbbi javára és az utóbbi kárára. Reakció Hodász András Pride-posztjára.
A szakembertől azt is megkérdeztük, van-e különbség a véres bibliai történetek, népmesék hallása-olvasása és a „Pride-élmény” között? Mi a különbség az elképzelt és készen kapott erőszak, furcsaság közt?
Minden ilyen párhuzam alapvetően hamis, és – mivel ezzel egy legalább átlaghoz közelítő és úgy-ahogy olvasott ember tisztában van, ezért – tudatosan félrevezető és rosszindulatú – hangsúlyozta Bánki M. Csaba.
Kérdésünkre kifejtette: a mítoszok, az eposzok és a mesék gonoszai, sárkányai, boszorkányai, hidrái és medúzái, de akár fegyveres ellenségei is szimbolikusak, csak a fantáziában léteznek.
Egy szóban elmesélt történet egészen másképp hat a gyermeki agyra, mint a valóság
(vagy egy azt imitáló VR-szemüveg, egy 3D-mozi, vagy egy részletgazdag, élethű internetes videojáték). Nem kell magyarázni, hogy még a felnőtt közönség számára is mennyire alapvetően más egy Shakespeare-drámában végignézni a főhős drámai – habár erőszakos – halálát, mintha ugyanezt élőben, az utcán kellene végignéznie.
A legfőbb különbség azonban az – mutatott rá a szakember –, hogy a mesékben (mítoszokban, bibliai történetekben) a gonosz támad a jókra és az ártatlanokra: a sárkány rabolja el a királylányt, a boszorkány készül megsütni Jancsit és Juliskát, a farkas falja fel a nagymamát – a jó pedig csak úgy győzhet, ha elpusztítja a gonoszt.
A különbség jó és rossz között mindig, az első pillanattól az utolsóig (egyesek szerint túlságosan is) világos és egyértelmű. A hangsúly nem a véres részleteken, nem a szétszabdalt testrészeken, nem a sárkány levágott fejének utolsó hörgésén van, hanem pusztán a gonosz teljes megsemmisülésén.
A jó véglegesen győz, a gonosz megsemmisül, a gyermeki elme értékrendje tehát helyreáll – zárta szavait Bánki M. Csaba, megjegyezve: hagyományosan nem létezett fordított mese.
Bánki M. Csaba magyar pszichiáter, pszichofarmakológus kutató, a Magyar Tudományos Akadémia doktora, az MPT Biológiai Pszichiátriai Egyesületének elnöke. Az orvostudományok kandidátusa (1987), doktora (1994). Volt orvos és sebész. 1974 óta a nagykállói Pszichiátriai Szakkórházban (ma Sántha Kálmán Pszichiátriai Szakkórház) orvos, 1980-2007 között osztályvezető főorvos, 2002-2007 között tudományos-oktatási igazgató, azóta ugyanott tudományos-oktatási szaktanácsadó. 1978-tól pszichiáter szakorvos, 1980-ban farmakológus képesítést nyert. 1984-1986 között a Duke Egyetem vendégprofesszora volt. 2007 óta címzetes egyetemi tanár. Kutatási területe a biológiai pszichiátria, a gyógyszerkutatás, az agyi transzmitterek, a depresszió és az öngyilkosság. Bánki M. Csaba tíz kötet szerzője.
Legolvasottabb cikkeink Pride-ügybenItt a Fidesz javaslata a Pride betiltásáról. Kiabálás, füstgyertya, kiürítés – megszavazta a parlament a Pride-ot betiltó törvényjavaslatot (videó). Videón, mivel nem találkozhatnak a gyerekek, ha nem lesz Pride. Ettől már nem kell félni: a legmegbotránkoztatóbb képek a budapesti Pride-ok történetéből (galéria). Sulyok Tamás megszólalt: ezért írta alá a Pride-ot érintő törvénymódosítást. „A világ leggyávább főpolgármestere!” – a Pride miatt esett neki Baranyi Krisztina Karácsony Gergelynek. Orbán Viktor elmondta, lehet-e számítani letartóztatásokra a Pride-ot érintő törvénymódosítás kapcsán. Még a legnagyobb rajongói is ízekre szedik Magyar Pétert a legújabb bejelentése miatt. Bagdy Emőke a Pride hatásáról a gyerekekre: félelmet, zavart kelthet, a következmények kiszámíthatatlanok. Biblia- és keresztényellenesség a Pride-on: hárít a Chat GPT. Öt híres eset: így gyalázták a kereszténységet a Pride-on és más LMBTQ-eseményeken. A pszichológus szerint a Pride több szempontból is rosszul hat a gyerekekre – mutatjuk, miért! |
Nyitókép: MTI / Szigetváry Zsolt